Ma-lokens målning vid leverans (Fordon: lok)

av O Magnus, Wednesday, January 29, 2020, 17:56 (1547 dagar sedan)

På leveransfotot på Ma 788 ser det ut som om rambalken var målad rödbrun, men på foton av senare levererade lok var den svart. Är det någon som känner till när man gick över till svart rambalk, kanske var 788 det enda med rödbrun rambalk?
(Bilderna har jag hittat i Digitalt museum.)

[image]

[image]

Ma-lokens målning vid leverans

av Bertil Bengtsson, Wednesday, January 29, 2020, 21:27 (1547 dagar sedan) @ O Magnus

Jo, rambalken var rödbrun på 788. Det såg konstigt ut... Jag antar att 789 också var målat likadant, men vet inte säkert. Jag tror - TROR - att alla efterföljande Emmor fick svart rambalk - men vet - inte säkert.
Sommaren 1953 gick jag och en kamrat, då var jag nio år; kamraten, Staffan, tio år, ner till Boden C för att ca 2300 på kvällen, det var ju sommar, ljust och varmt, se Ma 788 komma till Bdn med ett fjärrgodståg. Det är 65 år sedan, så jag hoppas jag är ursäktad om jag varken har tågnummer eller foto - någon kamera fanns då inte ens i tankevärlden!
Varför jag var nere på stationen? Jo, det var min far som körde det första Ma:t till Boden... Det var ett litet folkuppbåd framför stationshuset - inte bara ett par parvlar!
Berra

Ma-lokens målning vid leverans

av BJ, Wednesday, January 29, 2020, 23:29 (1547 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Ma lok i serien 788-789, 824-833 levererades alla helbruna. Det finns leveransbilder som bevis.
Första bevis på att Ma lok fick svart nederdel är lok 880 och även 882 som det finns leverans bild på.
Troligen var 872-876 helbruna (svårtolkade bilder) över 874 och 875.
BJ

Ma-lokens målning vid leverans

av BJ, Saturday, February 01, 2020, 00:43 (1545 dagar sedan) @ BJ

Ma lok i serien 788-789, 824-833 levererades alla helbruna. Det finns leveransbilder som bevis.
Första bevis på att Ma lok fick svart nederdel är lok 880 och även 882 som det finns leverans bild på.
Troligen var 872-876 helbruna (svårtolkade bilder) över 874 och 875.
BJ

Kan vara på sin plats att nämna. Att alla helbruna lok fick svart nederdel efter några år. När är för mig okänt.
BJ

Ma-lokens målning vid leverans

av WS, Wednesday, January 29, 2020, 23:11 (1547 dagar sedan) @ O Magnus

På leveransfotot på Ma 788 ser det ut som om rambalken var målad rödbrun, men på foton av senare levererade lok var den svart. Är det någon som känner till när man gick över till svart rambalk, kanske var 788 det enda med rödbrun rambalk?
(Bilderna har jag hittat i Digitalt museum.)

[image]

[image]


Du har fått svar om rambalken.

Färgen på taken är en annan detalj som kunde variera på vissa
nylevererade lok. Det syns lämpligt nog även på dessa bilder.
Detta har vi diskuterat nån gång tidigare här på forumet. /WS/

Ma-lokens målning vid leverans

av BJ, Thursday, January 30, 2020, 11:36 (1546 dagar sedan) @ WS

Det är nog på sin plats att vara försiktig med att tolka takfärger efter foton!
En annan bild på Ma 788 så är takfärgen inte så ljus.
På modellen över 788 så är taket svart!
Det är möjligt att det förekommer en del prov med andra takfärger vid tiden.
Exempelvis så skall Da 790 fått silverfärgat tak samt skuggade balksiffror.
BJ

Modell: Ma 788
[image]

Leveransbild Ma 788
[image]


Bevis för att Ma 833 saknar svart nederdel.
[image]

Ma-lokens målning vid leverans

av Rickard95, Thursday, January 30, 2020, 18:15 (1546 dagar sedan) @ WS

Hej:-)

Jag skulle tro att det så kallade leveransfotot på Ma 788 inte är ett leveransfoto.
Man ser att många detaljer inte är färdigmålade och så troligtvis även taket. Buffertar till exempel. Även det röda glaset till slutbelysningen saknas så detta Ma 788 på bilden är nog under lackeringsstadiet. Hittade en bild till där allt är på sin plats, svart buffertar.
Taket är svårbedömt...

Mvh Rickard