SWB H3 58 på utfärd 1979 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Sunday, February 02, 2020, 20:55 (1539 dagar sedan)

I juni 1979 körde mfSWB -som strax därefter skulle byta namn till NBVJ genom etableringen i Nora*- utflyktståg mellan Västerås och Kolbäck. Dragkraft var ångloket SWB H3 58, men med tanke på hur sotskåpsluckan ser ut och rökuppdrivarskärmarna är nog utseendet mer i lokets SJ-skepnad; A6 1689. Loket förvaras numera deponerat i Katrineholms lokstall, rimligen då hos SÅS/ nybildade sektionen "KÅS".

Här passerar tåget Långängskrogen, strax innan Dingtuna, i full (typ) fart på sin väg från Västerås västerut mot Kolbäck.

/ L G

*= Eller var det redan gjort då?
[image]

SWB H3 58 på utfärd 1979

av Björn Arvidsson, Sunday, February 02, 2020, 20:59 (1539 dagar sedan) @ Granis

I juni 1979 körde mfSWB -som strax därefter skulle byta namn till NBVJ genom etableringen i Nora*- utflyktståg mellan Västerås och Kolbäck. Dragkraft var ångloket SWB H3 58, men med tanke på hur sotskåpsluckan ser ut och rökuppdrivarskärmarna är nog utseendet mer i lokets SJ-skepnad; A6 1689. Loket förvaras numera deponerat i Katrineholms lokstall, rimligen då hos SÅS/ nybildade sektionen "KÅS".

Här passerar tåget Långängskrogen, strax innan Dingtuna, i full (typ) fart på sin väg från Västerås västerut mot Kolbäck.

/ L G

*= Eller vad det redan gjort då?
[img]images/uploaded/202002021955475e3729439d85e.jpg[/img]

Loket är tillbaka i Nora efter att först stått i Katrineholms lokstall, men senaste åren har det varit i Oxelösund

SWB H3 58 på utfärd 1979

av Granis, Sunday, February 02, 2020, 21:27 (1539 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Loket är tillbaka i Nora efter att först stått i Katrineholms lokstall, men senaste åren har det varit i Oxelösund

Ja, det har ju varit några (bokstavliga) turer där. Men ett fint och historiskt komplement till SWB H3 56 är denna maskin; samma loktyp i två utföranden: Ett ursprungligt för en EJ och ett ombyggt för SJ. Hoppas dom kommer kunna visas upp så på NBVJ framöver.

/ L G :-)

SWB H3 58 på utfärd 1979

av MaL, Monday, February 03, 2020, 09:36 (1538 dagar sedan) @ Granis

Loket är tillbaka i Nora efter att först stått i Katrineholms lokstall, men senaste åren har det varit i Oxelösund


Ja, det har ju varit några (bokstavliga) turer där. Men ett fint och historiskt komplement till SWB H3 56 är denna maskin; samma loktyp i två utföranden: Ett ursprungligt för en EJ och ett ombyggt för SJ. Hoppas dom kommer kunna visas upp så på NBVJ framöver.

Vi har väl egentligen inte så mycket planer för H3:orna ännu men visst finns dom med i våra mer långsiktiga tankar. Och ja, dom står båda två hemma på NBVJ sedan hösten -18.

-- MaL

SWB H3 58 på utfärd 1979

av Anders Svensson, Sunday, February 02, 2020, 21:32 (1539 dagar sedan) @ Granis

I juni 1979 körde mfSWB -som strax därefter skulle byta namn till NBVJ genom etableringen i Nora*- utflyktståg mellan Västerås och Kolbäck. Dragkraft var ångloket SWB H3 58, men med tanke på hur sotskåpsluckan ser ut och rökuppdrivarskärmarna är nog utseendet mer i lokets SJ-skepnad; A6 1689. Loket förvaras numera deponerat i Katrineholms lokstall, rimligen då hos SÅS/ nybildade sektionen "KÅS".

Här passerar tåget Långängskrogen, strax innan Dingtuna, i full (typ) fart på sin väg från Västerås västerut mot Kolbäck.

/ L G


Minnen, minnen - på detta tåg tjänstgjorde undertecknad som biljettklippare - med förhinder! Förhindret bestod i att dåvarande MfSWB äntligen genomförde lyckade resor efter några problem-d:o, bl a resor på Uppsala-Enköping till en marknad i Örsundsbro, med så mycket resenärer att det var svårt att komma fram i gångarna! Det hade förutspåtts dåligt väder den dagen, men när det var dags för vårt ångtåg sprack molntäcket upp och det blev soligt. Folk som då hade planerat för en inne-dag ändrade sig och strömmade i stora skaror till Västerås C - vi hade fått låna en biljettlucka i stationshuset och kön sträckte sig ut ur huset och runt knuten! //Anders, medgrundare till MfSWB, dagens NBVJ.

SWB H3 58 på utfärd 1979

av Wk, Monday, February 03, 2020, 00:17 (1539 dagar sedan) @ Granis

... Dragkraft var ångloket SWB H3 58, men med tanke på hur sotskåpsluckan ser ut och rökuppdrivarskärmarna är nog utseendet mer i lokets SJ-skepnad; A6 1689.

Tja, det kan ju diskuteras... men rökskärmarna kom ju till redan på SWB tiden. Jag är dock inte helt påläst om hurpass omfattande SJ-ombyggnaden med sotskåp med spetsig lucka ändrade lokets utseende (rent borsett fråm själva formen på luckan).

Troligen SWB som monerade sotskåpsfronten

av BD, Monday, February 03, 2020, 12:42 (1538 dagar sedan) @ Wk

... Dragkraft var ångloket SWB H3 58, men med tanke på hur sotskåpsluckan ser ut och rökuppdrivarskärmarna är nog utseendet mer i lokets SJ-skepnad; A6 1689.


Tja, det kan ju diskuteras... men rökskärmarna kom ju till redan på SWB tiden. Jag är dock inte helt påläst om hurpass omfattande SJ-ombyggnaden med sotskåp med spetsig lucka ändrade lokets utseende (rent borsett fråm själva formen på luckan).

Har för mig att det var SWB som monterade den nuvarande sotskåpsfronten.

Troligen SWB som monerade sotskåpsfronten

av Thomas Tell, Tuesday, February 04, 2020, 00:25 (1538 dagar sedan) @ BD

... Dragkraft var ångloket SWB H3 58, men med tanke på hur sotskåpsluckan ser ut och rökuppdrivarskärmarna är nog utseendet mer i lokets SJ-skepnad; A6 1689.


Tja, det kan ju diskuteras... men rökskärmarna kom ju till redan på SWB tiden. Jag är dock inte helt påläst om hurpass omfattande SJ-ombyggnaden med sotskåp med spetsig lucka ändrade lokets utseende (rent borsett fråm själva formen på luckan).


Har för mig att det var SWB som monterade den nuvarande sotskåpsfronten.

I artikeln om "utgångna loktyper" i Tåg 1/77 skriver Ulf Fjeld att bytet skedde under 1950-talet.
/tell

Troligen SWB som monerade sotskåpsfronten

av Ulf Diehl, Tuesday, February 04, 2020, 20:44 (1537 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vilken ångpanna ligger i loket idag ?
Ulf Diehl

Troligen SWB som monerade sotskåpsfronten

av MaL, Tuesday, February 04, 2020, 21:33 (1537 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Vilken ångpanna ligger i loket idag ?
Ulf Diehl

Har inte tillgång till lokpärmarna hemifrån men har stämt av med vår loksmästare och 58:ans originalpanna ska visst ligga i 56:an och den i 58:an tror vi är från 1959.

MaL