Brovakt vid Kumla - Yxhult? (Bana)

av Gunnar Ekeving, Sunday, February 02, 2020, 21:29 (1538 dagar sedan)

I Svensk Järnvägsmatrikel 1936 kan man för Kumla - Yxhults järnväg hitta en uppgift om att det bland "övrig personal" finns en "banvakt, tillika brovakt". KYJ hade väl ingen rörlig bro, kan det ha handlat om en vägbro eller gångbro tillhörig järnvägen, och där KYJ ban- och brovakt tog upp avgift från passerande? Eller är det ett skrivfel; kanske avses "banvakt tillika vägvakt"? Men den kombinationen var ju så vanlig att den knappast förtjänade omnämnas i matrikeln?

Brovakt vid Kumla - Yxhult?

av Christer Fredriksson, Sunday, February 02, 2020, 22:45 (1538 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Skall det inte vara bomvakt?

Brovakt vid Kumla - Yxhult?

av Kjell Aghult, Monday, February 03, 2020, 09:11 (1538 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

...kan man för Kumla - Yxhults järnväg hitta en uppgift om att det bland "övrig personal" finns en "banvakt, tillika brovakt". KYJ hade väl ingen rörlig bro, kan det ha handlat om en vägbro eller gångbro tillhörig järnvägen, och där KYJ ban- och brovakt tog upp avgift från passerande?

Jag tror det handlar om en ren felskrivning. KYJ korsar ingen sjöfarled och har det andra alternativet tillämpats någonstans?

På senare år hade KYJ en vägvakt, som bevakade tre helbomskorsningar i Kumla. Vid övergången till godsbana var det tänkt att dessa skulle manövreras av tågpersonalen. Kumla stad menade dock att detta skulle ge för långa spärrtider och köpte därför vägvaktstjänsten av KYJ.
Dess siste innehavare var flitig, hon var också lokalvårdare på Kumla station. Hon var landets sista under gamla vägvaktsbegreppet: Reguljärt bevaka plankorsning utan annan arbetsuppgift. Hennes två jobb ansågs som specialfall och föll ju länge under två arbetsgivare.

KYJ vägskydd var en brokig samling med bl a mekaniska rälskontakter (Påverkades av hjulflänsarna). De byttes 1987 mot standard industrispårsanläggningar, varvid också
vägvakten indrogs.

KYJ banunderhåll sköttes mot slutet av 1½ man i Yxhults byggnadsavdelning (Den ene halvtidspensionär). Maskinarbete köptes från SJ.

Brovakt vid Kumla - Yxhult?

av Gunnar Ekeving, Monday, February 03, 2020, 20:37 (1537 dagar sedan) @ Kjell Aghult

...kan man för Kumla - Yxhults järnväg hitta en uppgift om att det bland "övrig personal" finns en "banvakt, tillika brovakt". KYJ hade väl ingen rörlig bro, kan det ha handlat om en vägbro eller gångbro tillhörig järnvägen, och där KYJ ban- och brovakt tog upp avgift från passerande?

Jag tror det handlar om en ren felskrivning. KYJ korsar ingen sjöfarled och har det andra alternativet tillämpats någonstans?

Att en järnväg tog upp broavgifter tillämpades möjligen på Lidingöbron - det var väl "Värtan - Lidingö järnväg" som ägde och förvaltade bron, och därmed antagligen också tog upp den broavgift som enligt uppgifter på olika håll fram till mitten av 1940-talet togs ut även av t ex fotgängare. Dock hade väl brovakten antagligen till uppgift både att ta betalt av passerande och öppna bron för sjötrafik. I England betalade jag för cirka femtio år sedan broavgift för att gåendes få passera en bro över ett tämligen obetydligt vattendrag. I och för sig inget ovanligt med broavgift i Storbritannien vid den tiden, men i detta fall låg bron vid en järnväg (men var inte en del av en järnvägsbro) och när jag råkade titta på kvittot fanns där namnet på ett av de gamla järnvägsbolagen, troligen Great Western eller Southern. Man hade tydligen innan järnvägsförstatligandet tryckt upp ett stort antal broavgiftskvitton.

Brovakt vid Kumla - Yxhult?

av Överkörmästaren, Monday, February 03, 2020, 21:47 (1537 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

...kan man för Kumla - Yxhults järnväg hitta en uppgift om att det bland "övrig personal" finns en "banvakt, tillika brovakt". KYJ hade väl ingen rörlig bro, kan det ha handlat om en vägbro eller gångbro tillhörig järnvägen, och där KYJ ban- och brovakt tog upp avgift från passerande?

Jag tror det handlar om en ren felskrivning. KYJ korsar ingen sjöfarled och har det andra alternativet tillämpats någonstans?

Att en järnväg tog upp broavgifter tillämpades möjligen på Lidingöbron - det var väl "Värtan - Lidingö järnväg" som ägde och förvaltade bron, och därmed antagligen också tog upp den broavgift som enligt uppgifter på olika håll fram till mitten av 1940-talet togs ut även av t ex fotgängare. Dock hade väl brovakten antagligen till uppgift både att ta betalt av passerande och öppna bron för sjötrafik.

Nja, det var väl Lidingöbrostyrelsen som ägde bron och tog hand om broavgifterna och om jag inte är ute och cyklar var det Lidingö stad som höll med brovakt.

Järnvägsförvaltningen utövades väl i praktiken av södra banan, som sedan ersattes genom någon form av utjämningssystem.