Mjölby 18 maj 1970 (Fordon: lok)
Xoa8 254 och 253 i St 485 Bråviken (253 närmast kameran)
Ra 994 med St 285 och F 694 med Xt 4
Hc 527 med det som skulle bli St 258 till Motala.
av Stig Lagergren, Sunday, February 02, 2020, 22:30 (1543 dagar sedan)
Xoa8 254 och 253 i St 485 Bråviken (253 närmast kameran)
Ra 994 med St 285 och F 694 med Xt 4
Hc 527 med det som skulle bli St 258 till Motala.
av johanmmolin, Sunday, February 02, 2020, 22:52 (1543 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Sista bilden ser utomordentligt välbekant ut för en motala-yngling. Var detta det som blev kvar av forna "Konferensen"?
av Stig Lagergren, Sunday, February 02, 2020, 23:15 (1543 dagar sedan) @ johanmmolin
Sista bilden ser utomordentligt välbekant ut för en motala-yngling. Var detta det som blev kvar av forna "Konferensen"?
Ja, det stämmer. Från 12 maj 1968 blev det loktåg, första året Med Hc, Ao2, Ao2 och Bo5. Andra året såg det ut så här, Hc Ao15b och ABo3. Sedan blev det Ra och ABo3.
Den här dagen, Annandag Pingst, var det inte direktvagn från Stockholm. Det kanske inte var så på söndagskvällar då.
Jag minns inte hur länge tåget kördes till och från Motala.
av K Lemming, Sunday, February 02, 2020, 23:16 (1543 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Återigen många härliga bilder från ett svunnet järnvägssverige. Xoa8 var riktigt vackra motorvagnståg, bra mycket snyggare än Xoa5 i mitt tycke. Xoa5 såg vindögda ut. Synd att inget Xoa8 blev bevarat? När skrotades Xoa8:orna?
av Wk, Monday, February 03, 2020, 00:32 (1542 dagar sedan) @ K Lemming
Båda tågsätten förstördes delvis vid incidenter: X8 254 var inblandad i en kollision 1977, och X8 253 eldhärjades 1982.
av Stig Lagergren, Sunday, February 02, 2020, 23:57 (1542 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Xoa8 253 och 254 i St 485 Bråviken (254 närmast kameran)
Rättelse: Xoa8 254 närmast kameran, ändrat i originalinlägget.
av Alex, Monday, February 03, 2020, 07:46 (1542 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Tack för att du delar med dig av dina bilder som visar den brokiga svenska järnvägsvardagen i början av 70-talet. När man var mitt i den tänkte man inte så mycket på det men nu är man glad att man fick vara med. Personligen blev jag väldigt sugen på att resa med ett F-lokdraget snälltåg igen.