Många tågsätt på Centralbahnhof Stockholm (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Sunday, February 01, 2009, 23:59 (5565 dagar sedan)

Stockholm C kring 1920.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/SthlmC1920t.jpg[/img]
Två Ke-lok växlar vagnar och där det högra lokets sista vagn står stod A 1014 på min tidigare utlagda bild.
Här syns också traversen tvärs över bangården. Det var en bagagetravers som försvann vid ombyggnaden 1923-25, men när byggdes den?
/tell

Många tågsätt - och växelhistorisk fråga

av Arne, Monday, February 02, 2009, 00:08 (5565 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stockholm C kring 1920.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/SthlmC1920t.jpg[/img]
Två Ke-lok växlar vagnar och där det högra lokets sista vagn står stod A 1014 på min tidigare utlagda bild.
Här syns också traversen tvärs över bangården. Det var en bagagetravers som försvann vid ombyggnaden 1923-25, men när byggdes den?
/tell

Ytterst trevligt med dessa gamla vykort med järnvägsmotiv. Bilden föranleder en fråga om växlar. Hur länge har det funnits dubbla korsningsväxlar egentligen; säkert långt före 20-talet men hur länge? Och var det i England man var först (med tanke på uttrycket "engelsman" för sagda växeltyp)? :-)

Många tågsätt - och växelhistorisk fråga

av Kurt G Möller, Monday, February 02, 2009, 17:25 (5565 dagar sedan) @ Arne

Finns på en del 1890-talsfoton... Ev. ännu äldre. Ansågs dock väldigt underh.krävande...

Många tågsätt på Centralbahnhof Stockholm

av Niklas Bygdestam, Monday, February 02, 2009, 18:07 (5565 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stockholm C kring 1920.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/SthlmC1920t.jpg[/img]
Två Ke-lok växlar vagnar och där det högra lokets sista vagn står stod A 1014 på min tidigare utlagda bild.
Här syns också traversen tvärs över bangården. Det var en bagagetravers som försvann vid ombyggnaden 1923-25, men när byggdes den?
/tell

Togs traversen bort för att man förberedde för elektrifiering?

Många tågsätt på Centralbahnhof Stockholm

av Thomas Tell, Monday, February 02, 2009, 21:01 (5565 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Togs traversen bort för att man förberedde för elektrifiering?

Bangårdsombyggnaden var ju ganska omfattande och den elektrifierades också så bagagetraversen kunde inte vara kvar.
Har ingen hittat någon bra beskrivning av traversen?
/tell

Många tågsätt på Centralbahnhof Stockholm

av Niklas Bygdestam, Monday, February 02, 2009, 22:37 (5565 dagar sedan) @ Thomas Tell

Togs traversen bort för att man förberedde för elektrifiering?


Bangårdsombyggnaden var ju ganska omfattande och den elektrifierades också så bagagetraversen kunde inte vara kvar.
Har ingen hittat någon bra beskrivning av traversen?
/tell

1923 visste man att stationen skulle elektrifieras. Jag misstänker att även när bilden togs hade man fattat det beslutet på lång sikt. Att traversen då skulle bort borde ha varit något som ingick i dessa planer. Men frågan är om traversen ersattes med något annat? Och vad kan den ha ersatts med och som inte stördes av kontaktledningen?

Traversen på Centralbahnhof Stockholm

av Thomas Tell, Monday, February 02, 2009, 23:06 (5564 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Men frågan är om traversen ersattes med något annat? Och vad kan den ha ersatts med och som inte stördes av kontaktledningen?

Plattformstruckar och -kärror blev väl ersättning.

Men åter frågan när byggdes traversen och hur fungerade den?
/tell

Traversen på Centralbahnhof Stockholm

av Niklas Bygdestam, Tuesday, February 03, 2009, 16:53 (5564 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men frågan är om traversen ersattes med något annat? Och vad kan den ha ersatts med och som inte stördes av kontaktledningen?


Plattformstruckar och -kärror blev väl ersättning.

Men åter frågan när byggdes traversen och hur fungerade den?
/tell

Har tyvärr inget svar på detta. Däremot blir jag mer och mer intresserad av denna. Fanns det fler stationer än Stockholm C som hade sådana traverser? Eller var detta speciellt för just denna station?

Liljeholmen

av BD, Tuesday, February 03, 2009, 22:00 (5564 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Har tyvärr inget svar på detta. Däremot blir jag mer och mer intresserad av denna. Fanns det fler stationer än Stockholm C som hade sådana traverser? Eller var detta speciellt för just denna station?

Vid Liljeholmens station fanns en resgodshiss

Liljeholmen

av Bobo L, Sunday, February 15, 2009, 16:09 (5552 dagar sedan) @ BD

Har tyvärr inget svar på detta. Däremot blir jag mer och mer intresserad av denna. Fanns det fler stationer än Stockholm C som hade sådana traverser? Eller var detta speciellt för just denna station?


Vid Liljeholmens station fanns en resgodshiss

Dito vid Gare de Ost! :-)

Liljeholmen

av Överkörmästaren, Sunday, February 15, 2009, 16:17 (5552 dagar sedan) @ Bobo L

Har tyvärr inget svar på detta. Däremot blir jag mer och mer intresserad av denna. Fanns det fler stationer än Stockholm C som hade sådana traverser? Eller var detta speciellt för just denna station?


Vid Liljeholmens station fanns en resgodshiss


Dito vid Gare de Ost! :-)

En ganska rejäl sådan dessutom. Jag vill minnas att jag sett en mindre lastbil inbackad i den en gång?

Traversen på Centralbahnhof Stockholm - några årtal

av Thomas Tell, Tuesday, February 03, 2009, 22:16 (5564 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men frågan är om traversen ersattes med något annat? Och vad kan den ha ersatts med och som inte stördes av kontaktledningen?


Plattformstruckar och -kärror blev väl ersättning.

Men åter frågan när byggdes traversen och hur fungerade den?
/tell

Jag har kollat på spårplaner över Stockholm C.

1910 och 1920 fanns denna travers vars östra ände slutade vid ankommande ilgodset. Avgående ilgodset låg längst i söder och då användes väl plattformskärror. Resgodset låg också i södra änden av stationen.

Spårplanerna är kopior från den stora boken om "Vissa större statbanestationer". Är det någon forumläsare som har den och kan läsa innantill hur det var med traversen?
/tell

Traversen på Centralbahnhof Stockholm - några årtal

av Niklas Bygdestam, Tuesday, February 03, 2009, 22:37 (5564 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men frågan är om traversen ersattes med något annat? Och vad kan den ha ersatts med och som inte stördes av kontaktledningen?


Plattformstruckar och -kärror blev väl ersättning.

Men åter frågan när byggdes traversen och hur fungerade den?
/tell


Jag har kollat på spårplaner över Stockholm C.

1910 och 1920 fanns denna travers vars östra ände slutade vid ankommande ilgodset. Avgående ilgodset låg längst i söder och då användes väl plattformskärror. Resgodset låg också i södra änden av stationen.

Spårplanerna är kopior från den stora boken om "Vissa större statbanestationer". Är det någon forumläsare som har den och kan läsa innantill hur det var med traversen?
/tell

Så traversen togs alltså bort 1920? Det fanns 1910 funderingar på elektrifiering i Stockholm men då hade man inte kommit så långt och till och med elektrifieringarna på Malmbanan låg mest på ritbordet. 1920 däremot var man nog ganska säker på att det skulle elektrifieras på Stockholm C

Många tågsätt på Centralbahnhof Stockholm

av Thomas Tell, Monday, February 02, 2009, 21:15 (5565 dagar sedan) @ Thomas Tell

Stockholm C kring 1920.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/SthlmC1920t.jpg[/img]

Tre Ke lok växlar och det närmaste har två C3d, en BCo3/5 och en C3d i kroken. Ovanför detta vagnssätt ser man ytterligare ett Ke-lok vid plattformen.
Till höger rullar ett godståg genom stationen draget av ett Tb-lok med retucherat sotskåp.
I nedre högra hörnet en F1 och en C3d skyltad Gnesta.
Se hur olika placeringen av takdetaljer på alla C3-vagnarna är.

I mitten framför banhallen står SWBs tågsätt och troligen ett norrgående SJ-tåg. En SWB kylvagn til vänster.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/SthlmC20tDel.jpg[/img]
Hänger inte traverskorgen där till höger ovanför Ke-loket?
/tell

Många tågsätt på Centralbahnhof Stockholm

av Jan Frelin, Friday, February 06, 2009, 20:54 (5561 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan inte det högra Ke-loket dra ett lokaltåg?