Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Saturday, February 08, 2020, 14:44 (1538 dagar sedan)

Den 17 augusti 1971 polletterade jag min moped av typ Puch Florida-68 på tåget från Göteborg till Växjö. Syftet var att, såsom specialarbete på gymnasiet i ämnet Teckning, åka runt i bygderna runt Urshult för fotodokumentera en just nedlagd järnväg, nämligen Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, HKJ, mellan Norraryd och Kvarnamåla. Godstrafiken hade tydligen upphört i mars samma år, men rivningen var inte påbörjad. En funderingar är vilken typ av godstrafik som var kvar fram till dess, var det genomgående gods eller utlastning från Urshult (knappast äpplen väl?).

Här kommer ett axplock av bilderna jag tog. Bildtexten finns under varje bild.

[image]
Kvarnamåla. Stationsområde sett mot söder.

[image]
Kvarnamåla, söderut. Denna bild har jag visat förut men skickar med den för fullständighetens skull. Mot Norraryd åt höger.

[image]
Kvarnamåla. Utfarten mot söder.

[image]
Kvarnamåla. Utfart mot Norraryd.

[image]
Planfri korsning med väg 27, åt öster. Om man ser på exempelvis Google Maps Streetview verkar det inte finnas ett spår av denna vägbro kvar. Kan det stämma?

[image]
Vy från samma bro men mot väster.

[image]
Rösmåla stationshus.

[image]
Rösmåla godsmagasin.

[image]
Urshult, åt öster.

[image]
Urshult, åt väster. Åsnen till höger.

[image]
Några underläggsplattor finns inte.

[image]
Sjöryd.

[image]
Linjebild mellan Sjöryd och Blidingsholm.

[image]
Norraryd, infarten från Kvarnamåla.

[image]
Rivningen från Vislanda troligen påbörjad.

[image]
Norraryds stationshus.

Var låg spårslutet i Ryd?

av K Lemming, Saturday, February 08, 2020, 16:12 (1538 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Fina bilder om än trista då dom visar en nerlagd bana, men bilder från den lilla banan HKJ är alltid intresant.
Är bild 3 verkligen från södra utfarten, bild 2 är då linjen till Norraryd vek av här, men jämför man byggnader på bild 2 och 3 så stämmer dom inte.

En annan fråga, vet någon var i Ryd spårslutet låg efter att man rivit norr om Ryd? Har varit i Ryd en gång på 70-talet när spåret låg kvar och har ett svagt minne av att det låg kvar norrut genom så gott som hela samhället. Har för mig att det i norra änden stog vagnar med båtar upplastade från Rydsbåt. Kan linjen legat kvar norrut genom samhället för att Rydsbåt skulle lasta där?

Var låg spårslutet i Ryd?

av Anders Hallingberg, Saturday, February 08, 2020, 17:24 (1538 dagar sedan) @ K Lemming

Kan hålla med om att det ser konstigt ut med husen. Men se på nedanstående utdrag från ekonomiska kartan. Husraden som är parallell med spåren är något längre från spåren och har kanske inte kommit med på bild 2. Den korsande vägen syns även på bild 2, där har banorna mot Tingsryd respektive Norraryd delat sig ett tiotal meter. Annars vet jag inte hur det hänger ihop.


[image]

Norra eller södra utfarten från Kvarnamåla?- Löst

av K Lemming, Tuesday, February 11, 2020, 13:17 (1535 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Kan hålla med om att det ser konstigt ut med husen. Men se på nedanstående utdrag från ekonomiska kartan. Husraden som är parallell med spåren är något längre från spåren och har kanske inte kommit med på bild 2. Den korsande vägen syns även på bild 2, där har banorna mot Tingsryd respektive Norraryd delat sig ett tiotal meter. Annars vet jag inte hur det hänger ihop.


[image]

Men andra huset från vänster på bild 2 (som även syns på bild 1) borde ju då synas på bild 3, det gör det inte. Huset på bild 3 bakom Kvarnamåla skylten borde synas på iallafall bild 1, så långt från spåret ligger det inte så det skulle hamna utaför bilden på bild 1.
Likaså den stora granen till höger om huset samt Kvarnamåla skylten syns inte på bild 2. Tänkte om bild 3 kan vara från norra utfarten i Kvarnamåla men där finns ingen vägkorsning enligt Eniro och vägens krökning på bild 3 stämmer med kartan för södra utfarten. Klart underligt.

Edit: Plötsligt slog det mig, av nån anledning hade jag låst mig vid att bangården låg till vänster i bild på bild 3, men när jag tänkte ett varv till och tittade på kartan så kröker ju vägen åt båda riktningarna från järnvägsövergången. Så på bild 3 är såklart bangården åt höger i bild. Vid det högra trädet på bild 2 ser man staketet till huset på bild 3, även trappan till huset anas i grenverket.

Viadukter

av Patrik Eriksson, Saturday, February 08, 2020, 17:11 (1538 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Hej. Samtliga tre viadukter som fanns på denna bana är idag borta. Det fanns en strax utanför Kvarnamåla. En utanför Urshult mot Norraryd och en strtax utanför Norraryd. Kanske tog du något foto av dessa? Jag har aldrig sett någon av dessa viadukter på bild.

Viadukter

av Richard Loe, Saturday, February 08, 2020, 17:19 (1538 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Hej. Samtliga tre viadukter som fanns på denna bana är idag borta. Det fanns en strax utanför Kvarnamåla. En utanför Urshult mot Norraryd och en strtax utanför Norraryd. Kanske tog du något foto av dessa? Jag har aldrig sett någon av dessa viadukter på bild.

Och likaså viadukten över Bredåkra Tingsryd Järnväg strax söder om Hallabro och de två viadukterna över Växjö Tingsryds Järnväg (den i Väckelsång och den vid Furulund).

Viadukter

av Anders Hallingberg, Saturday, February 08, 2020, 17:42 (1538 dagar sedan) @ Richard Loe

Ja, jag har några bilder från viadukten väster om Urshult, se nedan en.

[image]

Har också ett par viaduktbilder som kanske är från Väckelsång på Växjö-Ronnebybanan men jag tycker inte det stämmer riktigt. Har väl varit några viadukter längre norrut också, kanske i Ingelstad.

[image][image]

Viadukter

av Lennart Fransson, Sunday, February 09, 2020, 07:16 (1537 dagar sedan) @ Anders Hallingberg


Har också ett par viaduktbilder som kanske är från Väckelsång på Växjö-Ronnebybanan men jag tycker inte det stämmer riktigt. Har väl varit några viadukter längre norrut också, kanske i Ingelstad.

[image][image]

I Ingelstad fanns ingen viadukt, men omedelbart söder om stationen i Tegnaby. Men står valet mellan dessa skulle jag gissa på Väckelsång.

Viadukter

av z750asn, Sunday, February 09, 2020, 09:37 (1537 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jämför man med denna kartbild så skulle jag också sätta en slant på Väckelsång.

https://kartbild.com/#17/56.63598/14.92062/0x14


Har också ett par viaduktbilder som kanske är från Väckelsång på Växjö-Ronnebybanan men jag tycker inte det stämmer riktigt. Har väl varit några viadukter längre norrut också, kanske i Ingelstad.

[image][image]

I Ingelstad fanns ingen viadukt, men omedelbart söder om stationen i Tegnaby. Men står valet mellan dessa skulle jag gissa på Väckelsång.

Viadukter

av Anders Hallingberg, Sunday, February 09, 2020, 11:02 (1537 dagar sedan) @ z750asn

Ja, på flygbilden ser man den industribyggnad med oljefat utanför på min bild så det är alla gånger Väckelsång. Det som gjorde mig lite osäker var att jag borde varit där vid middagstid (undrar hur dags morgontåget från Göteborg kom till Växjö 1971?) och solen ser ut att komma mer direkt från sidan, lite mer från sydväst-sydsydväst.

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av Mikael Blom, Saturday, February 08, 2020, 17:34 (1538 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Stort tack för denna bildserie från min absoluta favoritbana.

Enligt boken Småländska Järnvägar(Frank Stenvalls Förlag 1972) inskränkte sig all godstrafik efter det att persontrafiken lades ner 1965 till sträckan Kvarnamåla-Urshult och utfördes med Växjö-Tingsryd-tågets lokomotor. Vagnslasttrafiken pågick till hösten 1970 och trafiken lades formellt ner 1 mars 1971. Banan revs i februari 1972. I boken finns en bild tagen mellan Urshult och Sjöryd på rivningståget som bestod av Z4t 308, spårrensaren tjv 851 och ett antal NNst-vagnar.
Vagnslasttrafiken från Urshult de sista åren var väldigt säsongsbetonad. Ja, det var nog mest äpplen.:-)

Vägbron över HKJ vid Kvarnamåla ersattes med en bank någon gång innan 1975.

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av Anders Hallingberg, Saturday, February 08, 2020, 17:46 (1538 dagar sedan) @ Mikael Blom

Kul att höra. Jag är också fascinerad av denna lite udda bana mellan två väldigt små orter och kanske inte så mycket genomgående trafik vad jag vet. Men Urshult var väl metropolen kanske.

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av Arne, Saturday, February 08, 2020, 20:06 (1538 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Kul att höra. Jag är också fascinerad av denna lite udda bana mellan två väldigt små orter och kanske inte så mycket genomgående trafik vad jag vet. Men Urshult var väl metropolen kanske.

Tack för en intressant historisk järnvägstråd med fascinerande småländska ortnamn. Kan någon härleda namnet Hönshylte exempelvis? Det vore roligt med en etymologisk uttydning av detta lite speciella namn. Jag kan inte hjälpa att jag associerade till den fiktiva orten 'Knäckebröhult' när jag såg namnet på järnvägen. Här ett citat från en sida på nätet: Knäckebröhult, liten liten fiktiv håla som brukar få representera landsbygden, i jämförelse med stora staden. Verkar ligga i Småland, med tanke på namnet

Jag vill i det här sammanhanget påpeka att jag inte är ute efter att skämta med namnet Hönshylte utan allvarligt efterlysa en förklaring av ortnamnet. :-)

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av Anders Hallingberg, Saturday, February 08, 2020, 22:44 (1538 dagar sedan) @ Arne

Vet bara att det finns något som heter Hönshylte skans som ligger i Norraryd och ska vara från 1300-talet. Men det förklarar ju inte namnet som verkligen låter provinsiellt.

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av HarryT43228, Sunday, February 09, 2020, 09:34 (1537 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Var det inte ursprungligen ifrån Hönshylte gård?

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av Ulf Hansson, Sunday, February 09, 2020, 15:38 (1537 dagar sedan) @ HarryT43228

1700-talshistorikern Petter Rudebeck identifierade Hönshylteskans som Trojaborgen

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av HarryT43228, Sunday, February 09, 2020, 17:19 (1537 dagar sedan) @ Ulf Hansson

Ja både Hönshylte Skans ligger där samt i närheten Hönshyltefjorden vilka torde haft en relation till historien på något sätt. I boken Småländska Järnvägar (1972) ges inte ett rakt svar på endera alternativ mer än att man enbart omnämner Hönshylte gård vid inte mindre än två tillfällen i och med att man anlade stationen Norraryd i närheten av Hönshylte gård. Däremot står inget annat. I en äldre bok av "järnvägsdata" under HKJ står att namnet kommer från Hönshylte gård. Så ursprunget till Hönshylte lämnar jag till andra mer kunniga och insatta att fundera kring. Möjligen sitter någon på dokumentation som kanske kan bringa klarhet i denna fråga?

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av Arne, Sunday, February 09, 2020, 23:53 (1536 dagar sedan) @ HarryT43228

Ja både Hönshylte Skans ligger där samt i närheten Hönshyltefjorden vilka torde haft en relation till historien på något sätt. I boken Småländska Järnvägar (1972) ges inte ett rakt svar på endera alternativ mer än att man enbart omnämner Hönshylte gård vid inte mindre än två tillfällen i och med att man anlade stationen Norraryd i närheten av Hönshylte gård. Däremot står inget annat. I en äldre bok av "järnvägsdata" under HKJ står att namnet kommer från Hönshylte gård. Så ursprunget till Hönshylte lämnar jag till andra mer kunniga och insatta att fundera kring. Möjligen sitter någon på dokumentation som kanske kan bringa klarhet i denna fråga?

Eftersom det var jag som här i tråden efterlyste en härledning av namnet Hönshylte så tycker jag att det är något märkligt att det saknas en bra förklaring. Att Hönshylte skans och Hönshylte gård bär namnet Hönshylte ger ju ingen ytterligare förklaring till det ovanliga namnet.

Eftersom den klassiska kunskapskällan Nordisk Familjebok,NF, Uggleupplagan oftast kan ge svaret på diverse sådana här namnfrågor så gick jag till bokhyllan för att förhoppningsvis hitta svaret. Men icke sa Nicke! Det enda jag kunde läsa var att det finns en skans och en gård med det mystiska Hönshylte i namnen. Och jag har även letat i diverse ortnamnsböcker där man borde kunna hitta härledningar till namnet men hela tiden kammat noll.

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av X20, Monday, February 10, 2020, 01:53 (1536 dagar sedan) @ Arne

Är det "hylte" som känns ovanligt? SAOB listar det som avledning till "hult" (jag har trott att det är någon genitivform, men det hittar jag inget stöd för så jag har nog fel). Lantmäteriets kartsök- och ortnamnsservice (kso) anger 105 orter som slutar på "hylte" -- klart färre än de drygt 8300 med "hult" i slutet, men inte så alldeles få ändå. Formen verkar spridd över Småland (främst i väster) och Halland, vilket väl är där även "hult" blommar som tätast. Samma källa har 185 orter med "hylte" som förled, med Hyltebruk som största metropol.

Hur det än må vara med den saken så inger mig inget annat svenskt järnvägsnamn en sådan känsla av ljuvlig brist på realistisk investeringskalkyl som "Hönshylte-Kvarnamåla järnväg". Det känns nästan som ett stilbrott att bolaget lyckades hålla sig på fötter i nästan fyra år efter trafikstart. Tack för bilderna!

Hönshylte-Kvarnamåla Järnväg, bilder från 1971

av LasseE, Sunday, February 09, 2020, 08:59 (1537 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Varför drogs denna bana till Kvarnamåla istället för till regionens centralort Tingsryd? Visserligen blev sträckan till Växjö några kilometer kortare men man missade ju den direkta trafiken till Tingsryd.