Löneutbetalning (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Monday, February 10, 2020, 12:46 (1530 dagar sedan)

Hur ofta skedde löneutbetalning?

Löneutbetalning

av Lennart Petersen, Tuesday, February 11, 2020, 04:03 (1530 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur ofta skedde löneutbetalning?

Ja var, och när i tiden ?
SJ 50-årsskrift har ett avsnitt om löner och löneförmåner på 136 sidor . Det talas här konsekvent om årsarvode för de olika tjänsterna men i praktiken lär man väl ha betalat ut lön månadsvis. Minns att i föreskriften för min statliga anställning stipulerade att ”lön betalas ut tidigast 25:e och senast den sista i månaden med några undantag för helger.
Förr i världen nästan alltid i kontanter , har sett att på en del banor körde man ett avlöningståg som kunde vara en motordressin och betalade ut lönerna till banvaktsställen och till personal på mindre stationer.
Så småningom blev det väl utbetalningskort och pengarna hämtades på posten och i ännu mer modern tid blev det bara siffror på ett konto spm ändrades vid midnatt den 25:e

Löneutbetalning

av Anders Nordebring, Tuesday, February 11, 2020, 09:45 (1529 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Är inte [link=https://www.tradera.com/item/2945/384014501/stockholm-westeras-bergslagens-jarnvagar-aldre-massingdosor]detta[/link] avlöningsdosor?

Löneutbetalning

av Sune Nylén, Tuesday, February 11, 2020, 15:20 (1529 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Visserligen var inte lönen så stor,men de verkar väl ändå ha varit i minsta laget:-)
BJ hade avlöningsvagnen nr 100 från vilken lönerna utbetalades. Kring 1930 började stationerna betala in stationskassorna via postgirot till Hk. Antar att löneutbetalningarna ordnades på snarlikt vis genom girering till stationerna vilka då betalade ut lönerna.

Löneutbetalning

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, February 11, 2020, 16:18 (1529 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Personal i lägre tjänsteställning fick nog sin kontantlön veckovis eller kanske var 14:e dag medan (högre) tjänstemän fick månadslön.

Löneutbetalning

av Sune Nylén, Tuesday, February 11, 2020, 17:11 (1529 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ett litet inlägg vid sidan av, som jag ofta?? tänkt på. När jag började på televerket var det som tillfällig linjearbetare, även om jag hela tiden arbetade inomhus på Gbg Stationer. Jag var då kollektivanställd och hade 14 dagarslön som jag fick kvittera ut på linjemästarekontoret. När jag sedan blev eo reparatör övergick det till månadslön, och jag tänkte; " Hur skall detta räcka en hel månad??. Men det gick bra.Några
berättade en historia om en stationsreparatör som hette Valfrid. Valen i dagligt tal. Man sade att man varit hemma hos honom, på grogg förmodar jag, och han då visat att han hade flera löningspåsar liggande som han ännu inte öppnat.:-) :-D :-P Kanske spelade han på stryktipset också:-D

Löneutbetalning

av Lennart Petersen, Tuesday, February 11, 2020, 18:46 (1529 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ett litet inlägg vid sidan av, som jag ofta?? tänkt på. När jag började på televerket var det som tillfällig linjearbetare, även om jag hela tiden arbetade inomhus på Gbg Stationer. Jag var då kollektivanställd och hade 14 dagarslön som jag fick kvittera ut på linjemästarekontoret. När jag sedan blev eo reparatör övergick det till månadslön, och jag tänkte; " Hur skall detta räcka en hel månad??. Men det gick bra.Några
berättade en historia om en stationsreparatör som hette Valfrid. Valen i dagligt tal. Man sade att man varit hemma hos honom, på grogg förmodar jag, och han då visat att han hade flera löningspåsar liggande som han ännu inte öppnat.:-) :-D :-P Kanske spelade han på stryktipset också:-D

På posten fick vi lön på reversal som delades ut någon dag i förväg och man hämtade ut i kassan.
Det hände då att sådana med god kassa sparade reversalen till nästa månad och kom den 24:e , kassörska sa lite försmädligt: du vet väl att egentligen får du inte hämta ut förrän i morgon (underförstått:fast jag är bussig) ” Men vadådå det är ju förra månadens lön får jag inte hämta den ?”

Löneutbetalning

av mormorsgruvan, Friday, February 14, 2020, 12:44 (1526 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ytterligare en fråga:
Var personalen på avlöningstågen beväpnade?

Löneutbetalning

av Sune Nylén, Sunday, February 16, 2020, 00:34 (1525 dagar sedan) @ mormorsgruvan

På den tiden räckte det gott och väl med ett avväpnande leende.:-D :-D :-D

Löneutbetalning

av Lennart Petersen, Monday, February 17, 2020, 03:24 (1524 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ytterligare en fråga:
Var personalen på avlöningstågen beväpnade?

Vet inte men varför inte ? Postiljoner som åkte på landsbygden var ju beväpnade med revolver på 1800-talet och för löneutbetalningarna handlade det ju om stora belopp.

Löneutbetalning

av Ola Almquist, Monday, February 17, 2020, 07:55 (1523 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Ytterligare en fråga:
Var personalen på avlöningstågen beväpnade?


Vet inte men varför inte ? Postiljoner som åkte på landsbygden var ju beväpnade med revolver på 1800-talet och för löneutbetalningarna handlade det ju om stora belopp.

Vid [link=https://digitaltmuseum.se/021028436249/revolver]Statens Järnvägsbyggnader[/link] var man uppenbarligen det. [link=https://digitaltmuseum.se/021017862669/revolver-anvand-av-sjb-s-avloningsforattare-jarnvagsmuseet]Ett exempel till[/link].

/Ola

Löneutbetalning

av Lars-Göran Eriksson, Saturday, February 15, 2020, 23:43 (1525 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag började min ”Järnvägskarriär” i juli 1961 som Kontorsvakt på Lund C.
Avlöningen utbetalades då kontant i slutet av varje månad, Kontorsvaktslönen bestod av daglön, jag placerades in på löneplan först när jag fyllde 17 år och blev aspirant, då blev det riktig månadslön.
En av Tågklarerarna skötte avlöningsutbetalningarna som ”särskilt uppdrag” SU. Han hämtade ut kontanterna, förmodligen på Posten och delade upp slantarna i ett kuvert med tolv månadsrutor, samma kuvert hela året alltså.
Han brukade hålla till i manskapsrummet, rökande sina Matanzas, många gånger anlitade han mig för cigarrinköpen på Pressbyrån.
Det var något av en folkfest, löneutbetalningsdagarna, utanför manskapsrummet stod lottförsäljare, bokförsäljare, sådana som försökte driva in skulder. Det förekom faktiskt att någon fru till anställd hämtade lönen, för säkerhets skull, antar jag.
Jag tog också hand om och delade ut lönekuverten till personalen på Godsexpeditionen och Godsmagasinet
Kontant lön hade jag fram t o m april 1964, från maj utbetalades lönen på postgiro/utbetalningskort.
Bifogar de första löneremsorna.

[image][image]

Löneutbetalning

av mormorsgruvan, Tuesday, February 18, 2020, 10:17 (1522 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Enligt en order från Kungliga järnvägsstyrelsen år 1908 skulle lönen utbetalas en gång i månaden, senast den åttonde. Stinsen avgör själv vilken dag lönen skall utbetalas.

Löneutbetalning

av mormorsgruvan, Tuesday, February 18, 2020, 10:27 (1522 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Fram till år 1920 skedde utbetalning av lönen vid SJ i FÖRSKOTT !