Några bilder från MlSlJ (Järnväg allmänt)

av Alex, Wednesday, February 12, 2020, 09:41 (1534 dagar sedan)

I juni 2016 tog jag några bilder i farten av det som finns kvar av Mellersta Södermanlands Järnväg norr om Malmköping. Spårlösa bilder strax norr om Dunker station och den sista bilden är då kvarvarade "spårväg" strax söder om vändslingan i Hosjö. En hel del där är väl original från gamla järnvägen.

[image]

[image]

[image]

[image]

Några bilder från MlSlJ

av Stig Lagergren, Wednesday, February 12, 2020, 10:47 (1534 dagar sedan) @ Alex

Trevligt, men också sorgligt, med bilder från en bana som jag tyvärr inte hann åka.

Några bilder från MlSlJ

av bengt24, Wednesday, February 12, 2020, 20:44 (1533 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hade en lokins som hette Rennervall i Hagalund i början av 80-talet. Har ett svagt minne av att han berättade att han körde på banan mellan Stålbåga och Skebokvarn. Det var ett H-lok och samma vagnar som pendlade fram och tillbaka och förarna hade gjort loket"hemtrevligt" med bl.a. gardiner. Det är längesedan så minnet kan svikta. Kanske någon här som har info om sanningshalten?

Några bilder från MlSlJ

av Alex, Thursday, February 13, 2020, 11:30 (1533 dagar sedan) @ bengt24

Tågsammansättningen låter rimlig för den här banan och H-lok i lika former var mycket vanliga både på MlSlJ och NrSlJ. Tyvärr har jag inte kunnat hitta på några bilder. Xoa2 "Enok" gick väl också på den här sträckan och även Xoa3 under 40-talet. Frågan om det var gardiner i loket måste jag passa.

Några bilder från MlSlJ

av Stig Lagergren, Thursday, February 13, 2020, 16:49 (1533 dagar sedan) @ Alex

Tågsammansättningen låter rimlig för den här banan och H-lok i lika former var mycket vanliga både på MlSlJ och NrSlJ. Tyvärr har jag inte kunnat hitta på några bilder. Xoa2 "Enok" gick väl också på den här sträckan och även Xoa3 under 40-talet. Frågan om det var gardiner i loket måste jag passa.

Xoa4 har i aila fall gått här. Xoa3 trodde jag bara hade gått i Västsverige. Men jag har ofta fel.
Direktvagnar fanns i några tåg Strängnäs - Norrköping och Norrköping - Mariefred/Strängnäs och vissa tåg till och från Katrineholm. Även Malmköping - Vingåker förekom. Har tittat i vintertidtabellen 1953 - 54.

Några bilder från MlSlJ

av Urban Johansson, Friday, February 14, 2020, 00:22 (1532 dagar sedan) @ Alex

Hej!

Trevliga bilder från en svunnen bana!

Banan användes som omledningsbana vid dubbelspårsbygget på Västra stambanan och det har rullat bra många olika fordonstyper där, dock inte TGOJ malmtåg som det florerar rykten om..

Normal så gick det Ha och Xoa4 på SJ-tiden. Xoa4:an försvann ganska tidigt.
Varken Xoa3 eller "Enok" har gått där på "daglig basis".
Med tanke på att Malmköping var åkstation för 4 förare så sätter jag inte emot berättelsen om gardiner i ett Ha-lok.

För de som inte är kunniga i geografin så var det bara Malmköping som hade tillräckligt långt mötesspår för tågmöten mellan Skebokvarn (9 km) och Stålboga (14 km).

Några bilder från MlSlJ

av Kjell Aghult, Friday, February 14, 2020, 07:59 (1532 dagar sedan) @ Urban Johansson

Med tanke på att Malmköping var åkstation för 4 förare så sätter jag inte emot berättelsen om gardiner i ett Ha-lok.

Det fanns fyra "småstationeringar" av SJ-förare i norra Södermanland: Malmköping, Strängnäs, Mariefred och Eskilstuna. Ca 1957 med två man på varje och sorterande under Katrineholms lokstation. En hallsbergskollega fick som nybefordrad reservförare där fara runt och vikariera på de fyra. Tyvärr nedlades med tiden även stationeringen i K och han flyttades till H.

Xoa3 /Xa/Xm

av Sune Nylén, Friday, February 14, 2020, 08:02 (1532 dagar sedan) @ Urban Johansson

Xa/xm X0a3 gick Göteborg Köpmannebro som längst reguljärt. Vanligast G - Alvhem - Nygård. När lokaltrafiken där upphörde, gick de Uddevalla - Borås - Varberg som längst.
GDJ hade också ett sätt för lokaltrafiken GC - Sandviken - Storvik med en tur till Falun vissa perioder