Ett F-lok till...... (Järnväg allmänt)

av Danne J, Wednesday, February 12, 2020, 12:31 (1529 dagar sedan)

[img]images/uploaded/202002121127165e43e1140cf80.jpg[/img]

Bland osorterade bilder hittade jag denna på F 1208 ( enligt notering på baksidan ) på okänd plats. Någon som känner igen platsen??

Danne J

Ett F-lok till......

av Thomas Tell, Wednesday, February 12, 2020, 13:03 (1529 dagar sedan) @ Danne J

[img]images/uploaded/202002121202485e43e96850b31.jpg[/img]
Jvm,KBED00092

Sparreholm 1926 enligt vad jag vet.
/tell

Ett F-lok till......

av Danne J, Wednesday, February 12, 2020, 14:10 (1529 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tackar för det! Hittade min bild på ett antikvariat för snart 30 år sedan. Denna var ju betydligt bättre!

Danne J

Ett F-lok till......

av Anders Svensson, Wednesday, February 12, 2020, 22:38 (1528 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ser ut som gamla östra infarten till Sparreholm på den gamla banvallen som ligger något norr om dagens (dubbelspåriga) banvall. //Anders

Ett F-lok till......

av Svante W, Thursday, February 13, 2020, 03:25 (1528 dagar sedan) @ Thomas Tell

Luftledningsstolparna är väldigt ljusa, ser nästan vita ut..?
Beror det på filmens kvalitet? De var väl grönmålade redan från början?

Ett F-lok till......

av Kjell Friberg, Thursday, February 13, 2020, 06:45 (1528 dagar sedan) @ Svante W

Hurtidigt kom de galvaniserade kontaktledmingsstolparna?

Ett F-lok till......

av ArneL, Thursday, February 13, 2020, 07:53 (1528 dagar sedan) @ Svante W

Luftledningsstolparna är väldigt ljusa, ser nästan vita ut..?
Beror det på filmens kvalitet? De var väl grönmålade redan från början?

Västra stambanans eldrift togs ju i bruk 1926, så stolparna torde vara nymålade. Kanske det har betydelse?

Sen kan man undra hur länge och hur långt F-loken kördes ”under tråd”? Tillgången på D-lok var kanske fortfarande begränsad? Eller var eldriften kanske inte ens igång då bilden togs?

Funderar
/Arne

Ett F-lok till......

av Mattias Jansson, Thursday, February 13, 2020, 08:02 (1528 dagar sedan) @ ArneL

Luftledningsstolparna är väldigt ljusa, ser nästan vita ut..?
Beror det på filmens kvalitet? De var väl grönmålade redan från början?


Västra stambanans eldrift togs ju i bruk 1926, så stolparna torde vara nymålade. Kanske det har betydelse?

Sen kan man undra hur länge och hur långt F-loken kördes ”under tråd”? Tillgången på D-lok var kanske fortfarande begränsad? Eller var eldriften kanske inte ens igång då bilden togs?

Funderar
/Arne

Den 30 april 1926 kopplades Södertälje - Katrineholm på. Bilden kan ju mycket väl vara tagen på våren.

Ett F-lok till......

av Thomas Tell, Thursday, February 13, 2020, 10:28 (1528 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Luftledningsstolparna är väldigt ljusa, ser nästan vita ut..?
Beror det på filmens kvalitet? De var väl grönmålade redan från början?


Västra stambanans eldrift togs ju i bruk 1926, så stolparna torde vara nymålade. Kanske det har betydelse?

Sen kan man undra hur länge och hur långt F-loken kördes ”under tråd”? Tillgången på D-lok var kanske fortfarande begränsad? Eller var eldriften kanske inte ens igång då bilden togs?

Funderar
/Arne


Den 30 april 1926 kopplades Södertälje - Katrineholm på. Bilden kan ju mycket väl vara tagen på våren.

Malmötågen gick ju sträckan med ånglok fram till 1932.
/tell

Ett F-lok till......

av Mattias Jansson, Thursday, February 13, 2020, 11:11 (1528 dagar sedan) @ Thomas Tell

Luftledningsstolparna är väldigt ljusa, ser nästan vita ut..?
Beror det på filmens kvalitet? De var väl grönmålade redan från början?


Västra stambanans eldrift togs ju i bruk 1926, så stolparna torde vara nymålade. Kanske det har betydelse?

Sen kan man undra hur länge och hur långt F-loken kördes ”under tråd”? Tillgången på D-lok var kanske fortfarande begränsad? Eller var eldriften kanske inte ens igång då bilden togs?

Funderar
/Arne


Den 30 april 1926 kopplades Södertälje - Katrineholm på. Bilden kan ju mycket väl vara tagen på våren.


Malmötågen gick ju sträckan med ånglok fram till 1932.
/tell

Nja, knappast på elektrifierade sträckor väl? Det finns ett foto på ett F-lok vid Nyboda 1927 så det förekom säkerligen i a f tidvis, men jag har tdt från 1927, 1929 och 1931, och där är det helt klart inlagda lokbytestider i Södertälje S för snälltågen och t o m i Järna för persontågen till Nyköpingsbanan. Och mot Nyköping var då de kortare sträckorna under tråd.
Att man samtidigt regelbundet skulle ha kört de snälltåg som gick söderut men över Katrineholm (nästan bara nattåg dessutom) med ånglok ända tills Katrineholm - Norrköping elektrifierades har jag oerhört svårt att tro, i alla fall som regelbunden trafik. Stockholm - Katrineholms 134 km är ju nästan en sträcka där det skulle ha varit dags för lokbyte med ånglok i alla fall, så det känns extra konstigt att man inte skulle ha låtit ett ellok ta hand om saken fram dit.

Ett F-lok till......

av IH, Thursday, February 13, 2020, 17:46 (1528 dagar sedan) @ Mattias Jansson

En gammal släkting till mig som var lokförare för SJ i mitten på 20-talet berättade för mig det du påstod. Att person- och snälltåg som skulle gå Nyköpingsbanan had lokbyte i Södertälje från 1926. Persontåg som hade uppehåll i Järna hade som regel lokbyte där. Själv hade han aldrig kört lok på Nyköpingsbanan men han hade eldat lok på den banan innan han blev lokförare. Annars hade han mest åkt mellan Stockholm och Hallsberg både som eldare och lokförare.

Ett F-lok till......

av ArneL, Friday, February 14, 2020, 08:20 (1527 dagar sedan) @ IH

Det stämmer att F-lok stallades nere vid Södertälje central från 1926 och fram till dess Nyköpingsbanan hade elektrifierats. Byte till D-lok skedde uppe vid S-e södra.

https://digitaltmuseum.se/021018139269/sodertalje-central-lokstallet-statens-jarnvagar-sj

Spåret tvärs över bilden gick från S-e central (till höger) ner till S-e uthamn (till vänster), ursprungligen anlagt av NrSlJ.

/A

Ett F-lok till......

av Christer Brimalm, Friday, February 14, 2020, 20:45 (1527 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Lokbyte på snälltågen Stockholm - Malmö skedde i Mjölby och i Alvesta.
Från 1926 körde man med ellok Stockholm - Södertälje och bytte till ånglok där.
I varje fall vad gällde tågen som gick över Nyköping.

[img]images/uploaded/202002141935195e46f6774fd80.jpg[/img]

I Spår 1989 i artikeln om F 1200 75 år finns en plan över F-lokens omlopp år 1931.
Där framgår att för snälltåg 1 och 2 vände F-loken i Katrineholm, dvs att berörda tåg gick med ellok mellan Stockholm och Katrineholm.

Tågen 11 / 12 och 17/18 som också drogs av F-lok gick över Nyköping.

Hur det var tidigare har jag inte tillgång till några uppgifter om. Kanske hade man i början brist på ellok så att även tåg som gick över Katrineholm planmässigt fick dras av ånglok hela vägen till / från Södertälje? Eller kanske skedde det bara ibland?

Ett F-lok till......

av Mattias Jansson, Friday, February 14, 2020, 21:24 (1527 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Lokbyte på snälltågen Stockholm - Malmö skedde i Mjölby och i Alvesta.
Från 1926 körde man med ellok Stockholm - Södertälje och bytte till ånglok där.
I varje fall vad gällde tågen som gick över Nyköping.

[img]images/uploaded/202002141935195e46f6774fd80.jpg[/img]

I Spår 1989 i artikeln om F 1200 75 år finns en plan över F-lokens omlopp år 1931.
Där framgår att för snälltåg 1 och 2 vände F-loken i Katrineholm, dvs att berörda tåg gick med ellok mellan Stockholm och Katrineholm.

Tågen 11 / 12 och 17/18 som också drogs av F-lok gick över Nyköping.

Hur det var tidigare har jag inte tillgång till några uppgifter om. Kanske hade man i början brist på ellok så att även tåg som gick över Katrineholm planmässigt fick dras av ånglok hela vägen till / från Södertälje? Eller kanske skedde det bara ibland?

I både 1927, 1929 och 1931 års tidtabeller är det i alla fall rent tidtabellstekniskt tydligt lagt för lokbyte på samma vis som i ovanstående omloppsdiagram (som jag sett tidigare) vilket föranleder mig att anta att det under hela perioden 1926-32 var det normala att man drog med ellok så långt man kunde, snälltågen bytte i Södertälje S, persontågen på Nyköpingsbanan bytte t o m i Järna, och sannolikt gjorde man sammalunda med godstågen.

1927 hade Stockholm 29 D-lok, 1931 40 st. Kanske behövdes någon ångdrift under tråd de första åren tills man fick tio lok till levererade 1928 och 1930, men det lär knappast ha varit standard för flertalet tåg.

Ett F-lok till...... Ånga under tråd?

av Leif B, Saturday, February 15, 2020, 11:25 (1526 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Man var (åtminstone tidvis?) väldigt rätt för att köra ånglok under tråd av rädsla för att få sotavlagringar på tråden som skulle försämra strömavtagningen och därmed ge ljusbågar som kunde åka slitaget på tråden och strömavtagarnas aluminiumskenor. T ex fick Nynäsbanan inte längre köra med egna lok in till Stockholms Central utan det blev lokbyte ånga/el i Älvsjö.

[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=137854#p137920]Gammal diskussion[/link] om lokbyte i Södertälje, Älvsjö m fl platser.

[link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-1415.jpg]Älvsjö station 1928[/link] med vändskivan för att vända SNJ:s ånglok.

Ett F-lok till...... Ånga under tråd? Edit: en bild till

av Leif B, Saturday, February 15, 2020, 12:02 (1526 dagar sedan) @ Leif B

Man var (åtminstone tidvis?) väldigt rätt för att köra ånglok under tråd av rädsla för att få sotavlagringar på tråden som skulle försämra strömavtagningen och därmed ge ljusbågar som kunde åka slitaget på tråden och strömavtagarnas aluminiumskenor. T ex fick Nynäsbanan inte längre köra med egna lok in till Stockholms Central utan det blev lokbyte ånga/el i Älvsjö.

[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=137854#p137920]Gammal diskussion[/link] om lokbyte i Södertälje, Älvsjö m fl platser.

[link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-1415.jpg]Älvsjö station 1928[/link] med vändskivan för att vända SNJ:s ånglok.

[link=https://digitaltmuseum.se/021018148259/stationsomradet-i-alvsjo]Efter vändning på skivan väntar SNJ:s ånglok på sitt tåg[/link] medan ett SJ-tåg ankommer vid SJ-plattformen.

Kanske samma lok som väntar [link=https://digitaltmuseum.se/021018122553/stockholm-nynas-jarnvag-snj-lok-3]på samma plats?[/link]

Ett F-lok till......

av Sven Bårström, Saturday, February 15, 2020, 15:34 (1526 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har inte tillgång till tidtabeller för 1931, bara för 1930. Jag trodde - enligt den - att F-lok gick hela vägen Katrineholm/Södertälje - Malmö i kontinentaltågen 1, 2 och 7, 8 med lokbyte i Nässjö eller Mjölby och Alvesta. Det var ju ganska stora tåg som mötte stigningar mot Nässjö i båda riktningarna.
Men denna omloppsplan från 1931 visar ju något annat. F-lok gick alltså inte i tågen 7 och 8 och inte heller i något snälltåg söder om Alvesta. Vilken dragkraft användes i dessa? Dubbla
A-lok? B-lok?
Ur den redovisade omloppsplanen kan man beräkna löpsträckorna för Norrköpingsloken till ca 100000 km/år och för de andra F-loken ca 80000 km/år. Det är inga dåliga löpsträckor för ånglok.
Sven B

Ett F-lok till......

av Mattias Jansson, Saturday, February 15, 2020, 16:49 (1526 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag har inte tillgång till tidtabeller för 1931, bara för 1930. Jag trodde - enligt den - att F-lok gick hela vägen Katrineholm/Södertälje - Malmö i kontinentaltågen 1, 2 och 7, 8 med lokbyte i Nässjö eller Mjölby och Alvesta. Det var ju ganska stora tåg som mötte stigningar mot Nässjö i båda riktningarna.
Men denna omloppsplan från 1931 visar ju något annat. F-lok gick alltså inte i tågen 7 och 8 och inte heller i något snälltåg söder om Alvesta. Vilken dragkraft användes i dessa? Dubbla
A-lok? B-lok?
Ur den redovisade omloppsplanen kan man beräkna löpsträckorna för Norrköpingsloken till ca 100000 km/år och för de andra F-loken ca 80000 km/år. Det är inga dåliga löpsträckor för ånglok.
Sven B

Vad gäller 7/8 och 17/18 så var de dubblerade Stockholm - Nässjö en del av året och då gick 7/8 hela vägen till/från Malmö, medan en del av året gick bara 17/18 och då hela vägen till/från Malmö. Det är möjligt att man kunde pressa in ett omlopp till på i a f någon delsträcka för den del av året då båda tågen gick (det var i allt väsentligt lika 1930 skulle jag tro eftersom även 1929 syns ha haft ett liknande upplägg), eller så klarade man sig med B-lok eftersom två tåg knappast var fullängd båda två ens under högtrafiktiden.

Söder om Alvesta gick inga F-lok planenligt de sista åren, vet inte exakt när det slutade, men den delen ansågs sannolikt platt nog för att kunna klaras med B-lok.

Men i omloppet som visas så trafikeras de tre snälltåg per dygn som fanns helt och hållet med F-lok från Katrineholm i ett fall respektive Södertälje S i två fall och ned till Alvesta. Ett tågpar 5/6 var snälltåg på delen Katrineholm - Mjölby och där räckte inte F-loken till, men det var personnattåget med sovvagnar, så det gick det låga numret till trots markant långsammare än de andra.

Ett F-lok till......

av Mattias Jansson, Sunday, February 16, 2020, 10:28 (1525 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Söder om Alvesta gick inga F-lok planenligt de sista åren, vet inte exakt när det slutade, men den delen ansågs sannolikt platt nog för att kunna klaras med B-lok.

Jag kanske ska klargöra detta; från någon gång under andra halvan av 1920-talet och fram till 1931-32 gick inga F-lok planenligt söder om Alvesta. Däremot återkom de under 1932-33 d v s de sista åren då elektrifieringen fortskred norrifrån. Så snart biten ned till Mjölby fått eldrift i slutet av 1932 flyttades Norrköpings F-lok söderut, så en kort tid kom de tillbaka på den sydligaste biten innan hela SSb fått eldrift.

Ett F-lok till......

av Sven Bårström, Sunday, February 16, 2020, 11:38 (1525 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack för dessa beskrivningar och tankar!
De överraskade mig en smula, men det förtar ju inte det korrekta i dem.
Det är naturligt att loken omdisponerades efter hand som elektrifieringen drog fram. Sedan Cst - M fick sin eldrift färdig, gick väl F-loken på Västkustbanan fram till att den blev färdig för eldrift. Sen var det dags för DSB-övertagandet.
Sven B