Mera F-lok (men elektriska) (Fordon: lok)

av Stig Lagergren @, torsdag, februari 13, 2020, 17:13 (49 dagar sedan)

Alex önskade för ett tag sedan mer F-lok åt folket. Duger det med några svartvita?

[image]F 702 med X 41, Kilsmo 21 juli 1967


[image]F 699 med X 41, Hallsberg 28 juli 1967


[image]F 601 med S 428, Hallsberg 28 juli 1967


[image]F 629 väntar på omvårdnad utanför CV i Örebro 22 juli 1967

Mera F-lok (men elektriska)

av Alex @, torsdag, februari 13, 2020, 17:37 (49 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Stort tack! Jag känner mig fullständigt nöjd inför helgen men du får gärna återkomma!
Jag ska också kika in i igen i sommartdt 1967 som jag tog fram häromdagen för att titta på P3406 i Örebro. Kanske finns det något intressant att nämna om S428 och X41.
Sedan kan jag väl också säga att jag är lite svag för destinationsskyltar på vagnssidorna. Sverige blev lite tristare med de blå plastskyltarna i dörrarna. ;-)

Mera F-lok (men elektriska)

av Stig Lagergren @, torsdag, februari 13, 2020, 18:02 (49 dagar sedan) @ Alex

Stort tack! Jag känner mig fullständigt nöjd inför helgen men du får gärna återkomma!
Jag ska också kika in i igen i sommartdt 1967 som jag tog fram häromdagen för att titta på P3406 i Örebro. Kanske finns det något intressant att nämna om S428 och X41.
Sedan kan jag väl också säga att jag är lite svag för destinationsskyltar på vagnssidorna. Sverige blev lite tristare med de blå plastskyltarna i dörrarna. ;-)

Intressant med tidtabellerna. Tack för det. Har tyvärr inte sparat många, men har ett par 50-talare. Och visst var det bättre med de gamla skyltarna som visade hela färdvägen.

Mera F-lok (men elektriska)

av nisso @, torsdag, februari 13, 2020, 19:27 (49 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Härliga bilder! Snyggt med enbart 60-talare!

Mera F-lok (men elektriska)

av Alex @, torsdag, februari 13, 2020, 22:10 (49 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag trodde inte jag skulle hitta så mycket om X41 och S428 men det blev en del gamla minnen som dök upp. Sommartidtabellen 1967 var en förövning inför den stora tidtabellsomläggningen 1968 och man kunde ana hur SJ började bygga upp en trafik på Västra stambanan som skulle komma att bestå till större delen av lokdragna expresståg. X41 var ett sådant tåg och dessutom också början på en kort men rolig period där fantasin flödade och vi begåvades med mängder av "namntåg" mellan Stockholm och Göteborg. X41 döptes till Vasa.Det hade förstås varit fint om tåget framfördes av ett Rc-lok men det fanns helt enkelt inte så många oranga Rc vid den här tiden och när vi ser dessa fina F-bilder kan vi väl glädjas lite åt det.

X41 avgick från Stockholm 16.05 och ankom Göteborg 20.45. Inga onödoga krussiduller utan bara vagnar till Göteborg även om SJ vid den här tiden var jätteduktiga på kursvagnar hit och dit. Tåget gjorde uppehåll i Hallsberg 18.05.

En och en halvtimme senare ankom S428 Hallsberg. Det tåget reste jag mycket med under 60-talet men kommer mest ihåg det som S10 som var ett nummmer som tåget burit sedan urminnes tider. Det tåget hade ofta F-lok men lika ofta Rb-lok och ofta snygga nya 60-tals vagnar. Det intressanta var att just S428 också sommaren 1967 medförde sittvagnar till Östersund och Luleå som hängdes av i Hallsberg och sedan gick vidare med S752 till Krylbo och sedan med S902 norröver. Det ser ut som bilden är tagen strax öster om Hallsberg så Norrlandsvagnarna är redan avhängda.

Det skrevs alltid trevliga förord när sommaretidtabellerna rullades ut vid den här tiden och bifogar ett utklipp samt en vagnsammansättning för S428.

[image]

[image]

RSS-feed av trådar
powered by my little forum