Beredskapsånglok S2 1310 i Skatan 1967, 2 bilder (Fordon: lok)

av Ulfe @, Fagersta, fredag, februari 14, 2020, 10:58 (48 dagar sedan)

Skatan som är beläget utefter tvärbanan mellan Hällnäs och Lycksele.
Vill passa på och tacka för alla intressanta bilder som har lagts ut på forumet den senaste tiden.

[image]

[image]

Beredskapsånglok S2 1310 i Skatan 1967, 2 bilder

av tobbe @, fredag, februari 14, 2020, 14:04 (48 dagar sedan) @ Ulfe

Jo, där har man varit och plåtat loken när de stod ute. Lokhuset låg ju t.v. i riktning mot Lycksele från vägkorsningen ca.200m när man försiktigt körde över spåret obevakat mot f.d. stationen. Ödsligt värre?? "Jo men visst" Den var väl synlig vid passagen... Minnen från svunnen tid....:-) :-)
tobbe

Beredskapsånglok S2 1310 i Skatan 1967, 2 bilder

av Lars-Göran Eriksson @, söndag, februari 16, 2020, 15:16 (46 dagar sedan) @ tobbe

Jag har ett minne från Skatan, eller rättare sagt Skatan-Gladaberg.
Den 8/1 1987 körde jag tåg 7159 från Lycksele Timmerterminal, temperaturen var minus 29 grader.
Lok T44 376 tåglängd 322 m vagnvikt 805 t.
Ungefär vid Km 13 Skatan-Gladaberg fick jag nödbroms. ”Beväpnad” med slangnyckel, slangkoppling, trafikradio och handlykta begav jag mig bakåt längs tåget.
Klockan var mellan 18 -18.30 så mörkret rådde.
Banan går där på en hög bank och det finns inte mycket utrymme att gå på, p g a av den starka kylan var sulorna på mina stövlar stenhårda och glatta och naturligtvis rutschade jag iväg med all min utrustning utför slänten. Turligt nog stack det upp lite buskar som stoppade min färd och jag kunde ta mig upp igen.
Mellan fjärde och tredje vagn från slutet hade slangarna gått isär, förmodligen p g a korskoppling och att det krängde till i tåget, det behövdes inte mer. Slangarna hängde inte ner utan stod rakt ut pga kylan.
Lite tur hade jag dock att jag slapp byta slang.
Jag har antecknat att jag blev 48 minuter sen till Vännäs.

Beredskapsånglok S2 1310 i Skatan 1967, 2 bilder

av JYT @, söndag, februari 16, 2020, 16:03 (46 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Hur säkrar man tåget i sådant läge om det är i en lutning, från att rulla iväg om man sumpar något mer eller om bromstrycket pyser ut. Har förstått att tryckluften inte är någon idiotsäker faktor på lång sikt och tiden kan ju lätt rinna iväg medans man "nästan klarar" felet.
Är ingen kvar i loket finns ingen uppsikt på kompressor/systemtryck.
Blockerar man lokets hjul med spårklossar eller mekaniskt skruvar åt lokbromsen/broms på ngn tung vagn?
Hur göra om missödet sker på en bro? De är väl inte hel-golvade och har räcken?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum