Uttal av stationsnamn (Historiskt material)

av mormorsgruvan, Friday, February 14, 2020, 17:07 (1525 dagar sedan)

Det vackra uttalet av stationsnamn enligt svenska språkets ljudlära(Lyttkens och Wulff) från år 1885.
Siffrorna anger de olika vokalernas relativa längd i ordet.
Sundsvall 3:2
Karlskrona 1:3:2
Södertelje 1:1:3:2
Karlstad 4:1
Göteborg 1:1:4
Samt dialektala uttal i Skåne
Stehag 1:4
Svedala 1:4:1

Uttal av stationsnamn

av Rolf Segelström, Sunday, February 16, 2020, 11:12 (1524 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag har fått kritik av resenärer då jag körde pendeln för 45 år sen ung. Jag ropade Elvsjötex. Och på RB då jag sa Visinge. Visinge stod det på skylten. Jag kontrade med att den var felstavad. Dialektala uttal får inte ske tydligen. :) / Roffe S

Uttal av stationsnamn

av Rolf Segelström, Sunday, February 16, 2020, 11:13 (1524 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Visinge, sade jag. Det blev fel ovan.

Uttal av stationsnamn

av Svante Andersson, Sunday, February 16, 2020, 15:32 (1523 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Nu har du skrivit samma Visinge tre gånger.... vilket var det skrivna och vilket var det du sa?

SA

Uttal av stationsnamn

av Överkörmästaren, Sunday, February 16, 2020, 16:37 (1523 dagar sedan) @ Svante Andersson

Nu har du skrivit samma Visinge tre gånger.... vilket var det skrivna och vilket var det du sa?

SA

Roslagsbanebönderna säger ”Vissinge” vilket givetvis inte är bindande för en stockholmare :-D

Uttal av stationsnamn

av Harald, Sunday, February 16, 2020, 16:51 (1523 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nu har du skrivit samma Visinge tre gånger.... vilket var det skrivna och vilket var det du sa?

SA


Roslagsbanebönderna säger ”Vissinge” vilket givetvis inte är bindande för en stockholmare :-D

Nej, det är väl nästan omöjligt för en äkta ståkhålmare att uttala en kort vokal.;-)

Uttal av stationsnamn

av Överkörmästaren, Sunday, February 16, 2020, 18:07 (1523 dagar sedan) @ Harald

Nu har du skrivit samma Visinge tre gånger.... vilket var det skrivna och vilket var det du sa?

SA


Roslagsbanebönderna säger ”Vissinge” vilket givetvis inte är bindande för en stockholmare :-D


Nej, det är väl nästan omöjligt för en äkta ståkhålmare att uttala en kort vokal.;-)

Inte alls, men man måste ju då först få någon från Stockholm att ändra stavningen till Vissinge. :-P

Uttal av stationsnamn

av Thomas Tell, Sunday, February 16, 2020, 22:19 (1523 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Redan på 1500-talet hette det Wissinge enligt boken om vägnamn i Täby.
/tell

Uttal av stationsnamn

av Rolf Segelström, Sunday, February 16, 2020, 20:19 (1523 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nej, det är bygdemål, roslagsmål. Precis som Hussby för Husby

Uttal av stationsnamn

av Rolf Segelström, Sunday, February 16, 2020, 20:17 (1523 dagar sedan) @ Svante Andersson

Jag vet. Ursäkta! Datorn stavar åt mig ibland. Jag sa Visinge och det stod Visinge på skylten.

Uttal av stationsnamn Partille

av mormorsgruvan, Thursday, February 20, 2020, 17:16 (1519 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Partille fram till år 1917 skrivet Partilled.
Uttalas pàtle (Ortnamnen i Göteborgs och Bohus län del 1, 1923).
Namnets betydelse är okänd.
Stavades på 1300-talet Parthellä och Partälla
På 1500-talet Partella och Partilla.

Uttal av stationsnamn Partille

av Alex, Thursday, February 20, 2020, 17:35 (1519 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Mina Göteborgsvänner häcklade mig för många år sedan då jag lyckades med bedriften att kalla Partille för Partrille. Strax norr om Sellnäs station utanför Borlänge ligger annars byn Spraxkya som jag personligen tycker är en av de svårare att uttala

Uttal av stationsnamn Partille

av Sune Nylén, Thursday, February 20, 2020, 17:55 (1519 dagar sedan) @ Alex

Många ( de flesta) säjer nog Pattille. Varför måste jag lida bara för att Patill led.:-) :-D :-P

På tal om uttal

av Sune Nylén, Friday, February 21, 2020, 07:24 (1519 dagar sedan) @ Sune Nylén

Historien är klassisk om lärarinnan i Göteborg som frågade barnen om de kunde nämna några orter som hade anknytning till några kroppsdelar. Handen , ja det gick ju bra. Likaså Knäred.En viftar ivrigt med handen. Munndal. Mölndal uttalas så . Nja det kommer utav Möln,Mölla, kvarn, så det går inte. En annan elev ; Då går de la inte med Pattille heller.:-D