Ännu mera F-lok (Fordon: lok)
Om nu veckans tema är F-lok så får väll jag också bidra. Denna gång med ett foto på F 694 på hennes ålders höst.
Trevlig helg
Olof
av Olof W, Friday, February 14, 2020, 20:18 (1505 dagar sedan)
Om nu veckans tema är F-lok så får väll jag också bidra. Denna gång med ett foto på F 694 på hennes ålders höst.
Trevlig helg
Olof
av Alex, Friday, February 14, 2020, 21:19 (1505 dagar sedan) @ Olof W
Det var inte det jag menade med mera F-lok åt folket.;-)
av Stig Lagergren, Friday, February 14, 2020, 22:23 (1505 dagar sedan) @ Olof W
Den där bilden var så sorglig så det är nog bäst att avsluta fredagen med en bild från den tiden då F-loken fortfarande gjorde god tjänst.
F 627 med S 461 i Öxnered 12 juni 1976
av Cargoman, Friday, February 14, 2020, 23:03 (1505 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Vilka härliga bilder du lägger in! Stort tack! :-)
av Alex, Saturday, February 15, 2020, 00:12 (1505 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Jag ska kika lite på S461 1976. Återkommer.
Tack för den uppiggande bilden!
av Leif B, Saturday, February 15, 2020, 10:12 (1504 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Den där bilden var så sorglig så det är nog bäst att avsluta fredagen med en bild från den tiden då F-loken fortfarande gjorde god tjänst.
F 627 med S 461 i Öxnered 12 juni 1976
Ser jag rätt att det sitter adresslappar på slutsignallyktorna på bagagekärran? Tjänstegods från station med överskott på lyktor till station som sått underskott?
av Legenden, Saturday, February 15, 2020, 10:46 (1504 dagar sedan) @ Leif B
Ser jag rätt att det sitter adresslappar på slutsignallyktorna på bagagekärran? Tjänstegods från station med överskott på lyktor till station som sått underskott?
Det kan ju vara slutsignaler som varit hos lampisten för laddning och annan reparation.
av Leif B, Saturday, February 15, 2020, 11:33 (1504 dagar sedan) @ Legenden
Ser jag rätt att det sitter adresslappar på slutsignallyktorna på bagagekärran? Tjänstegods från station med överskott på lyktor till station som sått underskott?
Det kan ju vara slutsignaler som varit hos lampisten för laddning och annan reparation.
Laddning/batteribyte måste man väl klarat på alla stationer som utrustade tåg, eller?
Men reparation absolut! Hur var det på så sen tid, fanns det en "centrallampist" på CV Örebro dit man skickade alla trasiga lampor och trötta batterier. Eller fanns det fortfarande lampister på större stationer och bangårdar?
av Legenden, Saturday, February 15, 2020, 12:36 (1504 dagar sedan) @ Leif B
Ser jag rätt att det sitter adresslappar på slutsignallyktorna på bagagekärran? Tjänstegods från station med överskott på lyktor till station som sått underskott?
Det kan ju vara slutsignaler som varit hos lampisten för laddning och annan reparation.
Laddning/batteribyte måste man väl klarat på alla stationer som utrustade tåg, eller?Men reparation absolut! Hur var det på så sen tid, fanns det en "centrallampist" på CV Örebro dit man skickade alla trasiga lampor och trötta batterier. Eller fanns det fortfarande lampister på större stationer och bangårdar?
På Sävenäs Rangerbangård fanns det lampist vad jag kommer ihåg.
av Alex, Saturday, February 15, 2020, 13:15 (1504 dagar sedan) @ Stig Lagergren
S461 var förstås Skandiapilen. Tåget medförde vagnar från Oslo till Köpenhamn och Helsingborg F.Jag förmodar att det var de norska vagnarna på bilden som gick till Danmark. Bussen gick troligen till Vänersborg. P2364 mellan Borås och Uddevalla borde vara i Öxnered vid samma tid som 461 som avgick 11.45. 12 juni var en lördag och jag hade själv tagit studenten samma vecka och även ryckt in i lumpen.
av Stig Lagergren, Saturday, February 15, 2020, 13:36 (1504 dagar sedan) @ Alex
S461 var förstås Skandiapilen. Tåget medförde vagnar från Oslo till Köpenhamn och Helsingborg F.Jag förmodar att det var de norska vagnarna på bilden som gick till Danmark. Bussen gick troligen till Vänersborg. P2364 mellan Borås och Uddevalla borde vara i Öxnered vid samma tid som 461 som avgick 11.45. 12 juni var en lördag och jag hade själv tagit studenten samma vecka och även ryckt in i lumpen.
Du har alldeles rätt. 2364 var i Öxnered i samma veva. Bestod av X5 220. Och A4K + de norska vagnarna i 461 gick till Köpenhamn.
av Alex, Saturday, February 15, 2020, 15:14 (1504 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Båda bilderna du la ut från Öxnered var verkligen toppklass! :-)
av Harald, Saturday, February 15, 2020, 15:46 (1504 dagar sedan) @ Alex
... Bussen gick troligen till Vänersborg ...
SJ Biltrafiks Uddevallalinjer körde Vänersborg Torget - Öxnered i halvtimmestrafik med en buss. Det var väl inte särskilt praktiskt att ha en isolerad linje som kördes med en buss. Kort efter att bilden togs, den 1 augusti 1976 övertogs linjen av GDG, som ju hade flera linjer runt Vänersborg.
av A.Svenson, Saturday, February 15, 2020, 14:33 (1504 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Det ser ut som om G-vagnen vid magasinet är i trafik. Hanterades styckegods fortfarande i Öx 76? När jag kom ut i åkningen 81 tror jag att det hade upphört, däremot skede så i Uv och Bs men i Hr fanns väl inte ens magasinet kvar då? Res- och expressgods hanterades vid personplattformarna förståss på alla nämda stationer samt Vg och Vaa. Stationsförkortningarna får bli en enklare geografiövning för forumläsare med begränsad järnvägsbakgrund. :-)
Hlsn.
Anders S