Några gamla rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Saturday, February 15, 2020, 16:57 (1503 dagar sedan)

Som omväxling till F-loken visar jag några gamla rälsbussar. Alla tre har gjort sitt som driftfordon men gjorde god tjänst som tjänstefordon för banavdelningen. Yo1 442 var ommålad i paprikarött och vitt medan de övriga var ofördärvade.

[img]images/uploaded/202002151553495e48140d5d63d.jpg[/img]Yo1s 612 i Kiruna 3 augusti 1966


[img]images/uploaded/202002151554265e481432a5aac.jpg[/img]Yo1s 663 i Hennan 8 augusti 1966


[img]images/uploaded/202002151555345e481476ae68c.jpg[/img]Yo1 442 i Jakobshyttans grusgrop 8 maj 1966

Några gamla rälsbussar

av Göran Sohlberg, Saturday, February 15, 2020, 18:32 (1503 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Sista bilden, vad gjorde motorvagnen i grusgropen?

Några gamla rälsbussar

av Stig Lagergren, Saturday, February 15, 2020, 20:35 (1503 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Sista bilden, vad gjorde motorvagnen i grusgropen?

Om jag inte minns alldeles fel hade banavdelningen ett upplag där. Slipers och annan materiel kördes ut därifrån. Man kopplade trallor eller vagnar till rälsbussen.

Några gamla rälsbussar

av David Sohlberg, Sunday, February 16, 2020, 14:42 (1502 dagar sedan) @ Stig Lagergren


[img]images/uploaded/202002151554265e481432a5aac.jpg[/img]Yo1s 663 i Hennan 8 augusti 1966

Den där överlevde ett tag till..

1949-11-22 - Levererad från HC som SJ Yo1s 663
1961 - Slopad som trafikfordon
1966 - Såld till TGOJ
196_ - Ombyggd till MTR 60
19__ - Skrotad

Är det någon som har bra koll på TGOJs småfordon? Det finns några där jag skulle vilja reda ut ursprung och öden för.

Slopning av HC bussar?

av K Lemming, Sunday, February 16, 2020, 18:46 (1502 dagar sedan) @ David Sohlberg


[img]images/uploaded/202002151554265e481432a5aac.jpg[/img]Yo1s 663 i Hennan 8 augusti 1966


Den där överlevde ett tag till..

1949-11-22 - Levererad från HC som SJ Yo1s 663
1961 - Slopad som trafikfordon
1966 - Såld till TGOJ
196_ - Ombyggd till MTR 60
19__ - Skrotad

Är det någon som har bra koll på TGOJs småfordon? Det finns några där jag skulle vilja reda ut ursprung och öden för.

Det var inte länge den var i trafik innan den slopades, knappt 12 år. Var det vanligt bland HC bussarna tack vare att Y6 generationen kom på 50-talet?

Slopning av HC bussar?

av Olof W, Sunday, February 16, 2020, 18:50 (1502 dagar sedan) @ K Lemming


[img]images/uploaded/202002151554265e481432a5aac.jpg[/img]Yo1s 663 i Hennan 8 augusti 1966


Den där överlevde ett tag till..

1949-11-22 - Levererad från HC som SJ Yo1s 663
1961 - Slopad som trafikfordon
1966 - Såld till TGOJ
196_ - Ombyggd till MTR 60
19__ - Skrotad

Är det någon som har bra koll på TGOJs småfordon? Det finns några där jag skulle vilja reda ut ursprung och öden för.


Det var inte länge den var i trafik innan den slopades, knappt 12 år. Var det vanligt bland HC bussarna tack vare att Y6 generationen kom på 50-talet?

HC bussar med träkorg var byggda för låg vikt och livslängd lik motsvarande buss-karosser. När sedan nedgången i trafiken gjorde att det fanns gott om Y6/Y7/Y8 så fanns det inte så mycket intresse att lägga dyrt underhåll på HC-bussarna.

/Olof

Slopning av HC bussar?

av Mattias Jansson, Sunday, February 16, 2020, 18:50 (1502 dagar sedan) @ K Lemming


[img]images/uploaded/202002151554265e481432a5aac.jpg[/img]Yo1s 663 i Hennan 8 augusti 1966


Den där överlevde ett tag till..

1949-11-22 - Levererad från HC som SJ Yo1s 663
1961 - Slopad som trafikfordon
1966 - Såld till TGOJ
196_ - Ombyggd till MTR 60
19__ - Skrotad

Är det någon som har bra koll på TGOJs småfordon? Det finns några där jag skulle vilja reda ut ursprung och öden för.


Det var inte länge den var i trafik innan den slopades, knappt 12 år. Var det vanligt bland HC bussarna tack vare att Y6 generationen kom på 50-talet?

Ja, de tvåaxliga var i trafik högst ca 20 år som driftsfordon, minus att en del stod som reserv de sista åren. Även de tidiga boggibussarna fick sällan mer än ca 15-20 år i drift, och de senare som du skriver sällan mer än ca 10-15 år.

Till saken hör att även en ganska stor andel av Y6-generationen försvann från driftsfordonsparken innan de hunnit vara i drift mer än ca 20-25 år. Det var inte ens särskilt många av dessa som nådde över 30 års driftstid.

Edit, jag räknade snabbt efter, och av de 373 Y6/7/8 som byggdes var det faktiskt bara 6 st som fick en tid som trafikfordon i 30 år eller mer.
(Ett litet undantag var elfordonen där några stycken var i drift från 1955-1987 dvs 32 år, men inte heller det var särskilt många även om andelen av totalen var högre.)

Slopning av HC bussar?

av Leif B, Sunday, February 16, 2020, 19:42 (1502 dagar sedan) @ Mattias Jansson


[img]images/uploaded/202002151554265e481432a5aac.jpg[/img]Yo1s 663 i Hennan 8 augusti 1966


Den där överlevde ett tag till..

1949-11-22 - Levererad från HC som SJ Yo1s 663
1961 - Slopad som trafikfordon
1966 - Såld till TGOJ
196_ - Ombyggd till MTR 60
19__ - Skrotad

Är det någon som har bra koll på TGOJs småfordon? Det finns några där jag skulle vilja reda ut ursprung och öden för.


Det var inte länge den var i trafik innan den slopades, knappt 12 år. Var det vanligt bland HC bussarna tack vare att Y6 generationen kom på 50-talet?


Ja, de tvåaxliga var i trafik högst ca 20 år som driftsfordon, minus att en del stod som reserv de sista åren. Även de tidiga boggibussarna fick sällan mer än ca 15-20 år i drift, och de senare som du skriver sällan mer än ca 10-15 år.

Till saken hör att även en ganska stor andel av Y6-generationen försvann från driftsfordonsparken innan de hunnit vara i drift mer än ca 20-25 år. Det var inte ens särskilt många av dessa som nådde över 30 års driftstid.

Edit, jag räknade snabbt efter, och av de 373 Y6/7/8 som byggdes var det faktiskt bara 6 st som fick en tid som trafikfordon i 30 år eller mer.
(Ett litet undantag var elfordonen där några stycken var i drift från 1955-1987 dvs 32 år, men inte heller det var särskilt många även om andelen av totalen var högre.)

Var det inte t o m att man höll liv i en del HC-bussar som man hellre hade velat skrota för att man inte fick fram nya tillräckligt fort? Vill minnas att på en del bussar upptäckte man att stora delar av trästommen var genomrutten när de kom in på revision. En del skrotade man men på vissa bytte man stora delar av trästommen.

Bland stålbussarna var det väl en hel del av de smalspåriga släpen som fick mycket kort livslängd. Inte alls för att de var slut tekniskt sätt, utan för att resandet minskade och banorna lades ner i snabb takt.

Slopning av HC bussar?

av Mattias Jansson, Sunday, February 16, 2020, 22:59 (1502 dagar sedan) @ Leif B


[img]images/uploaded/202002151554265e481432a5aac.jpg[/img]Yo1s 663 i Hennan 8 augusti 1966


Den där överlevde ett tag till..

1949-11-22 - Levererad från HC som SJ Yo1s 663
1961 - Slopad som trafikfordon
1966 - Såld till TGOJ
196_ - Ombyggd till MTR 60
19__ - Skrotad

Är det någon som har bra koll på TGOJs småfordon? Det finns några där jag skulle vilja reda ut ursprung och öden för.


Det var inte länge den var i trafik innan den slopades, knappt 12 år. Var det vanligt bland HC bussarna tack vare att Y6 generationen kom på 50-talet?


Ja, de tvåaxliga var i trafik högst ca 20 år som driftsfordon, minus att en del stod som reserv de sista åren. Även de tidiga boggibussarna fick sällan mer än ca 15-20 år i drift, och de senare som du skriver sällan mer än ca 10-15 år.

Till saken hör att även en ganska stor andel av Y6-generationen försvann från driftsfordonsparken innan de hunnit vara i drift mer än ca 20-25 år. Det var inte ens särskilt många av dessa som nådde över 30 års driftstid.

Edit, jag räknade snabbt efter, och av de 373 Y6/7/8 som byggdes var det faktiskt bara 6 st som fick en tid som trafikfordon i 30 år eller mer.
(Ett litet undantag var elfordonen där några stycken var i drift från 1955-1987 dvs 32 år, men inte heller det var särskilt många även om andelen av totalen var högre.)


Var det inte t o m att man höll liv i en del HC-bussar som man hellre hade velat skrota för att man inte fick fram nya tillräckligt fort? Vill minnas att på en del bussar upptäckte man att stora delar av trästommen var genomrutten när de kom in på revision. En del skrotade man men på vissa bytte man stora delar av trästommen.

Bland stålbussarna var det väl en hel del av de smalspåriga släpen som fick mycket kort livslängd. Inte alls för att de var slut tekniskt sätt, utan för att resandet minskade och banorna lades ner i snabb takt.

Jo det där med trästommarna låter bekant, jag har nog läst om det, men minns inga detaljer nu.
Och med undantag för några på RB och ett antal på Växjö - Västervik så var som du skriver inte heller YP några riktigt långvariga fordon. Men andelen mer långlivade av det totala beståndet är ändå större än på normalspårssidan.
(Sedan kan man diskutera exakt hur man ska dra gränsen för reguljär drift för en del av de här fordonen, då enskilda fordon fortsatt i "halvreguljära" förhållanden ganska länge efter att SJ tagit sin hand ifrån det hela, men det är en diskussion som nog blir för spretig för min smak så den får andra föra i så fall.)

Några gamla rälsbussar

av Stig Lagergren, Sunday, February 16, 2020, 22:48 (1502 dagar sedan) @ David Sohlberg


[img]images/uploaded/202002151554265e481432a5aac.jpg[/img]Yo1s 663 i Hennan 8 augusti 1966


Den där överlevde ett tag till..

1949-11-22 - Levererad från HC som SJ Yo1s 663
1961 - Slopad som trafikfordon
1966 - Såld till TGOJ
196_ - Ombyggd till MTR 60
19__ - Skrotad

Är det någon som har bra koll på TGOJs småfordon? Det finns några där jag skulle vilja reda ut ursprung och öden för.

Blev det en sån här sak av 663. Den här heter Bs 57 och är plåtad i Storå 8 maj 1976. Vilken f.d. Yo1s var det?

[img]images/uploaded/202002162147405e49b87cd6d5d.jpg[/img]

Några gamla rälsbussar

av Anders Svensson, Sunday, February 16, 2020, 23:18 (1502 dagar sedan) @ Stig Lagergren

...
Blev det en sån här sak av 663. Den här heter Bs 57 och är plåtad i Storå 8 maj 1976. Vilken f.d. Yo1s var det?
...


Om jag tolkar Rälsbussboken (SJK 92) rätt så var det en av TGOJs egna, YBot 22. //Anders

Storå bangård?

av K Lemming, Sunday, February 16, 2020, 23:27 (1502 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tittar man på Eniros historiska flygbilder över Storå ser man att stationen hade en rejäl bangård. Vad var det som gjorde att detta inte allt för stora samhälle hade en station med denna stora bangård? Var det trafiken från Stråssa samt Guldsmedshyttan som var omfattande?

När revs bangården upp?
När lades linjen till Guldsmedshyttan ner?

Idag finns enbart en plattform söder om den tidigare stationen, enligt wikipedia ska ett resecentrum byggts 2012 men har inget minne av något resecentrum när jag passerat där efter 2012, enbart nämnda plattform belägen vid en parkeringsplats. Eller det är detta som kallas resecentrum?

Storå bangård?

av David Sohlberg, Monday, February 17, 2020, 03:38 (1502 dagar sedan) @ K Lemming

Tittar man på Eniros historiska flygbilder över Storå ser man att stationen hade en rejäl bangård. Vad var det som gjorde att detta inte allt för stora samhälle hade en station med denna stora bangård? Var det trafiken från Stråssa samt Guldsmedshyttan som var omfattande?

När revs bangården upp?
När lades linjen till Guldsmedshyttan ner?

Idag finns enbart en plattform söder om den tidigare stationen, enligt wikipedia ska ett resecentrum byggts 2012 men har inget minne av något resecentrum när jag passerat där efter 2012, enbart nämnda plattform belägen vid en parkeringsplats. Eller det är detta som kallas resecentrum?

Det är de små refugerna, busskuren och väderskyddet för tågresenärer som kallas resecentrum.

Storå resecentrum

Storå bangård?

av Kjell Aghult, Monday, February 17, 2020, 08:26 (1501 dagar sedan) @ David Sohlberg

Det är de små refugerna, busskuren och väderskyddet för tågresenärer som kallas resecentrum.

En spartansk tolkning av termen. Ursprungligen var väl ´resecentrum´ tänkt som ett kvalitetsbegrepp? Tåg, buss och taxi förstås ansluta, inomhusväntsal finnas. Liksom i vart fall kontorstids biljettförsäljning (Detta före biljettombudens tid). Gärna också någon enklare servering (Här har också gått inflation i ordet ´restaurang´).

Veterligen först med den enkla tolkningen var Kinna i Västergötland (2004?).

Inom busstrafiken fanns (finns?) t ex "Hjortryds terminal" (Västtrafik) och "Nottebäcks terminal" (Kronobergstrafiken). Enligt uppgift "parkeringsplatser med bytesmöjlighet".

Storå bangård?

av David Sohlberg, Monday, February 17, 2020, 11:51 (1501 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det är de små refugerna, busskuren och väderskyddet för tågresenärer som kallas resecentrum.

En spartansk tolkning av termen. Ursprungligen var väl ´resecentrum´ tänkt som ett kvalitetsbegrepp?

Möjligt, men i Storå finns inte mer än det uppräknade. Sen har vi Strålsnäs resecentrum som väl bara består av en kur och nån refug/kant för bussar.

Tåg, buss och taxi förstås ansluta, inomhusväntsal finnas. Liksom i vart fall kontorstids biljettförsäljning (Detta före biljettombudens tid). Gärna också någon enklare servering (Här har också gått inflation i ordet ´restaurang´).

Veterligen först med den enkla tolkningen var Kinna i Västergötland (2004?).

Storå bangård?

av jean, Monday, February 17, 2020, 06:58 (1501 dagar sedan) @ K Lemming

När revs bangården upp?

Kan tyvärr inte svara på det men spåret till Stråssa användes senast 1993, men låg kvar till 2004 då det revs upp. En kvalificerad gissning är ju att saneringen gjordes i samband med det någon gång kring 2004.

[link=http://www.jarnvag.net/banguide/nedlagda-banor/stora-strassa]Storå-Stråssa på jarnvag.net[/link]

När lades linjen till Guldsmedshyttan ner?

Enligt historisk.nu lades trafiken ner 31/5 1987, spåren revs upp 1992.

[link=http://historiskt.nu/normalsp/tgoj/sgj/sgj.html]Storå-Guldsmedshytte Järnväg på Historiskt.nu[/link]

Några gamla rälsbussar

av David Sohlberg, Monday, February 17, 2020, 03:35 (1502 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Blev det en sån här sak av 663. Den här heter Bs 57 och är plåtad i Storå 8 maj 1976. Vilken f.d. Yo1s var det?

[img]images/uploaded/202002162147405e49b87cd6d5d.jpg[/img]


En liknande sak, ja.

Det där är dock, som skrivs i tråden, en av TGOJs egna rälsbussar som blivit arbetsfordon

19__ - Levererad från HC som TGOJ YBot 22
196_ - Slopad
196_ - Ombyggd till motortralla
196_ - Ny beteckning TGOJ Ba 57
1987-04-06 - Fanns i Oxelösund (ÅW 1900:4)

Några gamla rälsbussar

av BJ, Sunday, February 16, 2020, 18:43 (1502 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[img]images/uploaded/202002151555345e481476ae68c.jpg[/img]Yo1 442 i Jakobshyttans grusgrop 8 maj 1966

Verkligen udda bild! eller?
Banverket målad Yo1 buss med normal märkning i svart.
Är korgen målad orange eller grå?
BJ

Några gamla rälsbussar

av K Lemming, Sunday, February 16, 2020, 18:50 (1502 dagar sedan) @ BJ

[img]images/uploaded/202002151555345e481476ae68c.jpg[/img]Yo1 442 i Jakobshyttans grusgrop 8 maj 1966


Verkligen udda bild! eller?
Banverket målad Yo1 buss med normal märkning i svart.
Är korgen målad orange eller grå?
BJ

Banverket lär det knappast röra sig om. ;-)

Troligtvis orange, men ovanligt med midjelisten målad i annan färg, det är första gången jag sett.

Några gamla rälsbussar

av Stig Lagergren, Sunday, February 16, 2020, 18:57 (1502 dagar sedan) @ BJ

[img]images/uploaded/202002151555345e481476ae68c.jpg[/img]Yo1 442 i Jakobshyttans grusgrop 8 maj 1966


Verkligen udda bild! eller?
Banverket målad Yo1 buss med normal märkning i svart.
Är korgen målad orange eller grå?
BJ

Som jag nämnde i inledningen så var 442 målad paprikaröd med vit rand.

Några gamla rälsbussar

av Mattias Jansson, Sunday, February 16, 2020, 19:01 (1502 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[img]images/uploaded/202002151555345e481476ae68c.jpg[/img]Yo1 442 i Jakobshyttans grusgrop 8 maj 1966


Verkligen udda bild! eller?
Banverket målad Yo1 buss med normal märkning i svart.
Är korgen målad orange eller grå?
BJ


Som jag nämnde i inledningen så var 442 målad paprikaröd med vit rand.

Slopad som driftsfordon 1960 och skrotad 1970 så den var säkerligen Banavdelningsfordon under den mellanperioden, dvs under tiden du tog fotot.