Bo14b (B14) 3679 (Fordon: vagnar)

av Stig Lagergren, Sunday, February 16, 2020, 22:32 (1502 dagar sedan)

f.d. SWB Co6 191, nämndes i en tidigare tråd idag. Här kommer ett par bilder tagna under en SJK-resa på Yxhult- och Svartåbanorna 14 oktober 197

[image]V4 140 med SJK-tåget mellan Yxhult och Kumla


[image]Ept 34061 draget av Hg 765 vid Brånsta


[image] Interiörbild

Bo14b (B14) 3679

av Björn Arvidsson, Sunday, February 16, 2020, 22:37 (1502 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Härliga bilder på en trevlig vagn. Och vagnen finns bevarad av SKÅJ med, vilket är trevligt

Bo14b (B14) 3679

av Stig Lagergren, Sunday, February 16, 2020, 23:18 (1502 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Datum skall vara 14 oktober 1973.

Bo14b (B14) 3679

av Kjell Aghult, Monday, February 17, 2020, 07:42 (1501 dagar sedan) @ Stig Lagergren

3679 var skötebarn för en av persontrafikmännen på Hallsbergs station. Han kallade den "Mellansvenska reserven". Då och då användes den förstås, t ex vid vagnskada, nyutrustning eller dubblering av något tåg (På den tid resurser fanns för de senare). Den "nummerbegärdes" alltid i retur - d v s slutstationen fick inte returnera någon annan B14 eller annan likvärdig vagn. Någon skojade: "Det står ´SJ´ på vagnen, inte `Hallsbergs station`"

En gång hade slutstationen Göteborg C måst sända den vidare i nytt uppdrag - klockan gick ju hela tiden. Den hamnade nu i Helsingborg F och återficks i godståg: Några direkta sådana gick från "färjan" till Hallsberg rbg.

Bo14b (B14) 3679

av Nils-Eric Sääf, Monday, February 17, 2020, 09:24 (1501 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Loktåget Hässleholm- Karlskrona som jag inte minns numret på men det gick runt 7-tiden på morgonen och innehöll Sovvagn direkt från Stockholm åkte jag ibland från Bräkne-Hoby till Karlskrona när jag skulle hämta någon bil eller buss från Philipsons. Det innehåll jämt en vagn med högt till tak (ljusgrönt?) och långt ner hängande lampor.Det verkade som den gick nästan dagligen i detta tåg. Jag älskade denna gamla vagn och satte mej alltid i den. Littera och nummer minns jag ej,någon som minns?? Detta måste varit i början på 80-talet.

Bo14b (B14) 3679

av Stig Lagergren, Monday, February 17, 2020, 10:10 (1501 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Loktåget Hässleholm- Karlskrona som jag inte minns numret på men det gick runt 7-tiden på morgonen och innehöll Sovvagn direkt från Stockholm åkte jag ibland från Bräkne-Hoby till Karlskrona när jag skulle hämta någon bil eller buss från Philipsons. Det innehåll jämt en vagn med högt till tak (ljusgrönt?) och långt ner hängande lampor.Det verkade som den gick nästan dagligen i detta tåg. Jag älskade denna gamla vagn och satte mej alltid i den. Littera och nummer minns jag ej,någon som minns?? Detta måste varit i början på 80-talet.

Det där med långt ner hängande lampor kan nog stämma på denna vagn. Syns tyvärr inte så bra på bilden.[image]

Bo14b (B14) 3679

av Nils-Eric Sääf, Monday, February 17, 2020, 13:00 (1501 dagar sedan) @ Stig Lagergren

En 30-talsvagn i alla fall.

Bo14b (B14) 3679

av Anders Wejryd, Monday, February 17, 2020, 14:42 (1501 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ibland återfanns den i tågen från Västerås mot Stockholm. Den var ju tänkt som en utsiktsvagn och utsikten var förträfflig. Inga höga ryggar som skymde och extra mjuka och djupa sittdynor. Ett av SWB:s dyrare byggen, om jag inte missminner mig.

Bo14b (B14) 3679

av Torger, Monday, February 17, 2020, 15:55 (1501 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Den tycks vid något tillfälle mycket riktigt ha gått på Västkustbanan. Jag minns att jag någon gång ca 1966-67 gjorde en kort tur i den vagnen Mölndals Nedre - Lindome där jag då bodde. Eftersom inredningen skilde sig från alla andra vagnar lade jag speciellt märke till den, men vagnens historia har jag först långt senare fått klart för mig.
Christer Torgersson, Malmö

Bo14b (B14) 3679

av Bertil Bengtsson, Monday, February 17, 2020, 19:26 (1501 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Den vagnen har jag sovit i en hel natt!
Sommaren 1956 reste jag och min kusin Stellan Bojerud (+) från Boden till Stockholm, i just denna vagn. Det borde ha varit tåg 93 - eller dess "dublett", vilket nr det nu hade; det var gott om plats i vagnen. Vagnen var nog inte ordinarie vagn i norrbottenstågen... men väl i "sommartågen" som gick då. Då var jag tolv år. Det var vid en period då SJ kortade av gångtiden mellan Bdn och Cst med ett par timmar, så vi var mycket riktigt två timmar sena vid ankomst Cst, ca 1100 i st f ca 0900.
I alla fall, så sov jag gott hela natten. Det blev ett roligt tågminne. Jag vaknade till en gång och precis då passerade en skylt "Döda fallet" utanför fönstret. Någon idé att väcka kusinen var det inte, jag hade inte hunnit få liv i honom den eller de två-tre sekunder som stod till buds.
Berra

Aktuell status?

av Nitram, Tuesday, February 18, 2020, 13:25 (1500 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hur är aktuell status på vagnen idag? Hur mår korg, inredning mm? Är den körbar?