Daglösenolyckan 1933 (Signaler/säkerhet)

av mormorsgruvan, Monday, February 17, 2020, 11:11 (1524 dagar sedan)

Vilka regler gällde för backning av tåg vid BJ ?

Backning på BJ 1933

av Ulf Pålsson, Monday, February 17, 2020, 12:05 (1524 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilka regler gällde för backning av tåg vid BJ ?

År 1933 gällde vid BJ 1921 års Tjänstgöringsreglemente för enskilda järnvägar med huvud- eller sekundärbanedrift ('Tjr-EJ-1921'). Möjligen hade BJ egna tillämpningar i vissa avseenden, men jag tror inte att det gällde backning av tåg. Jag citerar det jag finner i Tjr-EJ-1921 om backning av tåg:

= = = =
§ 84. Tåg som nödgas stanna å linjen utan att kunna utan dröjsmål fortsätta

Mom. 1. - - -

Mom. 2. Kan tåget ej föras vidare framåt utan endast tillbaka, må, så vida föraren anser sådant utan fara kunna ske, tåget backas, därvid en signalgivare, visande stoppsignal, sändes före tåget, som sakta följer efter på ett avstånd av omkring 600 meter under upprepade signaler "tåg kommer" med visslan. Tåget får dock icke föras förbi huvudsignal, förr än tågbefälhavaren av där tjänstgörande signalkarl erhållit besked, att, så vitt han vet, intet hinder förefinnes. Tillhör huvudsignalen blockpost, skall, innan tåget får föras vidare, order inhämtas från den blockpost eller station, som ligger närmast den ifrågavarande blockposten i den riktning, vari tåget föres.

Mom. 3. - - -

Mom. 4. Har tåg stannat å linjen endast för att genom backning och ny fart åter kunna komma fram, må, såvida föraren anser sådant utan fara kunna ske, tåget utan utsättande av signaler sakta föras tillbaka högst 1,000 meter, dock aldrig förbi huvudsignal utan att iakttaga föreskrifterna i mom. 2.

Mom 5. - - -
= = = = =

Daglösenolyckan 1933

av Sune Nylén, Monday, February 17, 2020, 16:02 (1523 dagar sedan) @ Harald

Vad jag vet hade ett persontåg skickats iväg från Daglösen mot Brattforshyttan.Stark vind rådde och telegrafförbindelsen bröts. Efter lång väntan sändes ett godståg samma väg. Trots försiktighetsmått körde detta bakifrån in i persontåget, som fått stopp. Några Co vagnar trycktes in i varandra, och lok 108 fick buffertar demolerade och plankan, men
några allvarligare skador tror jag inte hände. Jag har för någon vecka sedan haft en bild på loket utlagd på Tradera.Även en del Ns vagnar klättrade upp på varandra.

Daglösenolyckan 1933

av Gunnar Ekeving, Monday, February 17, 2020, 17:09 (1523 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vad jag vet hade ett persontåg skickats iväg från Daglösen mot Brattforshyttan.Stark vind rådde och telegrafförbindelsen bröts. Efter lång väntan sändes ett godståg samma väg. Trots försiktighetsmått körde detta bakifrån in i persontåget, som fått stopp.

Persontåget som påkördes stod alltså stilla? I så fall är ju regler för backning, som efterfrågas i gruvans inlägg, överhuvudtaget inte relevanta.

Daglösenolyckan 1933

av Sune Nylén, Monday, February 17, 2020, 17:54 (1523 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ja, jag läste inte de första men svarade på Haralds fråga. För kanske 40 år sedan läste jag om det i ett tidningslägg.

Daglösenolyckan 1933

av mormorsgruvan, Tuesday, February 18, 2020, 18:11 (1522 dagar sedan) @ Sune Nylén

Persontåget backade.
Godstågets förare upptäckte persontåget på ett avstånd av 50-60 meter.