Fordonsfrågor (Fordon: lok)

av Peter K, måndag, februari 02, 2009, 19:18 (4460 dagar sedan)

Någon som vet ödet (skrotdatum & ort) för följande fordon:

SJ N 635
SJ E2 951
SJ B 1082
SJ B 1142
SJ C-tender 622
SJ snöslunga A-2
VGJ 11

SJ Ub 252
SJ Ud 869
SJ Da 883
SJ Da 897
SJ Dm 946-947

Gärna även vilka lok tender 622 (NH 581/1900) gått koplad med. Antar att den inte skrotades -58 i Vs.

Tack på förhand!
/Peter K

Fordonsfrågor

av Sid, måndag, februari 02, 2009, 21:52 (4459 dagar sedan) @ Peter K

Någon som vet ödet (skrotdatum & ort) för följande fordon:

SJ N 635 sk 1976 Notviken.
SJ E2 951 sk juni 1980 Vislanda.
SJ B 1082 sk 1978
SJ B 1142 sk 1978
SJ C-tender 622
SJ snöslunga A-2 sk 1966 Östersund.
VGJ 11

SJ Ub 252 sk 01 Kiruna.
SJ Ud 869 sk maj 1995 Notviken.
SJ Da 883 sk augusti 1991 Kil.
SJ Da 897 sk augusti 1991 Kil.
SJ Dm 946-947 1998 Notviken.

Gärna även vilka lok tender 622 (NH 581/1900) gått koplad med. Antar att den inte skrotades -58 i Vs.

Enligt str77/420 så var 1135 var kopplad 1957, Avställd 1958, 1370 var kopplad 1959, var borta ur str77 år 1960.


Tack på förhand!
/Peter K

Här är en del uppgifter jag har:)
Mvh/Sid

Fordonsfrågor

av Peter K, tisdag, februari 03, 2009, 11:45 (4459 dagar sedan) @ Sid

Tack för svar Sid!

VGJ 11 kanske var värre. Den försvann runt 1940 har jag hört och blev aldrig SJ-ägd. Vilka källor kan ge ett bra svar på det?

/Peter K

Fordonsfrågor

av Niklas Biedermann @, tisdag, februari 03, 2009, 11:57 (4459 dagar sedan) @ Peter K

Tack för svar Sid!

VGJ 11 kanske var värre. Den försvann runt 1940 har jag hört och blev aldrig SJ-ägd. Vilka källor kan ge ett bra svar på det?

/Peter K

Stig Lundins eminenta hemsida ger (lite) svar:
http://web.telia.com/~u18109566/vgj/fordon/anglok.htm

Hälsningar

Niklas

Fordonsfrågor

av Kurt G. Möller, Sthlm, tisdag, februari 03, 2009, 13:27 (4459 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Yngve H. har heller inget mer att berätta om loket (i häftet Vg891) - köpt fr SRJ 1900, skrot 1940.

Maskinen byggdes i v f om avsevärt, jämfört med systern DjB 1/SRJ 7, som sen hamnade på Gotland.

Vill minnas att det var dessa två lok som urspr. hade väldigt originella skyltar - nån sorts kombinerade nummer- o tillv.skyltar. Rätt?

VGJ 11

av Stig Lundin ⌂ @, Uppsala, tisdag, februari 03, 2009, 23:17 (4458 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

En av nummerskyltarna från VGJ 11 fick AGJ som gåva någon gång i början av 1980-talet. Det var släktingar till en materialförvaltare vid VGJ som hade skylten i sin ägo. Skylten blev senare stulen då den tillfälligt tagits med till Göteborg för avgjutning.
Vilka VGJ-skyltar finns bevarade?
En skylt från VGJ 1 fanns i Odinstallet på 1960-talet. En skylt från VGJ 6 har vi förvärvat från Stig Nyberg.
/Stig Lundin

VGJ-skyltar

av M Jacobson @, Ätrafors, tisdag, februari 03, 2009, 23:37 (4458 dagar sedan) @ Stig Lundin

Vilka VGJ-skyltar finns bevarade?
En skylt från VGJ 1 fanns i Odinstallet på 1960-talet. En skylt från VGJ 6 har vi förvärvat från Stig Nyberg.
/Stig Lundin

Det har sagts att man vid idrifttagandet av VGJ 31 1967 fick låna en nummerskylt till nämnda lok (från järnvägsmuseum?) för avgjutning. Ett flertal kopior har med tiden gjutits upp, men var finns originalskylten i dag?

Mvh Marcus Jacobson

VGJ 11 - skyltar

av Niklas Biedermann ⌂ @, onsdag, februari 04, 2009, 08:42 (4458 dagar sedan) @ Stig Lundin

En av nummerskyltarna från VGJ 11 fick AGJ som gåva någon gång i början av 1980-talet. Det var släktingar till en materialförvaltare vid VGJ som hade skylten i sin ägo. Skylten blev senare stulen då den tillfälligt tagits med till Göteborg för avgjutning.
Vilka VGJ-skyltar finns bevarade?
En skylt från VGJ 1 fanns i Odinstallet på 1960-talet. En skylt från VGJ 6 har vi förvärvat från Stig Nyberg.
/Stig Lundin

Dessa 6 hittar jag bilder på på rak arm i datorn: VGJ 1 (2 st), 12, 35, 44 (alla hos JVM) 51 (Diesellok, privat). Alla ångloksskyltar ser helt "ordinära" ut, däremot är 51:an en rund liten sak.
Man kan nog lungt utgå ifrån att det finns fler ute i stugorna med tanke på hur litet mitt urval är.

Och så en liten bild på VGJ 28's tillverkarskylt
[image]

Visst sparade SJ nummerskyltarna då privatbanelok förstatligades? Med tanke på att förhållandevis många verkar ha överlevt måste det nästan ha varit så.

VGJ 11 - skyltar

av kurt g möller, sthlm, onsdag, februari 04, 2009, 12:09 (4458 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Visst sparade SJ nummerskyltarna då privatbanelok förstatligades? Med tanke på att förhållandevis många verkar ha överlevt måste det nästan ha varit så.

Nja, bara om Jvm särskilt bad om dom - vilket naturligtvis bara kunde gälla ett urval! Jag vet ingenting om "ommärkningsproceduren" i sin helhet, men man kan ju anta att själva skyltbytena gjordes i dom lokala lokstallen eller småverkstäderna i första hand! Månne det finns papper kvar som visar hur lokstn beställde nya nummerskyltar till "sina" lok från Cv Ör - inklusive en nummerschablon per lok, för buffertbalkarna...?

Sen var det ju inte ovanligt att lokmästarna tog några stycken och skruvade upp i trappan upp till lokex åssådär... Dessa skingrades sen vid ps-byten och ombyggnader.

Jag minns att Vislandagubbarna berättade hur Jvm tidigt hade skickat ner önskelistor på både nummer- och tillv.skyltar dom ville ha - inte så få EJ-lok gick ju till skrot oommärkta! Och en del av tillv.skyltarna kom ju s a s ner till Vs först efter några år... På denna punkt var det nog framför allt den lokkunnige och museivårdande Nils Ahlberg som hade agerat (antagligen redan fr o m sin tid som tc på KUJ).

Museets skyltförråd ute i Tomteboda (alltså icke renoverade skyltar, förutom dom som var uppsatta i gamla vagnhallen /i varierande skick/) var inte jättestort, på sin höjd ett par hundra nummer- och tillv.skyltar tillsammans! Jag har sett det - fick själv göra ett par bytesaffärer med fynd jag gjort (mest vagnsskyltar) mot ett par tillv.dubbletter som fanns där, bl a Hb 34 (SÖJ 1) och N&H 251 (HBJ 1), se TÅG 6-98 sid 31 o 33.

Men huvudparten skyltades säkert om lokalt. Detta förklarar ju oxå varför så pass många EJ-nummerskyltar plötsligt dyker upp nu, sextio-sjuttio år efteråt, när alla f d anställda, som fick "prata till sej" en skylt, nu är döda...

VGJ 11 - skyltar - MEDDELANDE

av kurt g möller, onsdag, februari 04, 2009, 16:27 (4458 dagar sedan) @ kurt g möller

Har datorstrul - kan trol. inte vara med ordentligt i forumet ett tag framöver... /KM

VGJ 11 - skyltar

av Niklas Biedermann @, onsdag, februari 04, 2009, 17:00 (4458 dagar sedan) @ kurt g möller

Men huvudparten skyltades säkert om lokalt. Detta förklarar ju oxå varför så pass många EJ-nummerskyltar plötsligt dyker upp nu, sextio-sjuttio år efteråt, när alla f d anställda, som fick "prata till sej" en skylt, nu är döda...

Tack för funderingarna. Jag känner tyvärr ingen som fått sin EJ-skylt ur fösta hand (= från SJ). De flesta jag vet om verkar ha köpt sina på 1970 och 1980-talet av andra samlare.
Däremot har jag sett en HNJ-skylt med kvitto från Vislanda från tidigt 1960-tal.
Jag har inte heller upplevt att det skulle dykt upp fler skyltar nu än tidigare, å andra sidan har jag inte intresserat mig för sånt "tidigare" så jag kan inte veta. Skulle tro att den enda faktorn - om det nu upplevs så - är internet. Utan internet skulle t.ex. ingen sett de i alla fall över 100 skyltbilder jag visat på nätet på ett eller annat sätt och jag skulle inte känt till de VGJ-skyltar jag nämnde.

powered by my little forum