Visst sparade SJ nummerskyltarna då privatbanelok förstatligades? Med tanke på att förhållandevis många verkar ha överlevt måste det nästan ha varit så.
Nja, bara om Jvm särskilt bad om dom - vilket naturligtvis bara kunde gälla ett urval! Jag vet ingenting om "ommärkningsproceduren" i sin helhet, men man kan ju anta att själva skyltbytena gjordes i dom lokala lokstallen eller småverkstäderna i första hand! Månne det finns papper kvar som visar hur lokstn beställde nya nummerskyltar till "sina" lok från Cv Ör - inklusive en nummerschablon per lok, för buffertbalkarna...?
Sen var det ju inte ovanligt att lokmästarna tog några stycken och skruvade upp i trappan upp till lokex åssådär... Dessa skingrades sen vid ps-byten och ombyggnader.
Jag minns att Vislandagubbarna berättade hur Jvm tidigt hade skickat ner önskelistor på både nummer- och tillv.skyltar dom ville ha - inte så få EJ-lok gick ju till skrot oommärkta! Och en del av tillv.skyltarna kom ju s a s ner till Vs först efter några år... På denna punkt var det nog framför allt den lokkunnige och museivårdande Nils Ahlberg som hade agerat (antagligen redan fr o m sin tid som tc på KUJ).
Museets skyltförråd ute i Tomteboda (alltså icke renoverade skyltar, förutom dom som var uppsatta i gamla vagnhallen /i varierande skick/) var inte jättestort, på sin höjd ett par hundra nummer- och tillv.skyltar tillsammans! Jag har sett det - fick själv göra ett par bytesaffärer med fynd jag gjort (mest vagnsskyltar) mot ett par tillv.dubbletter som fanns där, bl a Hb 34 (SÖJ 1) och N&H 251 (HBJ 1), se TÅG 6-98 sid 31 o 33.
Men huvudparten skyltades säkert om lokalt. Detta förklarar ju oxå varför så pass många EJ-nummerskyltar plötsligt dyker upp nu, sextio-sjuttio år efteråt, när alla f d anställda, som fick "prata till sej" en skylt, nu är döda...