Tyska museumsbilder bättre än svenska motsvarigheten (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, February 20, 2020, 17:15 (1525 dagar sedan)

[img]https://sachsen.museum-digital.de/data/sachsen/images/202002/fotografie-zweiachsiges-geschweiSstes-drehgestell-goerlitzer-bauart-iii-schwer-mit-vierter-5.jpg[/img]

[size=large][b][link=https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=objekt&oges=14338&cachesLoaded=true]Länk[/link][/b][/size]

Sökte på Schweden och fick [link=https://sachsen.museum-digital.de/index.php?t=listen&ort_id=1004][size=large][b]detta[/b][/size][/link] Men fick detta "Objects found: 133. Searched for: Place: Sweden."

Tydligen någon översättning till engelska vid sökning.

Verkar vara bättre än Sveriges Järnvägsmkuseum nuvarande bildtjänst enär man kan infoga bilden i bidrag här utan att behöva spara bilden och lägga upp på en server.

Östra Centralbanan

av BD, Thursday, February 20, 2020, 17:22 (1525 dagar sedan) @ BD

[img]https://sachsen.museum-digital.de/data/sachsen/images/202002/fotografie-vierachsiger-schwedischer-personenwagen-dritte-klasse-1921-13938.jpg[/img]

[img]https://sachsen.museum-digital.de/data/sachsen/images/202002/fotografie-vierachsiger-schwedischer-personenwagen-zweite-und-dritte-klasse-stirnansicht-1.jpg[/img]
[b]
Spegelvänd bild[/b] Vem har tillverkat boggin?

Auf dem Werksfoto ist die Stirnansicht eines vierachsigen schwedischen Personenwagens zweite und dritte Klasse abgebildet. Auftraggeber war Jean L. Roths Stockholm.

Bahnstrecke: Oestra-Zentralbahn

Gattung: BC4i
Wagennummer: nicht verzeichnet
Auftragsnummer: 6027/28
Inventarisierung im Werksarchiv: 13.04.1921

Spurweite: 1435 mm
Eigengewicht: 33340/34250kg

Schenkung der Bombardier Transportation, Werk Görlitz
Eigentum/Sammlung der Verkehrsmuseum Dresden gGmbH

Undersidan på Östra Centralbanans motorvagn

av BD, Thursday, February 20, 2020, 17:39 (1525 dagar sedan) @ BD

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/OCJ/mtv/24-25/aa.jpg~original[/IMG]

Denna bild är upp och ner på Dresdens hemsida men visas här rättvänd.
Inspiration för de som vårdar det som bevarats?

Undersidan på Östra Centralbanans motorvagn

av Niklas Adell, Thursday, February 20, 2020, 20:18 (1525 dagar sedan) @ BD

Jo, den bilden höll vi också att vända fel i boken om ÖCJ.

Men så många fina bilder det finns där på inte minst bilvagnarna ÖCJ 24 och 25!! Och av utsökt kvalité!

Tack så mycket för de godbitarna!!

Niklas Adell

Östra Centralbanan

av Ola Almquist, Thursday, February 20, 2020, 20:16 (1525 dagar sedan) @ BD

[img]https://sachsen.museum-digital.de/data/sachsen/images/202002/fotografie-vierachsiger-schwedischer-personenwagen-zweite-und-dritte-klasse-stirnansicht-1.jpg[/img]
[b]
Spegelvänd bild[/b] Vem har tillverkat boggin?

Ser ut som [link=https://digitaltmuseum.se/021027850071/vagntillverkarskylt]Falun[/link].

/Ola

Östra Centralbanan

av Thomas Tell, Friday, February 21, 2020, 00:49 (1525 dagar sedan) @ Ola Almquist

Spegelvänd bild[/b] Vem har tillverkat boggin?

Ser ut som [link=https://digitaltmuseum.se/021027850071/vagntillverkarskylt]Falun[/link].

/Ola

VM 1911.
[img]images/uploaded/202002202348255e4f1ac980d9e.jpg[/img]
/tell

Tyska museumsbilder bättre än svenska motsvarigheten

av Ola Ahlström, Thursday, February 20, 2020, 19:02 (1525 dagar sedan) @ BD

Oj! Tittade på länken och fick där se ett antal av de smalspåriga Görlitzvagnarna som levererades till Svenska järnvägar på 20 talet. Till min stora förvåning fick jag se en leveransbild av VÅHJ BCo nr 4 som jag hittills trott varit en vagn med identiskt utseende som alla Co vagnarna men med en annorlunda inredning. Nu visar det sig att så inte var fallet. Vagnen hade en annorlunda fönsterindelning vilket gör att jag nu funnit fyra olika vagnsutseende (plus den vagn som troligen fick zickade sidor på 40-talet),

https://sachsen.museum-digital.de/data/sachsen/images/202002/fotografie-vierachsiger-ei...

En fråga som nu uppstår är om vagnen som senare blev SJ Cop 686 behöll denna fönsterindelning och om de andra två BCo vagnarna HLJ BCo 448 (SJ Cop 797) och FJ BCo 13 (VGJ Co6 1047, SJ Cop 777) var identiska med VÅHJ BCo nr 4. Ölandsvagnarna, som även de var BCo vagnar, skiljde sig dock i utseende från den nu hittade bilden av VÅHJ BCo nr 3.

Ola Ahlström
Malmö

FJ 13 vs VÅHJ 4

av Stefan Olsson, Thursday, February 20, 2020, 19:29 (1525 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Den ena sidan av FJ 13 var i alla fall inte likadan som den sidan som visas på VÅHJ 4. Kan inte på rak arm om det var korridor i BC-änden på någon av dem. Isåfall skulle ju vagnarna rent teoretiskt kunna vara likadana. Men som sagt, osäkert. Har inte letat några ritningar...

HLJ 4 vs VÅHJ 4

av Ola Ahlström, Thursday, February 20, 2020, 20:08 (1525 dagar sedan) @ Stefan Olsson

[b][i][/i][/b]Kom på att jag sett bilder av HLJ vagnarna i två publikationer;

Lidköping Håkanstorp Järnvägar, HLJ 1877 1977 2077;
Här finns en bild av "[i][b]personvagn 3:je klass HLJ[/b][/i]" som är en Görlitzvagn, individen har fönsterindelning som en Co vagn men om det är BCo 4 eller Co 5 går inte att avgöra.

Järnvägsminnen 2;
Här finns en bra bild av HLJ Co 5 men intressantast är nog texten; [b][i]"...och nr 4 och nr 5 var Görlitzvagnar. Vagn nr 4 var särskilt pampig. När man tittade in genom fönstren i andraklassavdelningen syntes sköna soffor och vridbara fåtöljer". [/i][/b]Detta med vridbara fåtöljer tycker jag kan tyda på större fönster likt VÅHJ BCo 4, eller?

Ola Ahlström
Malmö

HLJ 4 vs VÅHJ 4

av Johan O, Thursday, February 20, 2020, 22:02 (1525 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Bägge HLJ-vagnarna levererades som Co-vagnar, så de borde haft samma fönsterindelning.

/Johan

HLJ 4 vs HLJ 5

av Ola Ahlström, Thursday, February 20, 2020, 22:40 (1525 dagar sedan) @ Johan O

Nja, jag har en notering, minns inte varifrån, att nr 4 till skillnad mot nr 5 levererades som BCo.

Ola Ahlström
Malmö

HLJ 4 vs HLJ 5

av Stefan Olsson, Friday, February 21, 2020, 00:21 (1525 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Efter kontroll i urkunderna har jag funnit:

HLJ beslutar från början att köpa en Co för 11,500. Väl komna till kontraktsskrivande etc vill styrelsen ha en vagn till och bemyndigar Vd att plussa på med 11,500, dvs ytterligare en Co.

När vagnarna väl är besiktigade och under leverans vill styrelsen att Vd undersöker vad det skulle kosta att inreda II-klass i vagnarna.

Längre kom jag inte, men vi vet att det senare bara blev en BCo. Mer i ämnet kan tänkas komma när vi tar oss över till västsidan. Om man studerar interiörbilderna kan man om man är observant se att det tycks saknas en del prylar. Mer om detta i tex FJ-avsnittet.