Loktåg på BKB (Fordon: lok)

av Stig Lagergren @, torsdag, februari 20, 2020, 18:50 (94 dagar sedan)

Det har skrivits en del om tågen på BKB. Hittade en bild på tåget med sovvagnen till Karlskrona som lämnar Kristianstad 4 mars 1967. Det dras av T43 233 och 247. Har tyvärr inte noterat tågnummer och sammansättning. Förutom WLABo6 verkar det vara Bo14b, ABo11a, F5a, G, S17d och tankvagnar.
[image]

Loktåg på BKB

av Magnus Lindman NÄSSJÖ ⌂ @, Nässjö, torsdag, februari 20, 2020, 19:30 (94 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag får inte ihop perspektivet! Är inte tåget påväg in till Kristianstads gb från Karlskrona?

Km-tavlan stämmer inte med dagens km-räkning så den ger ingen ledning.

Fin bild i vilket fall!

Lindman

--
lindman.dk
Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg

Loktåg på BKB

av Alex @, torsdag, februari 20, 2020, 19:33 (94 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Jag hann inte se din kommentar och då kan det vara det oannonserade loktåget från Karlshamn till Kristianstad som vi ser på bilden.

Loktåg på BKB

av Alex @, torsdag, februari 20, 2020, 19:32 (94 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det är troligen P1322 vi ser på biden. Avgick från Hässleholm 06.50 och Kristanstad 07.41 efter lokbyte kan man förmoda. Slutstation var Karlshamn och sovvagnen gick också bara till Karlshamn. Sovvagen till Karlskrona gick via Emmaboda. Det lustiga var att det gick sedan ingen sovvagn från Karlshamn till Stockholm på kvällen utan den och sittvagnarna måste ha vänt tillbaka i ett oannonserat loktåg till Kristianstad på dagen. Det gick nästa bara motorvagnståg mellan Kristianstad och Karlskrona vintern 1966/67. Sovvagnen gick sedan från Kristanstad till Stockholm på kvällen,

I sommartidtabellen 1967 var sovvagnen till Karlshamn helt borta så man kan verkligen säga att det är en unik bild du presenterar.

Loktåg på BKB

av Stig Lagergren @, torsdag, februari 20, 2020, 19:38 (94 dagar sedan) @ Alex

Tack för rättelse och komplettering. Hade som sagt slarvat med anteckningar och minnet sviker. Fast det är ju några år sedan.

Loktåg på BKB

av Alex @, torsdag, februari 20, 2020, 19:40 (94 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Kan ha varit 4208 som ankom Kristianstad 10.58. Se Ekvings grafiska tidtabell 1965 som får duga den här gången

https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf164/2_6-9.pdf

Loktåg på BKB

av Stig Lagergren @, torsdag, februari 20, 2020, 19:55 (94 dagar sedan) @ Alex

Kan ha varit 4208 som ankom Kristianstad 10.58. Se Ekvings grafiska tidtabell 1965 som får duga den här gången

Nu måste jag be om ursäkt för att jag rört till det. Din teori stämmer nog alldeles utmärkt. När jag lusläste min fotoförteckning såg jag att det stod T43.... med godståg. Den här bilden visar säkert vart det är på väg. Jag känner till Kristianstad väldigt dåligt.[image]

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Sven Grönquist @, torsdag, februari 20, 2020, 23:25 (94 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

Jag tror att tåget är på väg från Blekinge till Kristianstad (i alla fall om loken går först).

Detta bör vara viadukten nordöst om stationen i fotograferat i riktning mot stationen (man anar vattentornet ovanför första lokets hytt). Förra bilden är tagen strax innan och visar ett (då) nybyggt bostadshus vid Utställningsvägen i bakgrunden.

/Sven

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Stig Lagergren @, fredag, februari 21, 2020, 09:43 (94 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Jag tror att tåget är på väg från Blekinge till Kristianstad (i alla fall om loken går först).

Detta bör vara viadukten nordöst om stationen i fotograferat i riktning mot stationen (man anar vattentornet ovanför första lokets hytt). Förra bilden är tagen strax innan och visar ett (då) nybyggt bostadshus vid Utställningsvägen i bakgrunden.

/Sven

Som jag skrev ovan så har jag insett att tåget på bilderna är det godståg Karlshamn - Kristianstad som Alex nämnde. En fråga i sammanhanget. Sääf skrev i en tidigare tråd att han åkt Bräkne-Hoby - Karlskrona med tåget som hade sovvagn, troligen i början på 80-talet. Tydligen gick sovvagnen Stockholm - Karlskrona via BKB. Vilken period rörde det sig om?

Loktåg på BKB – Tvärt om

av yngve nilsson @, fredag, februari 21, 2020, 10:35 (94 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det har gått sovvagn Karlskrona-Stockholm via Kristianstad mycket senare jag vill minas att det var på 80-talet. Det gick flera loktåg med T43-lok på BKB och morgontåget till Ck och kvällståget därifrån medförde sovvagn.

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Besc @, fredag, februari 21, 2020, 11:43 (93 dagar sedan) @ Stig Lagergren

/Sven

Som jag skrev ovan så har jag insett att tåget på bilderna är det godståg Karlshamn - Kristianstad som Alex nämnde. En fråga i sammanhanget. Sääf skrev i en tidigare tråd att han åkt Bräkne-Hoby - Karlskrona med tåget som hade sovvagn, troligen i början på 80-talet. Tydligen gick sovvagnen Stockholm - Karlskrona via BKB. Vilken period rörde det sig om?

Den/de direkta sov- och liggvagnarna till Karlskrona via BKB, drogs in vid tidtabellsskiftet i maj 1989. När trafiken lades om från att som tidigare ha gått via Emmaboda, kan jag i nuläget inte svara på, men med största sannolikhet i mitten/slutet på 70-talet.

Som kuriosa kan nämnas att i det sista nattåget till Ck, framfördes en WL1, något som jag aldrig tidigare noterat, då det normalt var WL3.

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Alex @, fredag, februari 21, 2020, 11:58 (93 dagar sedan) @ Besc

Jag har inte några tidtabeller tillgängliga just nu men visst var det några år på 70-talet när man körde ett särsklit helgtåg Stockholm-Karlskrona för värnpliktiga förlagda på flottbasen. Det var i första hand ett liggvagnståg evt. förstärkt med sittvagnar. Gick direkt via Alvesta-Emmaboda.

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Besc @, fredag, februari 21, 2020, 12:07 (93 dagar sedan) @ Alex

Jag har inte några tidtabeller tillgängliga just nu men visst var det några år på 70-talet när man körde ett särsklit helgtåg Stockholm-Karlskrona för värnpliktiga förlagda på flottbasen. Det var i första hand ett liggvagnståg evt. förstärkt med sittvagnar. Gick direkt via Alvesta-Emmaboda.

Jo det stämmer, ankom Ck redan vid 06-tiden.

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Anders.k. @, fredag, februari 21, 2020, 12:41 (93 dagar sedan) @ Stig Lagergren

/Sven

Det finns ju en trevlig bok om Kustbanan av Bengt Gustavsson.
Där kan man läsa alla turer banan har gått igenom.
Sovvagnen till Karlshamn försvann 28 Maj 1967 och därmed var det slut med loktåg ett tag.
28 Maj 1978 återkom Sovvagnen , nu till Karlskrona istf via Alvesta sas.
Y3 försvann från banan 1982 , och därefter var alla tåg stort sett lokdragna,
fram till 29 Maj 1988 då Y1 insattes i nästan alla tåg.
Banan skulle läggas ner 28 Maj 1989 , men det enda som försvann då var sovvagnståget dvs det sista lokdragna tåget på banan.
Resten är ju en framgångssaga.

M.V.H Anders.k.

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Alex @, fredag, februari 21, 2020, 13:51 (93 dagar sedan) @ Anders.k.

Visst var det så att sovvagnen till Karlskrona hade funnits där även före 1978 och även tidigare t.ex. på 60-talet via Alvesta-Emmaboda.

Vagnen till Karlshamn var mer kopplad till den sovvagn som gick till Kristianstad och den senare slutstationen för sovvagnen från Stockholm fannas kvar minst 10 år till efter 1967.

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Anders.k. @, söndag, februari 23, 2020, 13:34 (91 dagar sedan) @ Alex

Visst var det så att sovvagnen till Karlskrona hade funnits där även före 1978 och även tidigare t.ex. på 60-talet via Alvesta-Emmaboda.

Vagnen till Karlshamn var mer kopplad till den sovvagn som gick till Kristianstad och den senare slutstationen för sovvagnen från Stockholm fannas kvar minst 10 år till efter 1967.

Sovvagnarna till både Karlskrona och Kristianstad är troligen gamla påfund, har en sovvagnsplan från 1953 är där är bägge med ACo4 till Karlskrona ACo2c till Kristianstad.

Tror det var så att Sovvagnen till Kristianstad drogs ut till Karlskrona samtidigt som sovvagnen över Emmaboda drogs via Hässleholm istället.
Det var ju två sovvagnar normalt till Karlskrona efter detta.
Man slapp ju en del växling på så sätt.
Dock så kördes det ju nattåg till Karlskrona över Emmaboda även efter det , tex året 1985-86 ligger ett tåg som ankommer Måndagar , Tåg 399 med ankomst Karlskrona 06:50.
Sammansättning 399:
Lok
B15+ BC2+ BC2 Stockholm- Alvesta - Karlskrona
AB10+ B5+ AB3 Alvesta- Karlskrona
Godsvagnar enligt godsvagnsplan (som jag inte har)

Det kördes ingen retur utan den ena BC2 sändes tom till Malmö Tisdag, och den andra gick som liggvagn till Stockholm över Hässleholm på Söndagar.
Andra dagar fick dom som åkte i sovvagnen till Kalmar byta till Buss i Emmaboda.

M.V.H Anders.k.

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Alex @, söndag, februari 23, 2020, 13:46 (91 dagar sedan) @ Anders.k.

Ja, jag ser nu att 1980 gick sovvagnen från Karlskrona via Hässleholm i tåg 289. Egentligen ganska klokt att gå den vägen med sovvagnen. Det fanns ju redan 2 sovvagnar från Kalmar och Växjö via Emmaboda och Ronneby, Karlshamn och Sölvesborg fick spvvagnsförbindelse med Stockholm

Tillagt

av Anders.k. @, söndag, februari 23, 2020, 13:53 (91 dagar sedan) @ Anders.k.

Nattåget 399 till Karlskrona över Emmaboda ligger kvar även i T86 och T87 dvs 1986-88.
Då endast två BC2 från Stockholm.

T88 körs då endast sovvagnarna via Hässleholm.

T89 Försvinner då även den Sovvagnsförbindelsen.

T90 så förstärks tåget till Kalmar med ytterligare en WL3 (nu två) , så antagligen märks dom tidiga indragningarna en del.

Sovvagnen till Kristianstad dyker ju upp igen , för det är en som körs till Kristianstad , ser den i T89 och T90.

M.V.H Anders.k.

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, fredag, februari 21, 2020, 16:46 (93 dagar sedan) @ Anders.k.

BRÄKNE _HOBY Taxi flyttade in på stationen 1980.Då blev stationen obevakad.Men det förekom mycket aktivitet ändå där. Ofta TKL tjänst hela månader ibland. Jag följde nerläggningsplanerna ganska noga. Ett av de grövsta påhoppen på banan kom från bussägaren i Kyrkhult (olofström) Han bjöd ut SJ och herrarna från Blekinge län på havet och på något sätt försöka köpa Banan och lägga ner den för att Skogsgårds Busstrafik skulle ta hand om transporterna. Detta lyckades inte. Det var ett otroligt pajkastande och mycket hårda ord. Men dessa planer stoppades till slut men många mådde dåligt.Flera inom SJ personalen fick mottaga mycket "SKIT" av Bussförespråkarna. EN kvinnlig TKL fick bl,a mottaga hot om att om hon inte ändrade sej skulle hennes barn få ett H-vete.MEn rätt vad det var så dök det upp en Dansk IC 3 i Ronneby som det sades skulle bli det nya tåget. Det var ju Y2:ans föregångare. Men så mycket spott och spe som östes ut i Tidningar och Radio var ofattbart. MEN TÅGET VANN FÖRSTÅSS TILL SLUT. Och nu blomstrar banan.

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Jonny Saljefeldt @, fredag, februari 21, 2020, 16:54 (93 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

MEn rätt vad det var så dök det upp en Dansk IC 3 i Ronneby som det sades skulle bli det nya tåget. Det var ju Y2:ans föregångare.

Provkörning av IC3 inför beställning av Y2:

[image]

Loktåg på BKB – Tvärt om

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, fredag, februari 21, 2020, 17:08 (93 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Detta visar den vackra sidan. När jag såg fordonet i Ronneby var ena sidan full av kablar bl,a ATC antar jag.

Högtalare på stolpe på godsbangård?

av K Lemming @, torsdag, februari 20, 2020, 23:50 (94 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Nu måste jag be om ursäkt för att jag rört till det. Din teori stämmer nog alldeles utmärkt. När jag lusläste min fotoförteckning såg jag att det stod T43.... med godståg. Den här bilden visar säkert vart det är på väg. Jag känner till Kristianstad väldigt dåligt.[image]

Jag har sett sådana lite här och var i landet ute på godsbangårdar man rört sig på men aldrig kommit ihåg att fråga om dom. Nu såg jag en på bilden och blev påmind, så vad användes dessa högtalare till som förr fanns ute på godsbangårdar?

av Thomas Tell @, Vallentuna, fredag, februari 21, 2020, 00:38 (94 dagar sedan) @ K Lemming

[image]

Så här såg det ut 1989. Stig stod på andra sidan viadukten och spåret.
/tell

av Lennart Carlsson @, Malmö, fredag, februari 21, 2020, 10:42 (94 dagar sedan) @ K Lemming

Information till bangårdspersonalen, typ: "nu kommer 5186 in på femman" (tåg- och spårnummer påhittade, är bara exempel).

Loktåg på BKB

av Anders.k. @, torsdag, februari 20, 2020, 23:08 (94 dagar sedan) @ Alex

Det är ju tankvagnar kopplade efter personvagnarna så godståg känns ju rätt

Mvh Anders k

Loktåg på BKB

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, fredag, februari 21, 2020, 17:02 (93 dagar sedan) @ Anders.k.

I en av medlemstidningarna för Östra Skånes JVG fanns en gång en berättelse om när loket gick sönder och man drog tåget mellan Ck och Cr alltså hela BKB med Z65. Först med en lokomotor och från Karlshamn med två. Man lär ha nått Kristianstad flera timmar efter midnatt. Om det fanns resenärer med tror jag inte Det fanns ju bussar på den tiden också.

Loktåg på BKB

av Bengt Gustavsson @, fredag, februari 21, 2020, 22:17 (93 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Den omtalade körningen med Z65 som dragkraft i sovvagnståget rst 289 Karlskrona - Kristianstad skedde på söndagskvällen/natten den 26 oktober 1980. Jag tjänstgjorde denna kväll som tkl på Kristianstad C. Orsaken var att T43 242, som skulle dragit tåget hade havererat i Karlskrona. Ersättande lok, T43 234, sändes från Kristianstad till Karlskrona, men gav upp i Bergåsa och fick dras in till Karlskrona med ett ellok. I avsaknad av lok till 289, vilket på söndagskvällarna hade många resenärer i ligg- och sovvagnar (att ställa in tåget var inget alternativ), beslöts att dra tåget med Z65. Med Karlskronas Z65 som dragkraft lämnade tåget Karlskrona 21.52 (21.22). I Ronneby mötte Karlshamns Z65 500 + 588 upp och tog över tåget. Avgång 22.47 (21.50). Till Kristianstad C kom tåget 00.53 (23.22). Sammansättning Z65 500 + 588 + SV1 55142 + FV1 55023 + AB4R 2848 + BC2 4451 + WL3 4557 + 4672. Efter tillkoppling av Rc4 1252 + AB4R 3072 + WL3 4594 och avkoppling av lokomotorerna och dieselfinkan, kunde rst 289 fortsätta mot Hässleholm 01.04 (23.36), alltså cirka en och en halv timme sent.

Loktåg på BKB

av Alex @, lördag, februari 22, 2020, 13:09 (92 dagar sedan) @ Bengt Gustavsson

Härlig historia. Jag har hört liknande från Umeå-Vännäs där man en gång kastade in en Tc vilket fungerade sisådär i backarna vid Brännland.

En liten sak som bekymrade mig var hur man gjorde med anslutningen till det tåg i Hässleholm som skulle ta sovvagnen till Stockholm. Det var ju många andra anslutningar som skulle passas.

1980 var det ett speciellt sovvagnståg S204 som skötte den uppgiften med alla kursvagnar. Jag ser nu att man förmodligen löste det så att Karlskrona vagnen fick gå i Hamburgerexpressen S210 som avgick Hässleholm 2tim 25min efter S204 och resenärerna från Karlskrona blev då exakt 2 Tim sena till Stockholm

Loktåg på BKB

av Stig Lagergren @, fredag, februari 21, 2020, 23:26 (93 dagar sedan) @ Alex

Det är nästan så att man är tacksam att det blev lite fel från början. Annars kanske inte all denna intressanta information kommit fram. Stort tack till alla som bidragit.

RSS-feed av trådar