Uppalaolyckan 1942 (Signaler/säkerhet)

av mormorsgruvan, Saturday, February 22, 2020, 10:47 (1523 dagar sedan)

En av de många järnvägsolyckor där ett tåg kom in på fel spår. Ett persontåg kolliderade med ett godståg inne på stationsområdet. En person död.
Men vilken typ av ställverk fanns i Uppala ?

Uppalaolyckan 1942

av Leif B, Saturday, February 22, 2020, 11:06 (1523 dagar sedan) @ mormorsgruvan

En av de många järnvägsolyckor där ett tåg kom in på fel spår. Ett persontåg kolliderade med ett godståg inne på stationsområdet. En person död.
Men vilken typ av ställverk fanns i Uppala ?

Läs och begrunda

Uppalaolyckan 1942

av bertilb, Saturday, February 22, 2020, 15:51 (1523 dagar sedan) @ Leif B

Hej
Är Uppala detsamma som Uppsala ?
Har aldrig hört talas om en dylik olycka här.Flyttade som 11 åring
till Uppsala 1961 så om denna hänt här var det ju lite före min tid....
I svaret ovan beskrivs förhållandet på 1870-talet och det lät rätt primitift .....
Korsningen mellan Vaksalagatan och tågen fick väl bommar
så småningom och det gick ju även spårvagn fram till 50-talet....
Någon som vet mer om denna olycka ?
Hälsningar
Bertil

Uppalaolyckan 1942

av Torger, Saturday, February 22, 2020, 16:12 (1523 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Här är det nog fråga om ett stavfel. Skribenten torde avse olyckan i Oppalaby på f d OKB norr om Gävle den 6 juni 1942, där ett godståg och ett persontåg kolliderade. Flera personer skadades men ingen omkom. Ytterligare detaljer om olyckan känner jag inte till.
Christer Torgersson, Malmö

Uppalaolyckan 1942

av bertilb, Saturday, February 22, 2020, 16:44 (1523 dagar sedan) @ Torger

Hej
Jag nisstänkte väl att tryckfelsnisse varit framme.....
Men artikeln från 1870 var ju rätt rolig
Bertil

Oppalaby-olyckan 1942

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 22, 2020, 20:28 (1523 dagar sedan) @ Torger

Enligt SJ rapport för säkerhetstjänsten 1942 var tågklareraren alltför snabb med att lägga utfartstågväg för godståget, som väntade på stationen. Persontåget hade ännu inte ens kommit fram till ingångsväxeln när denna lades om, och leddes därmed in på samma spår som godståget. Tågbefälhavaren på persontåget dödades.

Det har under årens lopp varit en del olyckor och tillbud av denna typ. Tågklareraren låser upp infartstågvägen innan han är säker på att tåget passerat alla växlarna vid infarten. På huvudlinjerna finns numera så fullständiga signalsäkerhetsanläggningar, att denna typ av misstag inte är möjliga. På andra sträckor kan det förekomma, t ex var det 2005 ett tillbud (men dessbättre ingen sammanstötning) i Ljung på linjen Borås - Herrljunga; Haverikommissionens rapport beskriver händelseförloppet. Sannolikt gick det till ungefär på samma sätt i Oppalaby.