Hjorted och Lundavägen (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, February 23, 2020, 12:02 (1518 dagar sedan)

Hjorted nedsattes trafikalt 1939 från station till håll- och lastplats. I regel brukade tkl-tjänsten slopas samtidigt, men undantag kan ha förekommit. I SJ förekom ingen sådan tjänst.

Lundavägen hade skilda trafikala och infrastrukturella roller. Öppnad som hållplats i persontrafik 1915, godstrafik förekom aldrig. Infrastrukturellt upphöjd till station ca 1923, då ingångslinjen söderifrån till Malmö gbg byggdes.

Hjorted och Lundavägen

av Nils-Eric Sääf, Sunday, February 23, 2020, 13:10 (1518 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur var det med Askeby och Lakvik.Har något konstigt i bakhuvudet att något hände där. När tappade Askeby titeln Trafikplats. Far tjänstgjorde ju där 50-51. Någon ting säger mej attnär vi bodde i Lakvik hände någonting också när posten försvann. Men jag har glömt vad. De siste åren vid bodde där hände nånting med redovisningarna. En kul grej i LAKVIK var att vi fick ofta brev som skulle till LARVIK Vi hade en hel del brev kontakt med en trevlig postfröken där. avd onödigt vetande.

Hjorted och Lundavägen

av Kjell Aghult, Sunday, February 23, 2020, 13:39 (1518 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Hur var det med Askeby och Lakvik.Har något konstigt i bakhuvudet att något hände där. När tappade Askeby titeln Trafikplats. Far tjänstgjorde ju där 50-51. Någon ting säger mej attnär vi bodde i Lakvik….

Askeby blev trafikalt håll- och lastplats ~1955 men behölls som infrastrukturell station. Lakvik blev 1958 infrastrukturell håll- och lastplats och jag gissar även trafikal (Det brukade då följas åt). Avbemannad 1959-07-01.
Med den nya statusen hlp upphörde platserna att vara egna redovisningsställen.