Vetlanda 1984 (3 bilder) (Järnväg allmänt)

av Ted S, Sunday, February 23, 2020, 15:39 (1522 dagar sedan)

Ett besök i Vetlanda visade på en hel del aktivitet. Bilderna tagna 12/1 1984. [image]
Tågmöte.

[image]
Några vagnar ska vidare med smalspåret mot Pauliström.

[image]
Fanns det en Z65 placerad i Vetlanda, eller är det Nässjös som ska hemåt med ett antal vagnar?

Vetlanda 1984 (3 bilder)

av WS, Sunday, February 23, 2020, 16:19 (1522 dagar sedan) @ Ted S

Ett besök i Vetlanda visade på en hel del aktivitet. Bilderna tagna 12/1 1984.

[image]
Fanns det en Z65 placerad i Vetlanda, eller är det Nässjös som ska hemåt med ett antal vagnar?


Vet inget om Z65'an. Men bilden visar med tydlighet att den
smalspåriga linjen mot Myresjö-Sävsjö här ligger snyggt kvar
en bit inne i Vetlanda. Antar då att man fortfarande använde
stallbyggnaderna som låg en bit ut på linjen bortom kröken. /WS/

Vetlanda 1984 (3 bilder)

av Gunnar Lilienberg, Sunday, February 23, 2020, 17:57 (1522 dagar sedan) @ Ted S

Ett besök i Vetlanda visade på en hel del aktivitet. Bilderna tagna 12/1 1984. [image]
Tågmöte.

[image]
Några vagnar ska vidare med smalspåret mot Pauliström.

[image]
Fanns det en Z65 placerad i Vetlanda, eller är det Nässjös som ska hemåt med ett antal vagnar?

Smalspåret gick dock aldrig till Pauliström. Banan mellan Kvillsfors och Pauliström byggdes normalspårig samtidigt som banan Vetlanda-Järnforsen breddades. Hur pappersbruket hanterade transporterna innan järnvägen kom till Pauliström vet jag faktiskt inte.

Vetlanda 1984 (3 bilder)

av Karlsson, Sunday, February 23, 2020, 19:04 (1522 dagar sedan) @ Ted S

Fanns det en Z65 placerad i Vetlanda, eller är det Nässjös som ska hemåt med ett antal vagnar?

Vetlanda hade egen Z65 fram till 1990, sedan använde man loken som drog godstågen.

Vetlanda 1984 (3 bilder)

av tobbe, Sunday, February 23, 2020, 20:03 (1522 dagar sedan) @ Ted S

Spåret t.v. på bild 3 är det som gick mot smalspårslokstallet som finns utom bild bortom kurvan...Har åkt på det dels mot lokstallet som vid mitt besök hade Z4p 400+402 multade samt en Z4p som reserv i stallet och fick sedan medfölja vut:en mot Pauliström o Kvillsfors med dessa 2 individer en tid innan nedläggningen. En kul incident inträffade vid återkomsten till Vetlanda efter rampningen så tvärdog 400:an och blev allmänt tjurig varvid föraren sa att den gillar inte att gå i stall så därför "jäklas den" i stort sett varje gång vi skall stalla:-P :-P :-P
tobbe

Vetlanda 1984 (3 bilder)

av tobbe, Sunday, February 23, 2020, 20:14 (1522 dagar sedan) @ tobbe

Kan tilläggas att den 3:e Z4p-lokomotorn var nr 399 som stod som reserv i stallet enl. mina anteckningar.:-) :-) :-)
tobbe

Vetlanda 1984 (3 bilder)

av 53 Wadsten, Monday, February 24, 2020, 17:53 (1521 dagar sedan) @ Ted S

Pingstkyrkan till vänster, givetvis "Småland".

Vetlanda 1984 (3 bilder)

av Mattias Jansson, Monday, February 24, 2020, 18:13 (1521 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Pingstkyrkan till vänster, givetvis "Småland".

Allianskyrkan, frikyrka förvisso, men inte Pingstkyrkan.

Vetlanda 1984 (3 bilder)

av Anders.k., Monday, February 24, 2020, 21:06 (1521 dagar sedan) @ Ted S

Vagnen som är närmast Lokmotorn är det en Lkp ?

Dom verkar använda den som koppelvagn vid rampningen för den är med på bägge bilderna.

M.V.H Anders.k.

Vetlanda 1984 (3 bilder)

av tobbe, Monday, February 24, 2020, 21:37 (1521 dagar sedan) @ Anders.k.

Jag observerade också denna koppelvagn vid min resa på smalspåret och bevittnade även rampningen med dito vagn av våra hämtade smalspårsvagnar men eftersom mitt intresse inte innefattade vagnar så togs det heller inga kort på den...tyvärr:-| :-| :-| . Hade även kontakt med Z65:ans förare ett antal år efteråt men sen avstannade denna kontakt.
tobbe