En resa Umeå-Skellefteå 1976 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Sunday, February 23, 2020, 18:02 (1496 dagar sedan)

Här är några bilder från en resa 1976-08-02 från Umeå till Skelleftehamn, antagligen reste jag då på vpl10-biljett. Färden gick via Vännäs och Bastuträsk, långt innan Norrbotniabanan var påtänkt. Typen av hundbur (bild från Skellefteå) känner jag igen från min tid på res- och expressgodset i Göteborg. Vatten skulle ställas fram tror jag. -Hoppas hundarna trots allt hade en någorlunda bra resa i sådana burar.

[image]
Strax avgång från Umeå.


[image]
På väg mot Vännäs.


[image]
Fjärrtåget står inne i Vännäs.


[image]
Liv och rörelse i Bastuträsk.


[image]
Finnforsfallet


[image]
Klutmark


[image]
Avstigning i Skellefteå. Lossning av hundbur och annat.


[image]
Järnvägsstationen i Skellefteå från gatusidan.


[image]
Åkte sedan vidare till Skelleftehamn. Sedan åter till Umeå.

En resa Umeå-Skellefteå 1976

av tobbe, Sunday, February 23, 2020, 19:50 (1496 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Jag tror att norrgående rst är på ingång till Vännäs i.o.m. att halva tågsättet befinner sig utanför plattformens södra del (bild 3).
Vilka nostalgiska vibbar man får när man ser dessa bilder när man själv trampat plattform därstädes med kameran i högsta hugg på 1970 -1986 under mina eskapader som tågfotograf.
tobbe;-) ;-) ;-) ;-)

En resa Umeå-Skellefteå 1976

av Thomas Tell, Sunday, February 23, 2020, 21:17 (1496 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Här är några bilder från en resa 1976-08-02 från Umeå till Skelleftehamn, antagligen reste jag då på vpl10-biljett. Färden gick via Vännäs och Bastuträsk, långt innan Norrbotniabanan var påtänkt. Typen av hundbur (bild från Skellefteå) känner jag igen från min tid på res- och expressgodset i Göteborg. Vatten skulle ställas fram tror jag. -Hoppas hundarna trots allt hade en någorlunda bra resa i sådana burar.

Photoshopade lite.

[image]

Strax avgång från Umeå.

En resa Umeå-Skellefteå 1976

av Anders Hallingberg, Sunday, February 23, 2020, 22:09 (1496 dagar sedan) @ Thomas Tell

Och plötsligt framträder ett stationshus. Tack Thomas! :-) - Kan inte alls detta med photoshoping men samtidigt som detaljer framträder ur skuggorna blir ju bilden ganska utfrätt, om man t ex studerar lokfronten. Jag känner igen det från mina försök att redigera på andra bilder. Det verkar alltid finnas både plus och minus med redigeringen. Bilder med starkt solsken och skarpa skuggor är svåra.

En resa Umeå-Skellefteå 1976

av Greger Larsson, Sunday, February 23, 2020, 22:36 (1496 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]

Trevligt med lite Skellefteåbilder. Pryade på SJ där just 1976 så personerna till höger på bilden lär man väl ha träffat på då, även om det är svårt att komma ihåg utseenden så här "några" år efteråt. Mannen i blåblusen jobbade i res- och expressgodsexpeditionen men hade även lite vaktmästarsysslor vill jag minnas, var väl stationskarl helt enkelt.

En resa Umeå-Skellefteå 1976

av Anders Hallingberg, Sunday, February 23, 2020, 23:09 (1496 dagar sedan) @ Greger Larsson

Kul att höra, själv minns jag den glada tågmästaren.