Sporttåg och sportbiljett (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Monday, February 24, 2020, 15:17 (1520 dagar sedan)

Sporttåg infördes av SJ år 1913 och avsåg de personförande tåg som gick till Åre och Storlien under påsken.
Sportbiljett infördes av Saltsjöbanan år 1924.

Sporttåg och sportbiljett

av Sune Nylén, Monday, February 24, 2020, 16:47 (1520 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Nja!!Sporttåg och sportbiljetter får du nog hålla isär. Sportbiljetter var en slags gaffelbiljetter. Vad jag minns gällde det för Gbgs vidkommande till Hindås, Floda, Hede Olof, hpl hitom Nygård och Klv Ytterby. Möjligen också Fjärås/Åsa. På söndagarna gick det sporttåg till Hindås. Populärt var att åka till Landvetter och gå över Härskogen till Lerum och ta tåget hem. VGJ hade till Sjövik. GBAJ som sagt till Hindås. Bilarna tog väl död på sådant resande. Sedan fanns det ju extratåg till Vasaloppet, Holmenkollen. Skidtävlingarna i Filipstad. Skidresa på söndagarna till Hestra och Mullsjö, och Motortävlingarna i Rämshyttan.

Sporttåg och sportbiljett

av Lars-Göran Eriksson, Monday, February 24, 2020, 17:19 (1520 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag hittade en SJ-broschyr i ämnet, gällande Vintern 1937-38.

[image]

Sporttåg och sportbiljett

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, February 25, 2020, 14:59 (1519 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag hittade en SJ-broschyr i ämnet, gällande Vintern 1937-38.

[image]

Fantastisk broschyr!
"Använd SJ - Hela folkets järnväg"...

Men en undran från en som börjar bli gammal men ändå inte riktigt minns den tiden:

- Var det vanligt med snö fram till mitten av maj på den tiden?

/TKO

Lite om sportbiljett till Hindås

av Sune Nylén, Tuesday, February 25, 2020, 16:12 (1519 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det berodde naturligtvis på hur långt norr ut du bodde. Min farmor sa´ på 40 talet; Aprila snö är fåragö. Så i april snöade det i Gbg i varje fall. Men den låg väl inte så länge. Solen var ju het. Men i Riksgränsen och andra skidmetropoler som Geilo var det nog full fräs 1 sta maj för de som hade tid och pengar att åka. I mitten av april i varje fall har jag åkt mycket skidor i Norge
[image]
Biljetten skulle visas upp för stf i Hindås och stämplas om jag till exempel ville ta tåget hem från Härryda istället.

Sporttåg och sportbiljett

av Lars-Göran Eriksson, Tuesday, February 25, 2020, 16:20 (1519 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag glömde framsidan på broschyren, här kommer den. Jag ställer mig också undrande till snö i maj. Jag kommer faktiskt ihåg en händelse från min barndom, det snöade rejält den 5/5 1955, platsen var Sollefteå. Men det tror jag man får räkna till ett s.k. "Bakslag" normalt var det barmark till Valborg.

Det kan ju vara så att folk åkte ut från sta´n för att vandra i skog o mark.

Jag kommer ihåg från Malmö, tidigt sextiotal, då gick det ett söndagståg på förmiddagen, många reste då till Frostavallen med flera platser för att vandra.


[image]

Sporttåg och sportbiljett

av Sune Nylén, Tuesday, February 25, 2020, 16:29 (1519 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Ja men sportresorna gällde inte bara vinter. Jag har vandrat med Televerkets Idrottsförening från Landvetter till Härskogen och sedan ned till Aspedalen vid Lerum och tagit tåget där en varm och solig vårdag.

Sporttåg och sportbiljett- Saltsjöbanan

av Morshyttan, Monday, February 24, 2020, 20:18 (1519 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Sportbiljett infördes av Saltsjöbanan år 1924.

Ett intressant faktum, sällan upptaget i banans historia men tydligen ska det bara ha gällt de tåg som medförde godsavdelning enligt en dåtida skrift .
Ett i och för sig kanske överflödigt undantag då i princip alla tåg medförde detsamma, möjligen undantagande linjen till Solsidan (efter 1913) då ibland tydligen enbart en motorvagn trafikerade sträckan.

Men om man innefattar de första Nordiska spelen i Saltsjöbaden 1901 som sport så fanns det en speciell biljett för evenemanget och även (inte riktigt bekräftad ;) ) skulle en tillfällig hållplats ha funnits vid Neglingeviken under evenemanget.

Kanske inte riktigt i linje med vår väns betraktelser men jag fick en chans att skriva av mig lite då jag fick en akt från ett dödsbo i ämnet som jag håller på att studera :-) .

Men som sagt ett intressant ämne, må flera komma jag läser :-) ;-) :-D .......