Drivhjul E/E2/E5 (Fordon: lok)

av Danne J, Monday, February 24, 2020, 19:16 (1522 dagar sedan)

Hur kommer det att loktypen fick den något udda diametern 1388 mm på drivhjulen?
SJ hade ju någorlunda standard med jämna 10-tal mm på de flesta loktyperna.

Jag kan tänka mig att det har med konstruktionshastigheten att göra, men 12 mm till upp till 1400 borde väl inte ha varit ogörligt?

// Danne J

Drivhjul E/E2/E5 - Arv från K-loken

av BD, Monday, February 24, 2020, 19:44 (1522 dagar sedan) @ Danne J

Hur kommer det att loktypen fick den något udda diametern 1388 mm på drivhjulen?
SJ hade ju någorlunda standard med jämna 10-tal mm på de flesta loktyperna.

Jag kan tänka mig att det har med konstruktionshastigheten att göra, men 12 mm till upp till 1400 borde väl inte ha varit ogörligt?

// Danne J

Litt E var ju som nytt "snälltågslok" på Stambanan genom övre Norrland där det ersatte litt Kc. K-lokens nominella hjuldiameter var 1386 mm.
När hjulringar valsas går det bra att lägga på 6 mm på radien så säkert finns det E-lok som fått nya hjulringar med diametern 1400 mm. Den som söker efter beställningshandlingar i Riksarkivet kan antagligen finna ut att hjulringar avsedda för E-lok beställdes med diameter 1400 mm.

I övrigt kan nämnas att det berodde på okunnighet att litt E5 infördes. E-lokens vikt har på viktskyltarna angetts till 50 ton både före och efter montering av tryckluftbromsutrustning. Även de E-lok som vid leveransen, förutom standardutrustning med vakuumbromsutrustning, även var utrustade med New York tryckluftbromsapparater hade vikten angiven som 50 ton trots att de vägde mer.
När sedan E-loken från KJ och SäNJ övertogs och vägdes uppmärksammade någon byråkrat att de loken vägde mer än 50 ton varför litt behövde ändras från E till E5.
Det finns en påteckning på en Mbr-skrivelse där förhållandet belyses.

Drivhjul E/E2/E5 - Arv från K-loken

av -RB-, Monday, February 24, 2020, 21:27 (1522 dagar sedan) @ BD

Jag har hört (=rykten , inget skriftligt) att man på SJ maskinavdelning inte vågade gå över 12,5 tons axeltryck pga Norra stambanans dåvarande lätta överbyggnad . Dvs man satte 50 ton på alla SJ E maskiner för att inte skapa oro/osämja mellan olika SJ avdelningar . (Kanske SJB var inblandat , eller något/några ministerier ?) . Kan detta stämma eller är det fri fantasi ?
mvh Rolf Berg

Drivhjul E/E2/E5

av Sven Bårström, Monday, February 24, 2020, 19:51 (1522 dagar sedan) @ Danne J

Liknande funderingar har jag också haft. Det fanns ju i Sverige en mängd loktyper med den angivna hjuldiametern 1380, 1386, 1388, 1400 och 1407 mm. 1380 mm hade de äldsta F- och G-loken, byggda i England på 1860-talet. 1386 hade SJ K-typer med sitt ursprung hos Borsig i Tyskland. 1388 hos E-loken är ju nästan detsamma. 1400 mm var vanligt på en mängd loktyper under hela 1900-talets ångloksepok. 1407 mm förekom ju också på t ex E6- och E8-loken. Största skillnaden mellan dessa diametrar är alltså ungefär 2 %.
Jag kan därför inte inse att valet av drivhjulsdiameter inom dessa ramar har haft någon avgörande inverkan på lokets effekt eller dragkraft vid olika hastigheter (jag inser förstås att cylinderdimensionerna har stor påverkan, men det är en annan sak), även om jag sett att lokförare förr har berättat att de kände tydlig skillnad på H3-/A6-lok med 1712 och 1720 mm hjuldiameter.
Vi har fört en diskussion tidigare i detta forum, där jag frågat om motiven. Jag kan inte säga att jag fick någon bättre kunskap, så vi hoppas igen!
Sven B

Drivhjul E/E2/E5

av Danne J, Tuesday, February 25, 2020, 00:14 (1521 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tackar Er alla för intressant information, ännu ett bevis på forummedlemmarnas outtömliga källa av kunskaper.

// Danne J