Provtåg med automatkoppel 1967 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Monday, February 24, 2020, 20:20 (1495 dagar sedan)

Inför införandet av automatkoppel kördes ett provtåg med tyska godsvagnar i Sverige under 1967. Hur länge provet pågick vet jag inte, men någon kanske har upplysningar om det. Att sen allt rann ut i sanden är en annan historia. Alla förberedelser på lok (och kanske vagnar) måste ha kostat en rejäl slant.
Här ses provtåget passera Fågelsta 17 februari 1967 draget av Du 374. So3 3945 och en DB liggvagn tjänade som personalvagnar.

[image]

Provtåg med automatkoppel 1967 – även i Östersund

av Arne, Monday, February 24, 2020, 21:16 (1495 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Inför införandet av automatkoppel kördes ett provtåg med tyska godsvagnar i Sverige under 1967. Hur länge provet pågick vet jag inte, men någon kanske har upplysningar om det. Att sen allt rann ut i sanden är en annan historia. Alla förberedelser på lok (och kanske vagnar) måste ha kostat en rejäl slant.
Här ses provtåget passera Fågelsta 17 februari 1967 draget av Du 374. So3 3945 och en DB liggvagn tjänade som personalvagnar.

[image]

Någon gång i mitten på år 1967 såg jag ett sådant här provtåg på Östersund C. Jag pratade med några medföljande järnvägare som berättade att det var ett test av automatkoppel som skulle komma att ersätta de vanlig skruvkopplen. Sedan hände som bekant inget vidare vad jag kan minnas. Var det här tänkt att genomföras i hela Europa? För det var väl knappast något som bara var i vissa länder som Tyskland och Sverige?!

Provtåg med automatkoppel 1967 – även i Östersund

av Pelle Björkman, Monday, February 24, 2020, 22:09 (1495 dagar sedan) @ Arne

Målet var att införa automatkopplet i hela Europa. Ett införande stötte dock på patrull. SJ satte dock igång med förberedelser vill minnas att SJ tilldelades särskilda medel för anpassning av buffertbalken. Även på äldre fordon som Da påbörjades anpassningsarbeten.

Provtåg med automatkoppel 1967 – även i Östersund

av -RB-, Monday, February 24, 2020, 22:53 (1495 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Jag vill minnas att tanken var att Centralkopplen (? alt Automatkopplen , "AK" ?) skulle vara klara till 1975 , sedan 1976 och sedan blev det ytterligare uppskjutet .
Den förberedande ombyggnaden "drabbade" alla F lok , en del/alla nyare SJ Z43 och troligen alla SJ Z65 . Samt en massa SJ godsvagnar . Minns en Örebroare som förberett godsvagnar för Centralkoppel sa att man svetsade i rosten . Jag tror det var AMS pengar inblandat i jobbet .
Vid moderniseringen av Ma loken var det tal om ombyggnad för centralkopplen , men det strök man när loken gick in för modernisering .
Senare protesterade de Europeiska privatvagnsägarna över att de tunga kopplen reducerade lastförmågan och ställde en del krav som jag inte minns .
mvh Rolf Berg

Automatkoppel -- "allenast en tidsfråga"

av Ulf Pålsson, Monday, February 24, 2020, 23:20 (1495 dagar sedan) @ -RB-

Jag vill minnas att tanken var att Centralkopplen (? alt Automatkopplen , "AK" ?) skulle vara klara till 1975 , sedan 1976 och sedan blev det ytterligare uppskjutet .

Citat ur Drifttjänsten, andra delen, av notarien Allan Allander i Kungl. Järnvägsstyrelsen, tryckt 1913 (nr VIII i serien Populära handböcker för järnvägsmän):

"Det moment, som vid växlingen innebär den största faran, är kopplingen. Vid utförande därav skadas eller dödas många tjänstemän årligen, genom att de bliva klämda mellan buffertarna. I Nordamerikas Förenta stater äro sedan 1898 alla fordon försedda med automatisk centralkoppling, kombinerad med centralbuffert. I Europa har dock denna anordning ännu icke vunnit insteg. I stället har man sökt att undvika faran men bibehålla sidobuffertsystemet genom apparater för kopplets manövrering från vagnens yttersida. En mängd anordningar finnas, på vilka konstruktörerna erhållit patent, men problemet erbjuder så stora faktiska svårigheter, att ingen av dem har vunnit allmän användning. Uppenbarligen kan dock förutsägas, att införande av automatisk koppling även i Europa allenast är en tidsfråga."

Automatkoppel -- "allenast en tidsfråga"

av Lennart Petersen, Tuesday, February 25, 2020, 00:04 (1495 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag vill minnas att tanken var att Centralkopplen (? alt Automatkopplen , "AK" ?) skulle vara klara till 1975 , sedan 1976 och sedan blev det ytterligare uppskjutet .


Citat ur Drifttjänsten, andra delen, av notarien Allan Allander i Kungl. Järnvägsstyrelsen, tryckt 1913 (nr VIII i serien Populära handböcker för järnvägsmän):

"Det moment, som vid växlingen innebär den största faran, är kopplingen. Vid utförande därav skadas eller dödas många tjänstemän årligen, genom att de bliva klämda mellan buffertarna. I Nordamerikas Förenta stater äro sedan 1898 alla fordon försedda med automatisk centralkoppling, kombinerad med centralbuffert. I Europa har dock denna anordning ännu icke vunnit insteg. I stället har man sökt att undvika faran men bibehålla sidobuffertsystemet genom apparater för kopplets manövrering från vagnens yttersida. En mängd anordningar finnas, på vilka konstruktörerna erhållit patent, men problemet erbjuder så stora faktiska svårigheter, att ingen av dem har vunnit allmän användning. Uppenbarligen kan dock förutsägas, att införande av automatisk koppling även i Europa allenast är en tidsfråga."

När vi säger Europa så handlar det alltså om normalspårsländerna, för Sovjet och dess efterföljande länder har automatkoppel och har haft så under lång tid.
Men det fanns alltså en överenskomelse i järnvägsunionen UIC att införa automatkoppel i normalspårsländerna. Och det var tänkt att en stor del av bytet för förberedda fordon skulle ske över en påskhelg som normalt är den längsta tilgängliga helgen.
En förklaring jag fått är att Frankrike backade ur. Man satsade stora pengar på TGV-systemet och hade inte medel till att samtidigt investera i AK . En mycket stor vinst hade blivit arbetsmiljön för växlingspersonal. Men mycket hade väl kunnat vinnas på uppsnabbning och förenkling av växlingen, kanske hade man på ett annat sätt kunnat ha kvar vagnslasttrafiken med AK . Och kanske hade det varit enklare att ha kvar kursvagnar (sov och ligg) i olika omlopp med enklare växling.

Automatkoppel -- "allenast en tidsfråga"

av Kjell Aghult, Tuesday, February 25, 2020, 07:24 (1494 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag vill minnas att tanken var att Centralkopplen (? alt Automatkopplen , "AK" ?) skulle vara klara till 1975 , sedan 1976 och sedan blev det ytterligare uppskjutet .

Den tidpunkt som länge nämndes var påsken 1976, sedan dito 1981. Sedan slutade man datera. Det sades att de tekniska problemen var överkomliga men att de finansiella var desto större: Ett stort antal länder skulle ju samordnas och dåvarande normalspåriga öststater var inte minst problematiska.

Europa lär vara enda världsdelen UTAN automatkoppel. Japan lär ha gjort koppelbyte över EN natt, den mot 17 juli 1925 (Mitt födelsedagsdatum!).

Automatkoppel -- "allenast en tidsfråga"

av Anders Järvenpää, Tuesday, February 25, 2020, 10:56 (1494 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Här i Finland har vi numera ett blandsystem. Såvitt jag har uppfattat rätt har praktiskt taget alla lok i kommersiell trafik nuförtiden kombinationskoppel SA3 plus skruvkoppel (plus sidobuffertar). Hur ser det ut i Turkiet beträffande SA3-koppel? En stor del av landet finns i Europa och järnvägsnätet är normalspårigt.

Här har vi två (då) splitternya Sr3-lok i Yxpila med kombinationskoppel.

[image]

Automatkoppel -- "allenast en tidsfråga"

av Lennart Petersen, Tuesday, February 25, 2020, 16:33 (1494 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag vill minnas att tanken var att Centralkopplen (? alt Automatkopplen , "AK" ?) skulle vara klara till 1975 , sedan 1976 och sedan blev det ytterligare uppskjutet .

Den tidpunkt som länge nämndes var påsken 1976, sedan dito 1981. Sedan slutade man datera. Det sades att de tekniska problemen var överkomliga men att de finansiella var desto större: Ett stort antal länder skulle ju samordnas och dåvarande normalspåriga öststater var inte minst problematiska.

Europa lär vara enda världsdelen UTAN automatkoppel. Japan lär ha gjort koppelbyte över EN natt, den mot 17 juli 1925 (Mitt födelsedagsdatum!).

Men Europa har automatkoppel på 1520-nätet. Och det lär nog ha minst lika mycket godstrafik som normalspårseuropa.
Sovjet hade på sin tid ca 50% av världens godstransporter på järnväg räknat i tonkm.
Sen ska vi ju inte glömma att en avsevärd andel av godstrafiken i Sverige går med automatkoppel nämligen på Malmbanan.
Och i Schweiz hade man ju Swiss-express tågen med AK

Automatkoppel -- "allenast en tidsfråga" sedan 1912

av BD, Tuesday, February 25, 2020, 17:42 (1494 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]

HJ Lundbom påstår att LKAB köpt automatkoppel från Krupp som dock troligen aldrig tillverkat koppel.
Jag tror att han i verkligheten, direkt eller indirekt, köpte kopplen från Knorr som sedan 1912 innehade patentet för Willisonkoppel i Tyskland.

I mitten på 1960-talet infördes Willisonkoppel på Malmbanan. 50 år efter det Hjalmar Lundbom provat dem.
Finns det månne foton på vagnar med automatkoppel resp halvautomatiska amerikanska i LKAB Narvik arkiv?

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Finns ytterligare sidor.
[image]
Finns ytterligare sidor.

Halvautomatiskt, inte Automatkoppel

av BD, Tuesday, February 25, 2020, 19:51 (1494 dagar sedan) @ Gåård

Britterna hade/har automatkoppel på många av sina personvagnar. Började redan på privatbanetiden på visa bolag.
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Railways_Mark_1#/media/File:Mark_1_coach_6313_at_...

Mvh Fredrik

En avart av AAR-koppel som i sig inte är automatiskt utan halvautomatiskt. Benämns vanligen Buck-eye coupler i England efter den amerikanska tillverkaren Buck eye. ( Samuel Bush, President George Bush's grandfather, was president of Buckeye Steel )

[image]

Kopplet i öppet läge för att kunna kopplas. Det andra kopplet kan vara i samma läge eller i stängt och låst läge.

[image]

Om två koppel i detta läge slår mot varandra kopplas ingenting enär båda är stängda och låsta.

Halvautomatiskt, inte Automatkoppel

av BD, Wednesday, January 20, 2021, 06:58 (1164 dagar sedan) @ Roar

Sjekk denne siden på NJK sitt forum også:

https://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=326002&rom=74

https://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=326002&rom=74

Där visas provtåg för det tilltänkta UIC-kopplet som tyvärr inte blev infört. Det kopplet, till skillnad från Willisonkopplet (SA3), även skulle koppla bromsluft. Hur det med att koppla luft "fungerat" kan ses på bilderna nedan. Som synes kopplas luften på vanligt sätt och inte som det var tänkt.

[image]

Här förbigås med vanliga slangar.

[image]

Här har på kopplet till vänster anordningen för att koppla luften helt tagits bort. Kopplet till höger är av Willisontypen SA3.