Ohsabanan söker kol (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Urban Åkesson, Tuesday, February 03, 2009, 12:05 (5553 dagar sedan)

Vid inventeringen i höstas konsaterades det att stenkolslagret nere i Ohs knappast kommer att räcka året ut. I sverige finns det väl inte längre några beredskapsförråd att ta över så därför blir det väl till att söka sig utomlands, vilket kommer göra att transportkostanden blir stor.
Därför undrar vi om det är någon annan förening som är i samma situation och kanske är intresserad av ett samköp för att hålla nere kostnaderna.
Vi söker givetvis även tips på leveratörer som säljer prisvärd stenkol.

Ni som är intresserade kan antingen lägga en post här eller kontakta vår maskinchef Ulf Åkesson på maskin@ohsabanan.com.

/Urban Åkesson

Ohsabanan söker kol

av Micke Carlsson., Tuesday, February 03, 2009, 12:24 (5553 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Prisvärt vet jag inte, men Sthlms ångkol och Swecox i Nr säljer ju.

Man kan fråga vid ett stenkolseldat kraftvärmeverk (jo de finns!) om de har något stenblandat parti som de inte vågar köra i sina krossar. Många långa dagar vid sållet utlovas...

SSAB i Luleå lär sälja till den som frågar. SSAB i Oxelösund lär inte göra det.

Ohsabanan söker kol

av Martin Långström, Tuesday, February 03, 2009, 14:57 (5552 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Prisvärt vet jag inte, men Sthlms ångkol och Swecox i Nr säljer ju.

Man kan fråga vid ett stenkolseldat kraftvärmeverk (jo de finns!) om de har något stenblandat parti som de inte vågar köra i sina krossar. Många långa dagar vid sållet utlovas...

SSAB i Luleå lär sälja till den som frågar. SSAB i Oxelösund lär inte göra det.

Vi i MBV köpte kol AV SSAB i Luleå i början av våran existens på 80-talet, men det visade sig att kvaliten på denna var dålig som eldningskol, utan den lämpade sig bäst för att göra koks av, då den ville koksa sig i eldstaden och sen var den väldigt skör och stybbig, men om den har dålig kvalite nu för tiden vet jag inte.

Ohsabanan söker kol

av Stefan Skoglund, Wednesday, February 04, 2009, 13:07 (5551 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

En medlem med tillgång till eller möjlighet att låna ett styck sorteringsverk för matjord räcker alldeles utmärkt, då sållar man på en dag 5 års förbrukning.