Växelstämpelfråga (Bana)

av Stefan Nilsson, Tuesday, February 03, 2009, 12:19 (5533 dagar sedan)

Förra helgen fotograferade jag en växel längs SSJ:

[image]

När jag kom hem och fick se bilden i stort format lade jag märke till stämpeln på underläggsplattan:

[image]

1:10 förstår jag anger växelns vinkel, "ett på tio", men vad kan de andra uppgifterna i stämpeln stå för?

"1543-1:10. 2881 ÖRG" (kan även vara 1343 resp. ÖKG)

Växelstämpelfråga

av Sven Andersson, Uppsala, Tuesday, February 03, 2009, 12:53 (5533 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Förra helgen fotograferade jag en växel längs SSJ:

[image]

När jag kom hem och fick se bilden i stort format lade jag märke till stämpeln på underläggsplattan:

[image]

1:10 förstår jag anger växelns vinkel, "ett på tio", men vad kan de andra uppgifterna i stämpeln stå för?

"1543-1:10. 2881 ÖRG" (kan även vara 1343 resp. ÖKG)

ÖRG skall utläsas Örebro Huvudverkstad, vad G står vet jag faktiskt inte.
De andra siffrorna skall väl var modellbeteckning resp tillverkningsnummer.

Växelstämpelfråga

av Stefan Nilsson, Tuesday, February 03, 2009, 14:08 (5533 dagar sedan) @ Sven Andersson

ÖRG skall utläsas Örebro Huvudverkstad, vad G står vet jag faktiskt inte.
De andra siffrorna skall väl var modellbeteckning resp tillverkningsnummer.

Tackar! Antar då att siffrorna före 1:10 är modellen och de efter är tillverkningsnummer? Ja, det där med G var lite mystiskt i så fall.

Växelstämpelfråga

av Sven Andersson, Uppsala, Tuesday, February 03, 2009, 15:58 (5533 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

ÖRG skall utläsas Örebro Huvudverkstad, vad G står vet jag faktiskt inte.
De andra siffrorna skall väl var modellbeteckning resp tillverkningsnummer.


Tackar! Antar då att siffrorna före 1:10 är modellen och de efter är tillverkningsnummer? Ja, det där med G var lite mystiskt i så fall.

Mittåt!!

Siffrorna först skall vara 1943 dvs tillverkningsåret, sedan korsningsvinkel, sedan modellbeteckning och sist tillverkaren.
De finns lite varianter, där även andra beteckningar och betydelser finns instämplade.

Växelstämpelfråga - aha!

av Stefan Nilsson, Tuesday, February 03, 2009, 16:44 (5533 dagar sedan) @ Sven Andersson

Mittåt!!

Siffrorna först skall vara 1943 dvs tillverkningsåret, sedan korsningsvinkel, sedan modellbeteckning och sist tillverkaren.
De finns lite varianter, där även andra beteckningar och betydelser finns instämplade.

Ja, 1943 står det ju ja! Tyckte inte det stämde riktigt. Perfekt, tackar, då har det klarnat betydligt i min växeldimma!

Växeln ligger f.ö. i den här trevliga stationsmiljön, där en aktiv bygdeförening (motsv.) tydligen håller området i gott skick:

[image]
Växeln närmast i bild.

[image]

[image]

Magasinet används av nån lokal firma för lagerhållning. Där var betydligt mer putsat än vid stationen norr om:

[image]

[image]

Men platser och saker har förstås sin charm på olika sätt.

[image]

[image]

[image]

:-)

Växelstämpelfråga

av Stefan Nilsson, Tuesday, February 03, 2009, 22:42 (5533 dagar sedan) @ Sven Andersson

ÖRG skall utläsas Örebro Huvudverkstad, vad G står vet jag faktiskt inte.
De andra siffrorna skall väl var modellbeteckning resp tillverkningsnummer.

Skulle G kunna stå för Gjuteri (eller Gjutet)?

Växelstämpelfråga

av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, February 04, 2009, 15:05 (5532 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

ÖRG skall utläsas Örebro Huvudverkstad, vad G står vet jag faktiskt inte.
De andra siffrorna skall väl var modellbeteckning resp tillverkningsnummer.


Skulle G kunna stå för Gjuteri (eller Gjutet)?

Tror inte det.
Delarna är smidda och inte gjutna.
Mysteriet kvarstår...