Långt tåg (Järnväg allmänt)

av lars t, Thursday, February 27, 2020, 17:55 (1491 dagar sedan)

I morse ca 9.30 stoppades jag av nedfällda bommar i Molkom på gamla BJ. Tåget som passerade söderut var en tysk 6-axlad pjäs tillverkad av Siemens, med en hel skrälldus av 4-axlade timmervagnar - jag har nog aldrig sett ett så långt tåg i Sverige!

Nu till syftet med detta inlägg: Hur långa tåg får förekomma på svenska spår, Malmbanan oräknad?

Lars

Långt tåg. Litt EG?

av BD, Thursday, February 27, 2020, 18:06 (1491 dagar sedan) @ lars t

I morse ca 9.30 stoppades jag av nedfällda bommar i Molkom på gamla BJ. Tåget som passerade söderut var en tysk 6-axlad pjäs tillverkad av Siemens, med en hel skrälldus av 4-axlade timmervagnar - jag har nog aldrig sett ett så långt tåg i Sverige!

Nu till syftet med detta inlägg: Hur långa tåg får förekomma på svenska spår, Malmbanan oräknad?

Lars

Var det en DB litt EG? Men de är nog danska?

Långt tåg. Litt EG?

av tobbe, Thursday, February 27, 2020, 21:35 (1491 dagar sedan) @ BD

Har inte Green Cargo köpt samtliga EG-lok eller var det DB-Cargo?? Brukar väl synas rätt ofta i Hallsberg.
tobbe

Långt tåg. Litt EG?

av Jonny Saljefeldt, Friday, February 28, 2020, 06:03 (1491 dagar sedan) @ tobbe

Har inte Green Cargo köpt samtliga EG-lok eller var det DB-Cargo?? Brukar väl synas rätt ofta i Hallsberg.
tobbe

Loken ägs numera av DB Cargo Scandinavia, enligt jarnvag.net.

Ohistoriskt tåg

av Karlsson, Friday, February 28, 2020, 08:50 (1491 dagar sedan) @ lars t

I morse ca 9.30 stoppades jag av nedfällda bommar i Molkom på gamla BJ. Tåget som passerade söderut var en tysk 6-axlad pjäs tillverkad av Siemens, med en hel skrälldus av 4-axlade timmervagnar - jag har nog aldrig sett ett så långt tåg i Sverige!

Nu till syftet med detta inlägg: Hur långa tåg får förekomma på svenska spår, Malmbanan oräknad?

Lars

Vad har frågeställningen med järnvägshistoria att göra?

Ohistoriskt tåg

av Stig Lagergren, Friday, February 28, 2020, 10:36 (1490 dagar sedan) @ Karlsson


Vad har frågeställningen med järnvägshistoria att göra?

Sedan nya Postvagnen kom till tycker jag att vi ska vara lite mer vidsynta i detta forum. Inlägget får tolkas på valfritt sätt.

Ohistoriskt tåg

av Stig Lagergren, Friday, February 28, 2020, 11:10 (1490 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Vad har frågeställningen med järnvägshistoria att göra?


Sedan nya Postvagnen kom till tycker jag att vi ska vara lite mer vidsynta i detta forum. Inlägget får tolkas på valfritt sätt.

Förtydligande: Jag menar inte att det ska vara normalt med ohistoriska inlägg, men att vi ska vara toleranta. Ofta leder ett sådant inlägg till ett historiskt resonemang.

Ohistoriskt tåg

av Ulf Pålsson, Friday, February 28, 2020, 11:11 (1490 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Vad har frågeställningen med järnvägshistoria att göra?


Sedan nya Postvagnen kom till tycker jag att vi ska vara lite mer vidsynta i detta forum. Inlägget får tolkas på valfritt sätt.

Jag håller inte med dig, Stig. Om Järnvägshistoriskt forum "tillåts" inkludera allt som missnöjda Postvagnsskribenter av olika skäl inte vill använda Postvagnen till, då är Järnvägsvägshistoriskt forum illa ute.
/up

Ohistoriskt tåg

av Granis, Friday, February 28, 2020, 11:55 (1490 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Nu förstår jag inte riktigt kopplingen "nya Postvagnen" och hur den liksom skiljer sig (annat än "tekniskt" ) från den gamla. Men PV och SJK är väl en "bred" järnvägsverksamhet med fokus på både nu och dåtid. Därför håller jag inte med om att "bara för att det inte kan vara på PV kan det få vara här". Vi är alltså "smala" =enbart historiska. Å andra sidan skapas ju historia varje dag, så det kanske inte är helt enkelt att bedöma alla gånger..?

/ L G :-)

Ohistoriskt tåg

av Lennart Petersen, Saturday, February 29, 2020, 04:08 (1490 dagar sedan) @ Granis

Nu förstår jag inte riktigt kopplingen "nya Postvagnen" och hur den liksom skiljer sig (annat än "tekniskt" ) från den gamla. Men PV och SJK är väl en "bred" järnvägsverksamhet med fokus på både nu och dåtid. Därför håller jag inte med om att "bara för att det inte kan vara på PV kan det få vara här". Vi är alltså "smala" =enbart historiska. Å andra sidan skapas ju historia varje dag, så det kanske inte är helt enkelt att bedöma alla gånger..?

/ L G :-)

Nej det kan ju bli knepigt ibland att dra en gräns , huvudsaken är nog att de allra flesta har ambitionen att det ska vara historiskt.
I ett forum jag är med i ”postnostalgi” är gränsen dragen eaxakt vid Postverkets bolagisering, allt därefter åker ut.
Kanske inte lika enkelt med järnväg, sånt som hände för bara några år sedan kan ju vara historia och av intresse att utvckla.

Ohistoriskt tåg

av Kanal C, Friday, February 28, 2020, 12:30 (1490 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Vad har frågeställningen med järnvägshistoria att göra?


Sedan nya Postvagnen kom till tycker jag att vi ska vara lite mer vidsynta i detta forum. Inlägget får tolkas på valfritt sätt.

Vad du tycker i fallet är ointressant om man få tro första forumregeln.


"I detta forum kan man debattera allt som rör järnvägar och kollektivtrafik ur historiskt perspektiv."

Ohistoriskt tåg

av Alex, Friday, February 28, 2020, 13:05 (1490 dagar sedan) @ Kanal C

Jag vill å andra sidan vara lite mer postiv i tonen och passa på och ge Stig en eloge och ett mycket stort beröm för att han den sista tiden, mer än någon annan har gjort under de senaste åren, tillfört helt underbara och mycket historiskt intressanta bilder material som i sin tur initierat många diskussioner om "allt som rör järnvägar och kollektivtrafik ur historiskt perspektiv."

För egen del är detta forum numera ett självklart förstahands val jämfört Postvagnen

Ohistoriskt tåg

av Stig Lagergren, Friday, February 28, 2020, 22:11 (1490 dagar sedan) @ Alex

Jag vill å andra sidan vara lite mer postiv i tonen och passa på och ge Stig en eloge och ett mycket stort beröm för att han den sista tiden, mer än någon annan har gjort under de senaste åren, tillfört helt underbara och mycket historiskt intressanta bilder material som i sin tur initierat många diskussioner om "allt som rör järnvägar och kollektivtrafik ur historiskt perspektiv."

För egen del är detta forum numera ett självklart förstahands val jämfört Postvagnen

Tack för dom fina orden. Men det är många som är väl så bra. Ulfe, Cargoman och nu senast Anders Hallingberg för att bara nämna några. Men nu har det ju blivit ganska enkelt att visa bilder och jag är övertygad om att det är många som vilar på bildskatter. Ni som har möjlighet, ta tag i saken och visa era alster. Kommer att bli spännande att se vad som finns i gömmorna.

Ohistoriskt tåg

av Alex, Friday, February 28, 2020, 22:31 (1490 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Nu framhöll jag just dig men självklart ser jag att nya kandidater duggar tätt med otroligt intressanta och fina bilder. Ulfe ligger mig särskilt varmt om hjärtat eftersom han visat många 60-tals bilder från mina hemmatrakter i Huddinge.

Ohistoriskt tåg

av Karlsson, Saturday, February 29, 2020, 09:27 (1490 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Vad har frågeställningen med järnvägshistoria att göra?


Sedan nya Postvagnen kom till tycker jag att vi ska vara lite mer vidsynta i detta forum. Inlägget får tolkas på valfritt sätt.

Jag tycker inte andras tillkortakommanden är skäl nog att sänka sin egen standard.

Ohistoriskt tåg

av V1, Thursday, March 05, 2020, 21:09 (1484 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vagnarna var säkert väldigt gamla. ;-)

Ohistoriskt tåg

av Svante Andersson, Friday, February 28, 2020, 13:24 (1490 dagar sedan) @ Karlsson

Med tanke på att ursprungsägaren (DSB) inte äger loken längre är frågeställningen definitivt historisk.
Enkelt eller hur? Eller har du en exakt tidsdefinition på när något blir historiskt?

SA

Ohistoriskt tåg

av Stig Lagergren, Friday, February 28, 2020, 15:07 (1490 dagar sedan) @ Svante Andersson

Alla som svarat utom Ulf hade hunnit läsa mitt förtydligande, där det klart framgår vad jag menar. Jag tyckte egentligen bara att Karlssons inlägg var lite uppkäftigt och att vi kanske kan acceptera enstaka "överträdelser". Men att det är ett historiskt forum är helt klart men ibland kan det vara lite svårt med gränsdragningen. Kanske var onödigt att dra in nya Postvagnen men jag vet att det är flera, som liksom jag, inte känner sig hemma där. Många intressanta skribenter försvann otvivelaktigt vid omläggningen.

Ohistoriskt tåg

av Mattias Jansson, Friday, February 28, 2020, 15:21 (1490 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Många intressanta skribenter försvann otvivelaktigt vid omläggningen.

Nu är vi farligt nära ot, men eftersom jag som moderator i PV kan se en del saker från insidan så konstaterar jag att ett ganska stort antal personer som av olika skäl och med olika emfas sa att de inte skulle registrera sig i nya PV efterhand har gjort det i alla fall, med andra än sina tidigare användarnamn. (Vilket var exakt samma sak som hände vid den hittills största striden i augusti 2011, liksom vid förra plattformsbytet 2008, och vid registreringstvångets införande 2006 för övrigt.)

Ohistoriskt tåg -digitala påfund

av Granis, Friday, February 28, 2020, 15:43 (1490 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ja, det där med digitala förändringar kan vara traumatiserande för oss som är 60+. Även vi som ändå använt datorer (PC och Mac i mitt fall) sen vi var 25+. Framförallt om vi liksom inte begärt dom själva. Vilket vi sällan gör. Så länge det funkar....

När det inte gör det blir det då av tvång en annan och i många stycken obehaglig sak, framförallt innan den är genomförd. Som när min gamla (fasta) dator kraschade så jag skulle få klara mig "enbart" med knädator och råjter.

Men det går det också. Och kan t o m bli bättre när man satt sig in i nya finesser, vilket är kruxet. Men exempelvis bildfunktionen i detta forum har ju resulterat i en förbättring som t o m jag kan anamma (efter lite våndor). Så visst går det!

/ L G :-)

Ohistoriskt tåg

av K Lemming, Friday, February 28, 2020, 16:42 (1490 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Många intressanta skribenter försvann otvivelaktigt vid omläggningen.


....konstaterar jag att ett ganska stort antal personer som av olika skäl och med olika emfas sa att de inte skulle registrera sig i nya PV efterhand har gjort det i alla fall, med andra än sina tidigare användarnamn.

Intressant, då kan man ju inte låta bli att undra hur ni kan veta att det är samma skribenter när dom registrerar sig under nya användarnamn?

Ohistoriskt tåg

av Mattias Jansson, Friday, February 28, 2020, 17:12 (1490 dagar sedan) @ K Lemming

Många intressanta skribenter försvann otvivelaktigt vid omläggningen.


....konstaterar jag att ett ganska stort antal personer som av olika skäl och med olika emfas sa att de inte skulle registrera sig i nya PV efterhand har gjort det i alla fall, med andra än sina tidigare användarnamn.


Intressant, då kan man ju inte låta bli att undra hur ni kan veta att det är samma skribenter när dom registrerar sig under nya användarnamn?

"...kan se en del saker från insidan...", jag behöver inte gå närmare in på hur det funkar än så tror jag.

Ohistoriskt tåg

av Jonny Saljefeldt, Friday, February 28, 2020, 17:17 (1490 dagar sedan) @ K Lemming

Många intressanta skribenter försvann otvivelaktigt vid omläggningen.


....konstaterar jag att ett ganska stort antal personer som av olika skäl och med olika emfas sa att de inte skulle registrera sig i nya PV efterhand har gjort det i alla fall, med andra än sina tidigare användarnamn.


Intressant, då kan man ju inte låta bli att undra hur ni kan veta att det är samma skribenter när dom registrerar sig under nya användarnamn?

Samma e-postadress?

Ohistoriskt tåg

av K Lemming, Saturday, February 29, 2020, 17:45 (1489 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Många intressanta skribenter försvann otvivelaktigt vid omläggningen.


....konstaterar jag att ett ganska stort antal personer som av olika skäl och med olika emfas sa att de inte skulle registrera sig i nya PV efterhand har gjort det i alla fall, med andra än sina tidigare användarnamn.


Intressant, då kan man ju inte låta bli att undra hur ni kan veta att det är samma skribenter när dom registrerar sig under nya användarnamn?


Samma e-postadress?

Ja antingen det eller att dom loggar IP nummer och för något register över dessa kopplat till tidigare användarnamn. Eftersom man inte behövde uppge personuppgifter på gamla forumet som man nu måste på nya forumet kan det ju knappast vara genom dessa man känner igen skribenter. Några fler metoder än epost eller IP för att identifiera gamla skribenter finns inte. Ja möjligen om deras tidigare användarnamn var deras namn och deras nya användarnamn är något annat men deras personuppgifter stämmer med tidigare användarnamn.
Lustigt oavsett att SJK tycks roa sig med att sitta och kolla upp vilka gamla skribenter som reggar sig under nya användarnamn och identifiera dessa.

Ohistoriskt tåg

av Lennart Fransson, Saturday, February 29, 2020, 19:13 (1489 dagar sedan) @ K Lemming

Många intressanta skribenter försvann otvivelaktigt vid omläggningen.


....konstaterar jag att ett ganska stort antal personer som av olika skäl och med olika emfas sa att de inte skulle registrera sig i nya PV efterhand har gjort det i alla fall, med andra än sina tidigare användarnamn.


Intressant, då kan man ju inte låta bli att undra hur ni kan veta att det är samma skribenter när dom registrerar sig under nya användarnamn?


Samma e-postadress?


Ja antingen det eller att dom loggar IP nummer och för något register över dessa kopplat till tidigare användarnamn. Eftersom man inte behövde uppge personuppgifter på gamla forumet som man nu måste på nya forumet kan det ju knappast vara genom dessa man känner igen skribenter. Några fler metoder än epost eller IP för att identifiera gamla skribenter finns inte. Ja möjligen om deras tidigare användarnamn var deras namn och deras nya användarnamn är något annat men deras personuppgifter stämmer med tidigare användarnamn.
Lustigt oavsett att SJK tycks roa sig med att sitta och kolla upp vilka gamla skribenter som reggar sig under nya användarnamn och identifiera dessa.

Ibland räcker det långt att ha läst Postvagnen och Järnvägshistoriskt forum tillräckligt länge, för att lista ut att samma person förekommer under olika namn. Såväl formuleringar, referat från upplevda händelser samt förmågan att "nappa på vissa beten".

Ohistoriskt tåg

av Lennart Petersen, Saturday, February 29, 2020, 03:23 (1490 dagar sedan) @ K Lemming

Många intressanta skribenter försvann otvivelaktigt vid omläggningen.


....konstaterar jag att ett ganska stort antal personer som av olika skäl och med olika emfas sa att de inte skulle registrera sig i nya PV efterhand har gjort det i alla fall, med andra än sina tidigare användarnamn.


Intressant, då kan man ju inte låta bli att undra hur ni kan veta att det är samma skribenter när dom registrerar sig under nya användarnamn?

Man känner igen en del, åtminstone frekventa skribentet, på sätt att skriva och formulera sig. En brukar t.ex frekvent återkomma med samma stavfel.

Ohistoriskt tåg

av Karlsson, Saturday, February 29, 2020, 09:20 (1490 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Man känner igen en del, åtminstone frekventa skribentet, på sätt att skriva och formulera sig. En brukar t.ex frekvent återkomma med samma stavfel.

Multippel?

Ohistoriskt tåg

av Karlsson, Saturday, February 29, 2020, 09:24 (1490 dagar sedan) @ Svante Andersson

Med tanke på att ursprungsägaren (DSB) inte äger loken längre är frågeställningen definitivt historisk.
Enkelt eller hur? Eller har du en exakt tidsdefinition på när något blir historiskt?

SA

Koppen med kaffe som jag nyss avslutade är historia nu och kommer inte återkomma.
Hade frågan gällt lokens väg till nuvarande ägare eller något sådant hade jag inte varit så tveksam, men när det handlar enbart om ett förhållande som fortfarande gäller utan att det ens efterfrågas hur man nått dit så anser jag att frågan hör hemma i andra forum.

Ohistoriskt tåg

av Lennart Fransson, Saturday, February 29, 2020, 09:29 (1490 dagar sedan) @ Svante Andersson

Med tanke på att ursprungsägaren (DSB) inte äger loken längre är frågeställningen definitivt historisk.
Enkelt eller hur? Eller har du en exakt tidsdefinition på när något blir historiskt?

SA

Fast den fråga som ställdes var ju "Hur långa tåg får förekomma på svenska spår, Malmbanan oräknad?" Jag kan inte se att frågan har något historiskt perspektiv alls, eller enbart gällde tåg där något ingående fordon inte längre ägs av ursprungsägaren (vad nu det har med saken att göra) eller t ex gällde fordon som idag är historiska, utan frågan gällde dagens regler för sammansättning. Jag delar helt uppfattningen att denna fråga just nu har lika lite att göra i Järnvägshistoriskt forum som t ex frågan om vilka fordon som är tursatta i SL-trafiken Södertälje-Gnesta i eftermiddag, eller om biljettköp via app är bättre än alternativen.

Att frågan kan komma att bli historiskt intressant i framtiden förändrar inte saken.

Långt tåg, historiskt svar på frågan

av Harald, Friday, February 28, 2020, 18:04 (1490 dagar sedan) @ lars t

I morse ca 9.30 stoppades jag av nedfällda bommar i Molkom på gamla BJ. Tåget som passerade söderut var en tysk 6-axlad pjäs tillverkad av Siemens, med en hel skrälldus av 4-axlade timmervagnar - jag har nog aldrig sett ett så långt tåg i Sverige!

Nu till syftet med detta inlägg: Hur långa tåg får förekomma på svenska spår, Malmbanan oräknad?

Lars

Det är många som har känt sig kallade att skriva i den här tråden, men ingen har känt sig kallad att besvara frågan. Nåväl, för att tillfredsställa kravet på att vara historisk, så tittade jag i JNB 2019. Där står det:
"Normal tåglängd på Trafikverkets anläggning är 630 meter. Vilka tåglängder som tillåts för respektive sträcka prövas i processen för tilldelning av kapacitet."

Långt tåg, historiskt svar på frågan

av Anders.k., Saturday, February 29, 2020, 11:49 (1489 dagar sedan) @ Harald

I morse ca 9.30 stoppades jag av nedfällda bommar i Molkom på gamla BJ. Tåget som passerade söderut var en tysk 6-axlad pjäs tillverkad av Siemens, med en hel skrälldus av 4-axlade timmervagnar - jag har nog aldrig sett ett så långt tåg i Sverige!

Nu till syftet med detta inlägg: Hur långa tåg får förekomma på svenska spår, Malmbanan oräknad?

Lars


Det är många som har känt sig kallade att skriva i den här tråden, men ingen har känt sig kallad att besvara frågan. Nåväl, för att tillfredsställa kravet på att vara historisk, så tittade jag i JNB 2019. Där står det:
"Normal tåglängd på Trafikverkets anläggning är 630 meter. Vilka tåglängder som tillåts för respektive sträcka prövas i processen för tilldelning av kapacitet."

Bygger på med att en Sgnss är 19,74 meter
Lastar 66,5 ton och väger 23, 5 ton det gör 90 ton per vagn.
Skulle man hålla sig inom 630 meter så blir det då 30 vagnar och en tågvikt på 2700 ton , mer än tillräckligt.
Dom observationer jag sett är Hector håller sig normalt på 16-20 vagnar .
16 är väl normalt skulle jag säga= 1440 ton.

M.V.H Anders.k.

Långt tåg, historiskt svar på frågan

av lars t, Saturday, February 29, 2020, 12:37 (1489 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack Harald och Anders!

Lars

Långt tåg, historiskt svar på frågan

av Thomas K Ohlsson, Saturday, February 29, 2020, 12:49 (1489 dagar sedan) @ Anders.k.

I morse ca 9.30 stoppades jag av nedfällda bommar i Molkom på gamla BJ. Tåget som passerade söderut var en tysk 6-axlad pjäs tillverkad av Siemens, med en hel skrälldus av 4-axlade timmervagnar - jag har nog aldrig sett ett så långt tåg i Sverige!

Nu till syftet med detta inlägg: Hur långa tåg får förekomma på svenska spår, Malmbanan oräknad?

Lars


Det är många som har känt sig kallade att skriva i den här tråden, men ingen har känt sig kallad att besvara frågan. Nåväl, för att tillfredsställa kravet på att vara historisk, så tittade jag i JNB 2019. Där står det:
"Normal tåglängd på Trafikverkets anläggning är 630 meter. Vilka tåglängder som tillåts för respektive sträcka prövas i processen för tilldelning av kapacitet."


Bygger på med att en Sgnss är 19,74 meter
Lastar 66,5 ton och väger 23, 5 ton det gör 90 ton per vagn.
Skulle man hålla sig inom 630 meter så blir det då 30 vagnar och en tågvikt på 2700 ton , mer än tillräckligt.
Dom observationer jag sett är Hector håller sig normalt på 16-20 vagnar .
16 är väl normalt skulle jag säga= 1440 ton.

M.V.H Anders.k.

Går det inte 750-meterståg mellan Maschen och Malmö?
Och om jag minns rätt - hur länge har det gjort det? (För att få in ett historiskt perspektiv!)

/TKO

Långt tåg, historiskt svar på frågan

av Kent Hedqvist, Saturday, February 29, 2020, 17:12 (1489 dagar sedan) @ Harald

Det har väl i undantagsfall gått längre tåg. I mina anteckningar har jag hittat godståg 4303 Nässjö - Värnamo från 1960 05 16. Varsamhetsorder om max 40 km/t utfärdades p g a långt tåg om 180 axlar. Så långt blev det inte. Annotationsboken anger 152 axlar och 1160 tons vagnvikt vilket bör betyda cirka 900 m. Tåget drogs av T2 101.Bara några år tidigare drogs detta tåg av E8 eller E9-lok. Det hade varit en syn för gudar!
Kent