Borås-Ulricehamn 1985 (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, Friday, February 28, 2020, 16:22 (1490 dagar sedan)

Betydligt närmare nedläggningen såg det ut så här:

[image]
Motorvagn kommer.

[image]
Och försvinner.

[image]
Linjebild, börjar växa igen.

[image]
Den 1971 så stolta stationen i Dalsjöfors hade nu denna kur.

Borås-Ulricehamn 1985

av skogstoken, Friday, February 28, 2020, 16:32 (1490 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Betydligt närmare nedläggningen såg det ut så här:

[image]
Motorvagn kommer.

[image]
Och försvinner.

Fina bilder från en svunnen tid som jag inte fick uppleva!

Vad har hänt med rälsbussens vinghjul?

Borås-Ulricehamn 1985

av Mattias Jansson, Friday, February 28, 2020, 16:35 (1490 dagar sedan) @ skogstoken

Betydligt närmare nedläggningen såg det ut så här:

[image]
Motorvagn kommer.

[image]
Och försvinner.


Fina bilder från en svunnen tid som jag inte fick uppleva!

Vad har hänt med rälsbussens vinghjul?

Det var rätt vanligt de sista åren att de inte hade några vinghjul monterade, på samma sätt som rätt många brunlok inte längre hade skyltar. Det har delvis skyllts på stölder, men med t ex F-loken verkar det ha gjorts alltför systematiskt för att det skulle ha varit på grund enbart av stölder. Med vinghjulen vet jag inte hur det faktiskt förhöll sig, men de sista åren i min ungdoms Falköping var vinghjulsförsedda rälsbussar ganska ovanliga.

Borås-Ulricehamn 1985

av GNl, Saturday, February 29, 2020, 20:17 (1489 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ja, det var väl mycket ovanligt de sista åren att Y6-Y8 hade vinghjulen uppe, om det ens förekom. Jag började fotografera 1982 och det blev en del bilder på dessa men ingen med vinghjul. Däremot hade väl YP som användes Växjö-Västervik vinghjulen kvar, om jag minns rätt. Hur som helst väldigt trevligt med bilderna från denna bana!
/ GNl

Borås-Ulricehamn 1985

av Calle Wickberg, Saturday, February 29, 2020, 23:34 (1488 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Betydligt närmare nedläggningen såg det ut så här:

[image]
Motorvagn kommer.

[image]
Och försvinner.


Fina bilder från en svunnen tid som jag inte fick uppleva!

Vad har hänt med rälsbussens vinghjul?


Det var rätt vanligt de sista åren att de inte hade några vinghjul monterade, på samma sätt som rätt många brunlok inte längre hade skyltar. Det har delvis skyllts på stölder, men med t ex F-loken verkar det ha gjorts alltför systematiskt för att det skulle ha varit på grund enbart av stölder. Med vinghjulen vet jag inte hur det faktiskt förhöll sig, men de sista åren i min ungdoms Falköping var vinghjulsförsedda rälsbussar ganska ovanliga.

Jag har ett vinghjul monterat på en plywoodskiva hemma som suttit uppe i stationshuset i Lidköping. Enligt uppgift ska detta ha monterats ned från någon Y7 i Lidköping omkring 1980 och det sades mig att det var något man gjorde på flera vagnar då det gått ut order om det.

Borås-Ulricehamn 1985

av Rickard95, Saturday, February 29, 2020, 16:40 (1489 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Hej.
Härliga bilder från Dalsjöfors. Finns det möjligtvis fler bilder därifrån.
Mvh Rickard

Borås-Ulricehamn 1985

av Anders Hallingberg, Saturday, February 29, 2020, 16:49 (1489 dagar sedan) @ Rickard95

Hej, roligt att höra att du uppskattar bilderna. Tyvärr verkar jag bara ha denna bild ytterligare (från 1971):

[image]

Borås-Ulricehamn 1985

av montfrooij, Monday, March 02, 2020, 11:08 (1487 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Most beautiful pictures!
This is how I remember my first few holidays in Sweden :)
Too bad we were too late to see Ulricehamn with rail...
First visit was 1991....