Lok och vagnar i Nässjö hembygdspark 1962 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, February 28, 2020, 22:39 (1517 dagar sedan)

Vid ett besök i april 1962 i Nässjö hembygdspark fanns där ångloket SJ Kp 3048 (HvSJ 4) och två C-vagnar nr 55 och 47. Den senare enligt mina noteringar NVHJ C 47. Där fanns också personvagnen Cp 268, fd MÅJ 11. Finns alla dessa kvar någonstans (hos Jvm i Gävle eller var)?
Vilken bana är vagn 55 ifrån? Här en bild från april 1962.
[image]

Lok och vagnar i Nässjö hembygdspark 1962

av Ola Almquist, Friday, February 28, 2020, 22:55 (1517 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vid ett besök i april 1962 i Nässjö hembygdspark fanns där ångloket SJ Kp 3048 (HvSJ 4) och två C-vagnar nr 55 och 47. Den senare enligt mina noteringar NVHJ C 47. Där fanns också personvagnen Cp 268, fd MÅJ 11. Finns alla dessa kvar någonstans (hos Jvm i Gävle eller var)?

Loket på AGJ. SJ Cp 268 som MÅJ C 11 på ULJ. NVHJ C 47 och HWJ C 55 på SkLJ.

Vilken bana är vagn 55 ifrån?

HWJ, alltså Hultsfred - Westerviks Jernväg. Senare NVHJ CF/C4 51 och SJ CFp 413. Se NVHJ personvagnar av Olsson & Olsson

Målning och märkning får betraktas som fria fantasier. Namnskyltarna på loket är också rätt hemska...

M.v.h.
Ola

Lok och vagnar i Nässjö hembygdspark 1962

av Anders Sandgren, Saturday, February 29, 2020, 07:31 (1517 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vid ett besök i april 1962 i Nässjö hembygdspark fanns där ångloket SJ Kp 3048 (HvSJ 4) och två C-vagnar nr 55 och 47. Den senare enligt mina noteringar NVHJ C 47. Där fanns också personvagnen Cp 268, fd MÅJ 11. Finns alla dessa kvar någonstans (hos Jvm i Gävle eller var)?


Loket på AGJ. SJ Cp 268 som MÅJ C 11 på ULJ. NVHJ C 47 och HWJ C 55 på SkLJ.

Vilken bana är vagn 55 ifrån?

HWJ, alltså Hultsfred - Westerviks Jernväg. Senare NVHJ CF/C4 51 och SJ CFp 413. Se NVHJ personvagnar av Olsson & Olsson

Målning och märkning får betraktas som fria fantasier. Namnskyltarna på loket är också rätt hemska...

M.v.h.
Ola

Såväl lok som vagnar rustades upp och märktes i sj verkstad i Växjö så märkningen vid denna tid kan man nog inte beskylla SSBms för. Om loket senare fick röda hjulringar så är det däremot en annan historia.
Från början (1958) bara loket och MÅJ-vagnen, NVHJ-vagnarna liksom Fp 91 skall ha tillkommit 1966 varför bild på vagnarna i parken 1962 känns underligt. Vagnarna upprustades enl uppgift i Växjö 1963.
Allihop tillhörde järnvägsmuseet och var en deposition, troligen hela tiden de fanns där.
KM Nelsson och Mormor skall däremot ha ägts av hembygdsföreningen/SSBms.

Lok och vagnar i Nässjö hembygdspark 1962

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, February 29, 2020, 17:20 (1516 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vid ett besök i april 1962 i Nässjö hembygdspark fanns där ångloket SJ Kp 3048 (HvSJ 4) och två C-vagnar nr 55 och 47. Den senare enligt mina noteringar NVHJ C 47. Där fanns också personvagnen Cp 268, fd MÅJ 11. Finns alla dessa kvar någonstans (hos Jvm i Gävle eller var)?


Loket på AGJ. SJ Cp 268 som MÅJ C 11 på ULJ. NVHJ C 47 och HWJ C 55 på SkLJ.

Vilken bana är vagn 55 ifrån?

HWJ, alltså Hultsfred - Westerviks Jernväg. Senare NVHJ CF/C4 51 och SJ CFp 413. Se NVHJ personvagnar av Olsson & Olsson

Målning och märkning får betraktas som fria fantasier. Namnskyltarna på loket är också rätt hemska...

M.v.h.
Ola


Såväl lok som vagnar rustades upp och märktes i sj verkstad i Växjö så märkningen vid denna tid kan man nog inte beskylla SSBms för. Om loket senare fick röda hjulringar så är det däremot en annan historia.
Från början (1958) bara loket och MÅJ-vagnen, NVHJ-vagnarna liksom Fp 91 skall ha tillkommit 1966 varför bild på vagnarna i parken 1962 känns underligt. Vagnarna upprustades enl uppgift i Växjö 1963.
Allihop tillhörde järnvägsmuseet och var en deposition, troligen hela tiden de fanns där.
KM Nelsson och Mormor skall däremot ha ägts av hembygdsföreningen/SSBms.

Jag får be om ursäkt och falla till föga! Mina bilder kan inte ha tagits april 1962 eftersom jag vid den tidpunkt ännu inte hade den kamera med vilken bilderna togs! Dock står det så i mina anteckninga men de kan ha gjorts i efterhand (fast det ser inte så ut). Sant är att jag besökte Nässjö i april 1962 men då var det inte snö på marken eftersom jag kan se det på bilder tagna med min tidigare enkla 6*6-kamera. Skulle bilden kunna vara tagen under vintern i början av 1963 (med hänsyn till när vagnarna kom dit)?.

Lok och vagnar i Nässjö hembygdspark 1962

av Anders Sandgren, Sunday, March 01, 2020, 00:30 (1516 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Om man får tro på Stig Gyllen så kom de dit först 1966 vilket skall vara depositionsdatum. Fp 91 skall ha funnits i Vetlanda 1966 och lär inte kommit tidigare. Särkupevagnarna renoverades 1963 och ställdes upp i Växjö först.

Lok och vagnar i Nässjö hembygdspark 1962

av Jöran Johansson, Sunday, March 01, 2020, 10:22 (1516 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Fp 91 skall ha funnits i Vetlanda 1966 och lär inte kommit tidigare.

Notis av sign, GSv i Ånghwisslan 1077 (1971-06-21): "Som förut nämnts så har Fp 91 överförts från Vetlanda och är nu inställd i tågsättet bakom Wilhelm Petri. Hela tågsättet är omålat."