B 1037 justering av hornblockskilar (Fordon: lok)

av morrgan, Tuesday, February 03, 2009, 18:03 (5559 dagar sedan)

När BJs provkörde B 1037 så slamrade loket beroende på små slag på drivhjulen och på glapp i hornblocken. Hornblocksglappet har vi justerat bort idag.

[image]

Först så lossar man låsmuttern och skruvar ner den en bit, sedan skruvar man upp ställskruven så långt upp man orkar. Nästa moment är att "skaka" om loket lite dra det fram och tillbaka och sedan försöka dra lite till. Sedan drar man tillbaka ett halvt varv och låser med låsmuttern.

[image]

Här ser man överdelen av ställkilen som vi dragit upp cirka 25 mm.

[image]

Vi hoppas nu att loket uppträder tystare i spåret, det märker man inte förrän vid nästa körning.

morrgan

B 1037 justering av hornblockskilar

av Stora Borås @, Borgstena, Tuesday, February 03, 2009, 18:46 (5559 dagar sedan) @ morrgan

Oj då! 25 millimeter! Det gör ett ganska bra glapp mellan lagerbox och hornblock. Tro fan att det bankade när jag körde. Stora Borås.

B 1037 justering av hornblockskilar

av Dag Bonnedal, Tuesday, February 03, 2009, 19:35 (5558 dagar sedan) @ Stora Borås

Först så lossar man låsmuttern och skruvar ner den en bit, sedan skruvar man upp ställskruven så långt upp man orkar.

Ack ja! Så bra om man kan dra så långt man orkar. Med gamla tyska industrilok så drar man och drar man och drar man och ... Det går lite mer trögt och ännu lite mer trögt och ännu lite trögare och ...

En stadig konstruktion av både hornblock ovh axelbox är guld värd för då kan man känna var rätt läge för kilen är. Annars får man prova sig fram, blir det varmt så får man lossa lite. Rätt mycket besvärligare

Dag B

B 1037 justering av hornblockskilar

av Anders Ö/NJM, Tuesday, February 03, 2009, 19:43 (5558 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag fick lära mig av salig Janne E att dra i topp och sen släppa så den precis "ramlar ner" och sen dra åt ett halvt varv.

B 1037 justering av hornblockskilar

av Dag Bonnedal, Tuesday, February 03, 2009, 20:32 (5558 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag fick lära mig av salig Janne E att dra i topp och sen släppa så den precis "ramlar ner" och sen dra åt ett halvt varv.

Vilket på vissa lok skulle innebära skruva 10 varv upp och sedan 15 varv ned....
Att kilen själv skulle "ramla ned" vid lagom åtdragning har jag inte varit med om.

Grundprincipen är den som Morrgan beskriver men alla lok ahr inte sådan precision i hornblock och kil.

I USA utvecklade man självjusterande kilar (Franklin) med lagom fjädertryck underifrån. Kilen vandrar då sakta upp och ned runt ett lagom läge i drift.

Dag B

B 1037 justering av hornblockskilar

av Anders Ö/NJM, Tuesday, February 03, 2009, 21:56 (5558 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jodå det gör den, iaf på våra båda lok........
Men 10 varv?? Man börjar ju inte från noll utan där det befinner sig för stunden ;o))
1-2varv kanske, backa lite och då dras ju kilen nedåt och så säger det klonk (det finns ju ett litet spel i skruvens fäste i kilen) och sen spänner man åt den.

B 1037 justering av hornblockskilar

av Dag Bonnedal, Tuesday, February 03, 2009, 23:05 (5558 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jodå det gör den, iaf på våra båda lok........
Men 10 varv?? Man börjar ju inte från noll utan där det befinner sig för stunden ;o))
1-2varv kanske, backa lite och då dras ju kilen nedåt och så säger det klonk (det finns ju ett litet spel i skruvens fäste i kilen) och sen spänner man åt den.

Jag överdriver lite... På våra Motalalok fungerar det som ni säger. Vad jag ville peka på är problemet när boxar och hornblock inte är lika stadiga. Då finns det inget övre läge där kilen tar stopp och heller inget nedre där den släpper.
Tacka vet jag våra lok nrs. 7 och 16 där är det enklare...;-)

Dag B

B 1037 justering av hornblockskilar

av Anders Ö/NJM, Tuesday, February 03, 2009, 23:06 (5558 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Aha ;-) vi har inte kommit till det problemet ännu... för få loktyper i drift :-P

B 1037 justering av hornblockskilar

av Kurt G. Möller, Sthlm, Tuesday, February 03, 2009, 21:10 (5558 dagar sedan) @ Stora Borås

Du inser naturligtvis att G L A P P E T vid 25 mm höjning av kilen inte är lika med mer än kanske 3-4 mm, max 5...

Idealglapp är alltså ca 0,5 mm.

B 1037 justering av hornblockskilar

av Stora Borås @, Borgstena, Wednesday, February 04, 2009, 04:51 (5558 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ja, om det var mej Du menade, så inser jag att glappet inte kan vara 25 millimeter. Det blir det inte ens om Du tar helt bort kilen. Tilläggas kan att jag har hållt på med Ånglok i mer än 25 år nu, så jag kan en del (rätt mycket).
Stora Borås. (alias lokomotivförare Thomas Börjesson vid SJ i Borås).