Ånga i Dalarna februari 1966 (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Sunday, March 01, 2020, 18:57 (1516 dagar sedan)

Det var inte bara i Småland/Blekinge som ångloken användes vintern 1965/66 men det var väl mera sensationellt därnere, speciellt att de gick i resandetåg.

[image]E2 1185 med spårrensare i Krylbo 22 februari 1966


[image]B 1283 med spårrensare i Falun 23 februari 1966. Bakom syns Öc 493


[image]E10 1739 i Falun 23 februari 1966. Har antecknat att den skulle gå till Grycksbo


[image]E10 1739 kom senare på dagen till Borlänge och ses (knappt) här dra iväg med ett godståg

Ånga i Dalarna februari 1966

av skogstoken, Sunday, March 01, 2020, 19:39 (1516 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det var inte bara i Småland/Blekinge som ångloken användes vintern 1965/66 men det var väl mera sensationellt därnere, speciellt att de gick i resandetåg.

[image]E2 1185 med spårrensare i Krylbo 22 februari 1966


[image]B 1283 med spårrensare i Falun 23 februari 1966. Bakom syns Öc 493

Inga plogar på loken, hur kommer det sig?
tack för många fina bilder!

Ånga i Dalarna februari 1966. Plogblad och gardjärn?

av Leif B, Tuesday, March 03, 2020, 10:58 (1514 dagar sedan) @ skogstoken

Det var inte bara i Småland/Blekinge som ångloken användes vintern 1965/66 men det var väl mera sensationellt därnere, speciellt att de gick i resandetåg.

[image]E2 1185 med spårrensare i Krylbo 22 februari 1966


[image]B 1283 med spårrensare i Falun 23 februari 1966. Bakom syns Öc 493


Inga plogar på loken, hur kommer det sig?
tack för många fina bilder!

Från början var väl plogbladen bara monterade sommartid. Dessa lok stod kanske redan avställda eller användes bra till gruståg och andra banarbeten, som sker sommartid. När de behövdes för vintertjänst fanns kanske inte tid att montera plogblad.

Vad värre är, det ser ut som att vänster gardjärn på B-loket fått sig en smäll och sitter alldeles för högt över spåret.

En fundering i sammanhanget apropå backgång, E-lokstenderna har inga gardjärn. Brukat tendrar har gardjärn? Själv uppfattar jag gardjärnen som en mycket viktigt säkerhetsdetalj.

Ånga i Dalarna februari 1966. Plogblad och gardjärn?

av Peter Flink, Tuesday, March 03, 2020, 11:33 (1514 dagar sedan) @ Leif B


Från början var väl plogbladen bara monterade sommartid. Dessa lok stod kanske redan avställda eller användes bra till gruståg och andra banarbeten, som sker sommartid. När de behövdes för vintertjänst fanns kanske inte tid att montera plogblad.

Vad värre är, det ser ut som att vänster gardjärn på B-loket fått sig en smäll och sitter alldeles för högt över spåret.

En fundering i sammanhanget apropå backgång, E-lokstenderna har inga gardjärn. Brukat tendrar har gardjärn? Själv uppfattar jag gardjärnen som en mycket viktigt säkerhetsdetalj.

Vill nog påstå att det är höger gardjärn som sitter för lågt.

Ånga i Dalarna februari 1966. Plogblad och gardjärn?

av Thomas Tell, Tuesday, March 03, 2020, 21:01 (1514 dagar sedan) @ Leif B

En fundering i sammanhanget apropå backgång, E-lokstenderna har inga gardjärn. Brukat tendrar har gardjärn? Själv uppfattar jag gardjärnen som en mycket viktigt säkerhetsdetalj.

Jag har just bläddrat igenom många ångloksbilder och hittar gardjärn på ett par A-tendrar och ett par L-tendrar. Många f.d.EJ-lok hade gardjärn på tendrarna.
/tell

Ånga i Dalarna februari 1966. Plogblad och gardjärn?

av Anders Sandgren, Tuesday, March 03, 2020, 22:08 (1514 dagar sedan) @ Thomas Tell

Brist på gardjärn begränsar sth till 40km/h, C/L med gardjärn i backgång sth 45 så gardjärnen gör inte så stor skillnad. A-tender med gardjärn får gå i 60 i backgång så där gör det mer nytta.
Om jag minns det hela rätt.

Ånga i Dalarna februari 1966. Plogblad och gardjärn?

av Thomas Tell, Wednesday, March 04, 2020, 22:15 (1513 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Brist på gardjärn begränsar sth till 40km/h, C/L med gardjärn i backgång sth 45 så gardjärnen gör inte så stor skillnad. A-tender med gardjärn får gå i 60 i backgång så där gör det mer nytta.
Om jag minns det hela rätt.

Var står detta? Jag har aldrig hört något sådant.
/tell

Ånga i Dalarna februari 1966

av Anders Hallingberg, Sunday, March 01, 2020, 22:28 (1516 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Och detta fantastiska utspelade sig samtidigt som Borlänges modernistiska station med inglasad gångbro över spåren var tagen i bruk. Olika tidsepoker som möttes. Spännande bilder!

Ånga i Dalarna februari 1966

av Peter Flink, Tuesday, March 03, 2020, 10:50 (1514 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vilka bilder, 1966 jobbade fortfarande min far som växlare/tågmästare/tkl i och runt Falun och han hade E10 som sitt favoritlok och pratade ofta om dom (han gillade E och E2 också troligen för att han ofta åkte konduktör efter dessa, b.l.a extratågen till Sälen)