Rullning vs amerikanska ånglok? (Järnväg allmänt)

av HP, onsdag, januari 02, 2008, 00:14 (5256 dagar sedan)

Hej!
Har just kollat på några filmer med amerikanska, större ånglok, från modern tid (Tack Fredrik S!) Slås av att påfallande ofta körs loken med ångslag ända tills man stannat. Jag har tills nu trott att att när man ska stanna så slår man av ångan, rullar och bromsar in snyggt vid stopplatsen.

Observera att det är inte filmkörning det är fråga om, där ångslag förväntas, utan det verkar vara något helt normalt. Sitter någon inne med en teknisk förklaring? Saknar dessa bjässar luftvägsventiler/överströmningsventiler eller något, så att man föredrar lite pådrag ända till slutet för att inte suga ned stybb i blästerkonan?

Mvh Henrik R

Rullning vs amerikanska ånglok?

av Ingwar Åfeldt @, Phoenix, AZ, onsdag, januari 02, 2008, 01:14 (5256 dagar sedan) @ HP

Att stanna med dragkraft på är för att hålla kopplen sträckta. Lokbromsen är alltså inte aktiv då. I längre amerikanska tåg är det mycket slack i centralkopplen och för att minimera slacket håller man kopplen sträckta vid inbromsning genom att låta loket/loken dra med reducera dragkraft.

M v h
Ingwar

Rullning vs amerikanska ånglok?

av Lars S @, onsdag, januari 02, 2008, 01:24 (5256 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Det hela kallas "power braking" eller "stretch braking" och har väl alltid vanlig sätt i USA att undvika ryck, i synnerhet i persontåg, vid hastighetsnedsätningar och stationsstopp.

//Lars S

powered by my little forum