B 1037 mellanfläns förarinjektor monterad (Fordon: lok)

av morrgan, Tuesday, February 03, 2009, 21:37 (5533 dagar sedan)

B 1037s förarinjektor spökade på provturen, ångröret till injektorn var läck så injektorn matades med vatten.
I Onsala Smedja tillverkades under veckan en mellanfläns så att det gamla ångröret pluggades och ny ångmatning blir från kronan.

[image]

[image]

Ibland får man ta i så man nästan spricker.

[image]

Matarröret från tendern dras ihop under hytten

[image]

Med lite baxning fick vi ihop de grova rören till injektorn efter några försök. Mellanflänsen bygger 75 mm så injektorn sitter lite länge akturut på loket numera.

[image]

När man fått ihop alla kopplingar så efterdras alla bultförband.

[image]

Sist isolerar man ångröret med glasfiberväv.

[image]


morrgan

B 1037 ful-fix eller...

av Nicke2, Tuesday, February 03, 2009, 23:05 (5533 dagar sedan) @ morrgan

En riktigt tjusig lösning i mitt tycke :-) Kanske t o m bättre än orginalet, eller?! (åtminståne sett från underhållsperspektivet)

Fråga (i vanlig ordning :-P ):
Varför valde man i orginallösningen att dra röret den "långa å krångliga" vägen istf. direkt från kronan?!
Byte av ångrör på en injektor med "nya lösningen" är ett "jobb á la minute", medans man med "gamla lösningen" uppenbarligen tvingas slakta halva loket för att komma åt....
Jag BARA MÅSTE ha missat nåt viktigt/uppenbart... VAD?!?!?

Som vanligt motages alla svar tacksamt :-)

/Nicke2-som-just-deltagit-på-säkerhetsintroduktion- för-"gröna"-nybörjare-vid-ULJ :-D

B 1037 ful-fix eller...

av Micke Carlsson., Tuesday, February 03, 2009, 23:18 (5533 dagar sedan) @ Nicke2

Säkrad leverans av "torr" ånga från rätt ställe, utan att passera snabbstängning och annat krångel? Det går alltid att ta in vatten vad som än annars händer. (spånar)

B 1037 ful-fix eller...

av Nicke2, Tuesday, February 03, 2009, 23:24 (5533 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Låter som en vettig förklaring. Tackar :-)

/Nicke2

B 1037 ful-fix eller...

av Erik Samuelsson (tillfällig), Wednesday, February 04, 2009, 09:17 (5532 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

"Vi har alltid dragit rören så" - så varför ändra ett vinnande koncept?
(spånar oxå)

Andra injektorer, andra anordningar

av BD, Wednesday, February 04, 2009, 15:21 (5532 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

"Vi har alltid dragit rören så" - så varför ändra ett vinnande koncept?
(spånar oxå)

Neeej, tidigare förekom injektorfabrikat som Körting, Friedmann m fl som tog ångan från ventilstället.
F ö intressant att titta på de riktigt gamla loken på Sveriges Järnvägsmuseum.

Andra injektorer, andra anordningar, J 1237

av Anders Sandgren, Wednesday, February 04, 2009, 23:14 (5532 dagar sedan) @ BD

Har inte J 1237 något sådant här arrangemang för ena injektorn av samma anledning?

Andra injektorer, andra anordningar, J 1237

av Anders Ö/NJM, Wednesday, February 04, 2009, 23:27 (5532 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Inget minne av det men det får jag kolla på nästa gång jag är nere i Nynäs.
Det är iaf inte första gången lösningen provas.

Andra injektorer, andra anordningar, J 1237

av Anders Sandgren, Wednesday, February 04, 2009, 23:43 (5532 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

J 1237 debatterades i [link=http://www.jvmv2.se/gamlaforum/33496.htm]gamla forumet[/link], där nämndes det.

Andra injektorer, andra anordningar, J 1237

av Anders Ö/NJM, Thursday, February 05, 2009, 00:52 (5531 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Just ja, så var det. Helt bortglömt nu ;o))

Lustigt att tråden gör ett hopp där mellan 16´e å 21´a...
Får väl ta med kameran ner nån dag.

Andra injektorer, andra anordningar, J 1237

av Anders Sandgren, Thursday, February 05, 2009, 11:20 (5531 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det är ju inget som skett hos NJM utan någon gån under tiden i Nässjö. Troligen någon gång efter 1974 men jag kan inte gå ed på att det inte gjordes redan då även om jag inte har något minne av det.

Andra injektorer, andra anordningar, J 1237

av Anders Ö/NJM, Thursday, February 05, 2009, 11:54 (5531 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nejvisst, vi har i princip inte gjort någonting på loket.

Andra injektorer, andra anordningar, J 1237

av Anders Sandgren, Thursday, February 05, 2009, 12:28 (5531 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det är ju bra att någon tog hand om det. NJ har andra lok med mer Nässjöanknytning.
Om loket måste tubas om så kan ju konstruktionen 'återställas' om man så vill.
Men det torde vara ett framtidsprojekt.

B 1037 ful-fix eller...

av Stefan Skoglund, Wednesday, February 04, 2009, 13:00 (5532 dagar sedan) @ Nicke2

Jag undrar hur vanligt det var att transportrören för ångan till
injektorerna gav sig ? Det här är väl ursprungligen orsakat av vatten som har
frusit ? Råkar man ut för att något på kronan ger sig och man därmed inte
kan mata in vatten i pannan är MYCKET dumt. Det innebär att man är tvungen
att skotta ut brasan. Måste man stänga kronan så är det enda som är
riktigt kritiskt för framförandet tryckluftspumpen men man kan klara sig
med manuell bromsning i tåget och sedan och lugn takt ta sig fram till nästa station. Kan man inte mata in vatten så sitter man ännu sämre till.

B 1037 ful-fix eller...

av Nicke2, Wednesday, February 04, 2009, 14:13 (5532 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Jag undrar hur vanligt det var att transportrören för ångan till
injektorerna gav sig ? Det här är väl ursprungligen orsakat av vatten som har
frusit ? Råkar man ut för att något på kronan ger sig och man därmed inte
kan mata in vatten i pannan är MYCKET dumt. Det innebär att man är tvungen
att skotta ut brasan. Måste man stänga kronan så är det enda som är
riktigt kritiskt för framförandet tryckluftspumpen men man kan klara sig
med manuell bromsning i tåget och sedan och lugn takt ta sig fram till nästa station. Kan man inte mata in vatten så sitter man ännu sämre till.

Som sagt...Jag hade missat något viktigt :-D
Förresten... Hur är matningen (dvs rördragningen) till kronan dragen?

/Nicke2

Tidigare bild

av Anders Ljung, Wednesday, February 04, 2009, 14:49 (5532 dagar sedan) @ Nicke2

Jag undrar hur vanligt det var att transportrören för ångan till
injektorerna gav sig ? Det här är väl ursprungligen orsakat av vatten som har
frusit ? Råkar man ut för att något på kronan ger sig och man därmed inte
kan mata in vatten i pannan är MYCKET dumt. Det innebär att man är tvungen
att skotta ut brasan. Måste man stänga kronan så är det enda som är
riktigt kritiskt för framförandet tryckluftspumpen men man kan klara sig
med manuell bromsning i tåget och sedan och lugn takt ta sig fram till nästa station. Kan man inte mata in vatten så sitter man ännu sämre till.


Som sagt...Jag hade missat något viktigt :-D
Förresten... Hur är matningen (dvs rördragningen) till kronan dragen?

/Nicke2

[link]http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=22314[/link]

Utmärkt bild finns i ovanstående tidigare inlägg ang. 1037 (fast från NJM). Ångkronans rör är det som går bort från stegen bakåt i bilden.

Denna bild är en av de bästa jag sett som visar en lokomotivpannas uppbyggnad! Hade det skurits bort ytterligare fyra småtuber nere till höger hade man sett bladstagen bättre (petimäter, jag vet :-) )

Tidigare bild

av Nicke2, Wednesday, February 04, 2009, 15:47 (5532 dagar sedan) @ Anders Ljung

Jasså?!
Trodde det var regulatorstången/spindeln/axeln eller vad den nu kallas.

/Nicke2

Tidigare bild

av Anders Ljung, Wednesday, February 04, 2009, 16:01 (5532 dagar sedan) @ Nicke2

Jasså?!
Trodde det var regulatorstången/spindeln/axeln eller vad den nu kallas.

/Nicke2


Ja, du har rätt i att det är regulatorstången som syns på själva bilden. Röret till ångkronan sitter rakt ovanför denna.

Tidigare bild - benämn.

av Kurt G Möller, Wednesday, February 04, 2009, 16:03 (5532 dagar sedan) @ Nicke2

Kronan - ventilstället - armaturtornet - många namn på det kära o viktiga barnet!! Tillopp vanligen via rör som börjar uppe i domen, förstås = torrast möjliga ånga.

Tidigare bild...yes, bladstag to the people

av Tobias B utan lösenord, Wednesday, February 04, 2009, 20:47 (5532 dagar sedan) @ Anders Ljung


Denna bild är en av de bästa jag sett som visar en lokomotivpannas uppbyggnad! Hade det skurits bort ytterligare fyra småtuber nere till höger hade man sett bladstagen bättre (petimäter, jag vet :-) )

Som vanligt löser vi problemen medans ni väntar! Här är en bild där bladstagen syns ganska så tydligt. Som ren bonus syns även tvärstag, sidostag och en hel bunke takstag också! I förgrunden en kaffeburk...

/ Tobias

[img]http://www.skanskajarnvagar.se/tobias/pannebild.jpg[/img]

Tidigare bild , fråga

av Mats J, Wednesday, February 04, 2009, 22:46 (5532 dagar sedan) @ Anders Ljung

Är det rören på vänster och höger sida som går längs pannan som går fram till överhettarelementen fär cylinderångan?

Tidigare bild , fråga

av Anders Ö/NJM, Wednesday, February 04, 2009, 23:25 (5532 dagar sedan) @ Mats J

Är det rören på vänster och höger sida som går längs pannan som går fram till överhettarelementen fär cylinderångan?

Nix, till ånglådan i sotskåpet går det feta röret i mitten i pannans ovankant, regulatorventilen sitter i bottre änden på det röret upp i domen men sysn inte här. I förlängningen på fetröret syns transportröret för ånga tillventilsstället som samtidigt innehåller regulatorstången (omsvept av ångan till armatur-/ventilstället). vad det klena röret som går upp i mitten är till för blir jag svarslös på just nu.

Rören du menar är injektorernas matar rör för vatten till pannan.
De andra rören på sidan som vikar av upp i domen är ångrören till injektorerna.

Tidigare bild , fråga...lite fler bilder

av Tobias B utan lösenord, Thursday, February 05, 2009, 08:27 (5531 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Är det rören på vänster och höger sida som går längs pannan som går fram till överhettarelementen fär cylinderångan?


Nix, till ånglådan i sotskåpet går det feta röret i mitten i pannans ovankant, regulatorventilen sitter i bottre änden på det röret upp i domen men sysn inte här. I förlängningen på fetröret syns transportröret för ånga tillventilsstället som samtidigt innehåller regulatorstången (omsvept av ångan till armatur-/ventilstället). vad det klena röret som går upp i mitten är till för blir jag svarslös på just nu.

Rören du menar är injektorernas matar rör för vatten till pannan.
De andra rören på sidan som vikar av upp i domen är ångrören till injektorerna.

Hittade ett par bilder till. Den översta visar regulatorventilen som sitter i bortre änden på Anders fetrör. Här ser man lillkäglan som lyfts först och gör det möjligt att lyfta den stora ventilen som på bilden står lite på glänt. Längst till vänster i domen sitter röret som matar ventilstället med ånga och mellan detta och regulatorn, röret som förser förarinjektorn med ånga. Röret till eldarinjektorn är skymt.

[img]http://www.skanskajarnvagar.se/tobias/regulator.jpg[/img]

Den undre bilden visar främre delen av en rundpanna. Här ser man transportröret där regulatorventilen [i]brukar[/i] sitta, den är bortlyft för att vi rundlagda skåningar lättare ska kunna komma förbi. Man ser styrhålet för regulatoraxeln, och här är den hävarm som lyfter regulatorventilen placerad, man ser den bakom regulatorventilen i den övre bilden. Transportröret letar sig bort mot främre tubplåten för anslutningen mot ånglådan. Med lite god vilja kan man se förstärkningsplåten för tubgaveln övre halva. I bildens överkant ses även de ledade longitudinella stagen (i brist på bättre namn...)

På ömse sidor rundpannan syns även slagplåtarna för inkommande vatten i pannan. Loket har alltså utvändiga rör för matarvattnet till skillnad från Anders bild från 1189 där de ligger innuti pannan.

/ Tobias

[img]http://www.skanskajarnvagar.se/tobias/pannebild2.jpg[/img]

Tidigare bild , fråga...lite fler bilder

av Anders Ö/NJM, Thursday, February 05, 2009, 12:52 (5531 dagar sedan) @ Tobias B utan lösenord

Sjusiga bilder ;o))

Det lilla tunna röret som sticker upp, mellan de två ångrörern till injektorerna, vad är det till för?

Bladstagsbildenspanna är det månne te F1202?

Ovanstående tvenne bilder är det på ett L-liknande lok?

Variantenmed yttre matarvattenrör har jag aldrig sett faktiskt.....hur funkar dessa i vintertid? (de ligger väl under pannklädseln?)

Tidigare bild , fråga...lite fler bilder

av Tobias B utan lösenord, Friday, February 06, 2009, 08:18 (5530 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Sjusiga bilder ;o))

Det lilla tunna röret som sticker upp, mellan de två ångrörern till injektorerna, vad är det till för?

Jag gissar du menar det på din bild? Utan att veta för mycket skulle jag gissa på ngt med Nalcroutrustning. Vad finns annars på 1189 som inte förses med ånga direkt från ventilstället, belysningsgenerator?

Bladstagsbildenspanna är det månne te F1202?

Stämmer bra det!

Ovanstående tvenne bilder är det på ett L-liknande lok?

Regulatorn är den sittande i S 1280 och togs första gången domlocket varit av sedan 1960-talet. Av någon j-kla anledning skulle man förstås ner och krypa i pannan innan regulatorn var urlyft för att "kolla läget". Tur man var ett par kilo mindre då annars vette fasen hur det gått. Elaka tungor spinner lätt vidare på historien då undertecknad fastnade i manluckan på Bergs sadeltank och fick dras ut i benen. Det var på den tiden man var ett par kilo tyngre. Nu upplevs en slags medelvikt!

Bilden som visar främre tubplåt mm är faktiskt även den från F 1202.

Variantenmed yttre matarvattenrör har jag aldrig sett faktiskt.....hur funkar dessa i vintertid? (de ligger väl under pannklädseln?)

Inte nödvändigtvis, de flesta jag råkat på har gått rätt så oskyddat. Bra lok att kika på är den hyttlösa No.3 på jvm i Gävle och så har man ännu en anledning att njuta av den charmerande encylindriga vattenpumpen. Finns ljudet att ladda ner som ringsignal till mobilen, tro?

/ Tobias

Tidigare bild , fråga...lite fler bilder

av Anders Ö/NJM, Friday, February 06, 2009, 10:09 (5530 dagar sedan) @ Tobias B utan lösenord

Sjusiga bilder ;o))

Det lilla tunna röret som sticker upp, mellan de två ångrörern till injektorerna, vad är det till för?


Jag gissar du menar det på din bild? Utan att veta för mycket skulle jag gissa på ngt med Nalcroutrustning. Vad finns annars på 1189 som inte förses med ånga direkt från ventilstället, belysningsgenerator?

Nee din bild menade jag. Det lilla röret till höger om injektormatningen.
Men Nalco är ju inte omöjligt. Skall efterforskar vid nästa djupdykning :-P
[img]http://www.skanskajarnvagar.se/tobias/regulator.jpg[/img]

Bladstagsbildenspanna är det månne te F1202?


Stämmer bra det!

Ovanstående tvenne bilder är det på ett L-liknande lok?


Regulatorn är den sittande i S 1280 och togs första gången domlocket varit av sedan 1960-talet. Av någon j-kla anledning skulle man förstås ner och krypa i pannan innan regulatorn var urlyft för att "kolla läget". Tur man var ett par kilo mindre då annars vette fasen hur det gått. Elaka tungor spinner lätt vidare på historien då undertecknad fastnade i manluckan på Bergs sadeltank och fick dras ut i benen. Det var på den tiden man var ett par kilo tyngre. Nu upplevs en slags medelvikt!

Så elakt af dem ;o)) Oki..

Bilden som visar främre tubplåt mm är faktiskt även den från F 1202.

Aha ja nu sedr jag en rad ÖH-till bakom stegen.

Variantenmed yttre matarvattenrör har jag aldrig sett faktiskt.....hur funkar dessa i vintertid? (de ligger väl under pannklädseln?)


Inte nödvändigtvis, de flesta jag råkat på har gått rätt så oskyddat. Bra lok att kika på är den hyttlösa No.3 på jvm i Gävle och så har man ännu en anledning att njuta av den charmerande encylindriga vattenpumpen. Finns ljudet att ladda ner som ringsignal till mobilen, tro?

/ Tobias

:-D

Tidigare bild , fråga...lite fler bilder

av Tobias B igen, Friday, February 06, 2009, 10:27 (5530 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Aha! Bonusröret går till pådragsventilen till luftpumpen, belägen på domens utsida.

Sjusiga bilder ;o))

Det lilla tunna röret som sticker upp, mellan de två ångrörern till injektorerna, vad är det till för?


Jag gissar du menar det på din bild? Utan att veta för mycket skulle jag gissa på ngt med Nalcroutrustning. Vad finns annars på 1189 som inte förses med ånga direkt från ventilstället, belysningsgenerator?

Nee din bild menade jag. Det lilla röret till höger om injektormatningen.
Men Nalco är ju inte omöjligt. Skall efterforskar vid nästa djupdykning :-P
[img]http://www.skanskajarnvagar.se/tobias/regulator.jpg[/img]

Bladstagsbildenspanna är det månne te F1202?


Stämmer bra det!

Ovanstående tvenne bilder är det på ett L-liknande lok?


Regulatorn är den sittande i S 1280 och togs första gången domlocket varit av sedan 1960-talet. Av någon j-kla anledning skulle man förstås ner och krypa i pannan innan regulatorn var urlyft för att "kolla läget". Tur man var ett par kilo mindre då annars vette fasen hur det gått. Elaka tungor spinner lätt vidare på historien då undertecknad fastnade i manluckan på Bergs sadeltank och fick dras ut i benen. Det var på den tiden man var ett par kilo tyngre. Nu upplevs en slags medelvikt!

Så elakt af dem ;o)) Oki..

Bilden som visar främre tubplåt mm är faktiskt även den från F 1202.

Aha ja nu sedr jag en rad ÖH-till bakom stegen.

Variantenmed yttre matarvattenrör har jag aldrig sett faktiskt.....hur funkar dessa i vintertid? (de ligger väl under pannklädseln?)


Inte nödvändigtvis, de flesta jag råkat på har gått rätt så oskyddat. Bra lok att kika på är den hyttlösa No.3 på jvm i Gävle och så har man ännu en anledning att njuta av den charmerande encylindriga vattenpumpen. Finns ljudet att ladda ner som ringsignal till mobilen, tro?

/ Tobias


:-D

B 1037 mellanfläns förarinjektor monterad

av Roger, Wednesday, February 04, 2009, 13:08 (5532 dagar sedan) @ morrgan

B 1037s förarinjektor spökade på provturen, ångröret till injektorn var läck så injektorn matades med vatten.
I Onsala Smedja tillverkades under veckan en mellanfläns så att det gamla ångröret pluggades och ny ångmatning blir från kronan.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-injekt-mellanflans.jpg[/img]

[img] http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-ny-injektledning.jpg [/img]

Ibland får man ta i så man nästan spricker.

[img] http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-injektorflans7.jpg [/img]

Matarröret från tendern dras ihop under hytten

[img] http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-injektorflans8.jpg [/img]

Med lite baxning fick vi ihop de grova rören till injektorn efter några försök. Mellanflänsen bygger 75 mm så injektorn sitter lite länge akturut på loket numera.

[img] http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-injektorflans6.jpg [/img]

När man fått ihop alla kopplingar så efterdras alla bultförband.

[img] http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-injektorflans5.jpg [/img]

Sist isolerar man ångröret med glasfiberväv.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-injektorflans9.jpg[/img]


morrgan

Hej

Kommentar på Morgans inlägg om förarinjektorn.
Heter det akterut i järnvägssammanhang?

Mvh Roger

B 1037 mellanfläns förarinjektor monterad

av morrgan, Wednesday, February 04, 2009, 13:27 (5532 dagar sedan) @ Roger

Hej

Kommentar på Morgans inlägg om förarinjektorn.
Heter det akterut i järnvägssammanhang?

Mvh Roger

Det viktigaste måste nog vara att alla förstår vad jag menar, att ordet akterut är lika med bakåt eller mot tendern om man behöver förklara det begrepp jag använt i texten.

morrgan

B 1037 mellanfläns förarinjektor monterad

av Roger, Wednesday, February 04, 2009, 21:29 (5532 dagar sedan) @ morrgan

Hej Morrgan

Jag menade inte att kritisera dej och ditt språk i din otroligt intressanta förklarande beskrivning hur ett ånglok fungerar i minsta detalj. Tack för det. Kollar med spänning in på hemsidan varje dag eller kväll.

Mvh Roger

Aducergods i stället för stål i rördelarna

av BD, Wednesday, February 04, 2009, 13:33 (5532 dagar sedan) @ morrgan

Det verkar som att ni snålar. Samtliga rördelar verkar att vara i aducergods. Samma delar finns även i stål och jag tycker ni bör satsa på rördelar i stål.