Konstutställning i väntsalen (Byggnad)

av mormorsgruvan, Tuesday, March 03, 2020, 16:56 (1509 dagar sedan)

Kungliga järnvägsstyrelsen gav år 1913 tillstånd för Norstedts & Söners förlag att ha konstutställning vid 43 järnvägsstationer i Sverige.
Man kan undra hur stationerna har valts ut. Bland dessa fanns Stockholm C, Malmö, Lund, Flen, Kil, Laxå och Bastuträsk.

Konstutställning i väntsalen

av Morshyttan, Wednesday, March 04, 2020, 09:41 (1508 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Kungliga järnvägsstyrelsen gav år 1913 tillstånd för Norstedts & Söners förlag att ha konstutställning vid 43 järnvägsstationer i Sverige.
Man kan undra hur stationerna har valts ut. Bland dessa fanns Stockholm C, Malmö, Lund, Flen, Kil, Laxå och Bastuträsk.

Men är det inte konstnärinnan Anna Munthe-Norstedt som hade en vandringsutställning under 1913 som avses :-| .
Hon var framstående porträttkonstnär men är väl för eftervärlden mest känd för sina blomster-stilleben :-) .

Hon var även syster till Axel Munthe.

Jag har haft programmet, mor min var konstintresserad vilket gått i arv så det är möjligt att det finns i vindens sedimenteringar.

Mycket möjligt att det skedde på järnvägsstationer men vad valet av stationer som var den egentliga frågan svävar jag i okunnighet om :-) ;-) :-D .