Brogatsbron över järnvägen i Nässjö (Bana)

av Anders Sandgren, Tuesday, March 03, 2020, 22:52 (1512 dagar sedan)

I samband med tråden om bgv751 fick jag en fundering om när den nuvarande bron tillkom. De tidigare broarna var från 1882 och 1931 men den Nässjö-litteratur jag har säger bara 60-talet som tidpunkt. Jag minns ombyggnationen och den nya bron gjorde även att viss bebyggelse revs och korsningen Brogatan/Järnvägsgatan försvann och ersattes av trappor upp till den högre brobanken.
Den numera närmast dödsdömda bron över SSB i Handskeryd blev förbindelsen när trafiken i Brogatan stoppades pga bytet.
Brogatan på Åkerssidan blev även av med din björkallé någon gång under 60-talet. Beslutet att ta ner stadens trädalleer togs under 1950-talet med bara två ledamöter emot. Jag antar att sista resterna av pinnens industrispår i Brogatan försvann när björkarna försvann.
Men när byggdes bron? Jag tror det var någon gång runt 1965 eller något senare.
Någon som vet närmare?

Brogatsbron över järnvägen i Nässjö

av L.Strömberg, Wednesday, March 04, 2020, 10:11 (1512 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hej Anders. Bron på Brogatan i Nässjö bytes i Juni 1966 . Tror också att man tog bort björkarna
vid den tidpunkten men är inte helt säker. Den nya bron blev ju betydligt breddare så rent logiskt tog man nog bort björkarna då. (Heller till högertrafiken) Bron nere vid Handskeryd som är gammal kommer att rivas någon gång 2021 man bygger en ny bro söder om Nässjö vid Kvarntorpet som ska stå klar då.

Brogatsbron över järnvägen i Nässjö

av Anders Sandgren, Wednesday, March 04, 2020, 10:41 (1512 dagar sedan) @ L.Strömberg

Tack. Någon gång i mitten av 60-talet var det och nu vet jag när.
Björkarna torde tagits bort något tidigare så att gatan kunde breddas och vara klar när bron var klar. Senare har den blivit smalare igen mha cykelbana mm. Numera är allt på mossen shoppingcentrum.
Mina farföräldrar bodde i personalbostaden invid lådfabriken, allt numera rivet. Jag har för mig att farmor hade någon odlingslott ut mot Runnerydssjön där sedan utfylldes för containerterminalen.

Brogatsbron över järnvägen i Nässjö

av L.Strömberg, Wednesday, March 04, 2020, 12:07 (1511 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilken personalbostad bodde dina farföräldrar i Anders? Jobbade din farfar inom Järnvägen och när var detta? Många frågor. Har själv jobbat inom Järnvägen (bansidan) i 47år. Godsterminalen som låg på sjösidan byggdes 1972 idag ligger Securitas, postnord där. Nu vill kommunen bygga bostäder på den sidan bland annat köpa in Green Carcos lokaler och spåren som går in där. Hur det blir med den saken återstår väl att se

Brogatsbron över järnvägen i Nässjö

av Anders Sandgren, Wednesday, March 04, 2020, 22:12 (1511 dagar sedan) @ L.Strömberg

Min farfar var maskinist på lådfabriken och bodde i det hus som låg på Brogatssidan om fabriken, jag undrar om inte ASG hade huset på 60-talet när lådfabriken var nedlagd. Jag tror att huset var vitt och revetterat. Huset är numera rivet men farmor bodde kvar till mitten av 60-talet då hon flyttade till en lägenhet i Runneryd. Järnvägare var nog aldrig farfar, han var först stalldräng och senare indelt husar i Eksjö (K4) och jobbade senare bland annat på eosfabriken, personalbild med honom från 1914 fanns i fotokalendern för ca 20 år sedan.
Däremot var min morfars far Robert Grahn bromsare (bromsarbas enligt släkthistorien) och bodde fram till början av 1900-talet i personalbostad SJ på Sikudden. Därefter flyttade familjen till trakten av Södra Torget, bl.a då familjen växte. Han flyttade inte till de nya personalbostäderna utan till egen lägenhet. Äldste sonen Erik blev också järnvägare, först som bromsare/stationskarl, senare kontorist på kontrollkontoret i Stockholm. Därefter blev han stationsföreståndare i Smygehamn då hans dotter flyttat till Malmö och avslutade sin SJ-karriär i Norra Solberga och slutade sina dagar i Nässjö.