Godståg på smalspåret i Fågelsta (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Wednesday, March 04, 2020, 17:27 (1485 dagar sedan)

Några enstaka gånger på 1960-talet kördes godståg Linköping - Vadstena o.å. Jag minns inte vad de hade för last. På den här bilden, tagen av Börje Lagergren, syns S2p 3037 med ett sådant tåg någon gång på hösten 1960. Bakom står YBo5p i tåg 452-453, lokaltåg Vadstena - Fågelsta o.å.[img]images/uploaded/202003041626385e5fd6be17184.jpg[/img]

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, March 04, 2020, 18:23 (1485 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Loket räddas till Vadstena från att stått i Kalmar. Det heter från början Kalmar -Torsås jvg nummer 15. Det gick igenom en stor revision hos veteran jvg Vadstena - Fågelsta. Sedan flera år är loket utlånat till Smalspåret i VK men är för tillfället inte körbart. Det drog det sista Persontåget Linköping -Vadstena.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Granis, Wednesday, March 04, 2020, 21:16 (1485 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det drog det sista Persontåget Linköping -Vadstena.

Dessutom hade det året innan (1962 alltså) dragit ett "sista tåget-tåg" på sträckan (Linköping?)- Fornåsa- Motala när den linjen lades ned. T o m med samma tågsätt, vill jag minnas. Men jag kan minnas fel ibland.

/ L G ;-)

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Karlsson, Thursday, March 05, 2020, 07:50 (1484 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Sedan flera år är loket utlånat till Smalspåret i VK men är för tillfället inte körbart.

Ska man vara petig så är det deponerat hos Tjustbygdens Järnvägsförening och har använts på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Nils-Eric Sääf, Thursday, March 05, 2020, 08:46 (1484 dagar sedan) @ Karlsson

Mej veterligen är väl Smalspåret i VK det samnma som smalspåret VK-HF.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Karlsson, Thursday, March 05, 2020, 10:31 (1484 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Mej veterligen är väl Smalspåret i VK det samnma som smalspåret VK-HF.

Något som heter Smalspåret med versalt "S" finns inte i Västervik. Att det kallas "smalspåret" i folkmun är en sak men de riktiga namnen är Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik där Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltnings-AB Smålandsbanan bedriver verksamhet. "Smalspåret" är ett ganska intetsägande namn, särskilt i södra änden av banan där det finns en till järnväg som även den kallas "smalspåret" i folkmun och inte hör ihop med banan mot Västervik.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Nils-Eric Sääf, Thursday, March 05, 2020, 11:16 (1484 dagar sedan) @ Karlsson

Jag vet alla namnen på denna järnväg. Du behöver inte spela "Allan" eftersom som jag varit medlem i massor av år. Men har du blivit tillförordnad "besservisser" i Föreningen så kanske du vill betala min medlemsavgift i fortsättningen så backar jag ut ur "Smalspåret"

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Karlsson, Thursday, March 05, 2020, 11:48 (1484 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag vet alla namnen på denna järnväg. Du behöver inte spela "Allan" eftersom som jag varit medlem i massor av år. Men har du blivit tillförordnad "besservisser" i Föreningen så kanske du vill betala min medlemsavgift i fortsättningen så backar jag ut ur "Smalspåret"

Att du vet alla namn som förekommer betvivlar jag inte. Däremot finns det många andra som inte har samma kunskap och blandar ihop olika sorters smalspårsverksamheter i Småland. Det handlar alltså inte om någon sorts tillrättavisande av dig utan ett förtydligande om vem som gör vad för dem som inte är lika insatta som dig. För dig och mig är det en självklarhet vilken sträcka som avses och vem som gör vad.

För att ta ett exempel, det förekommer fortfarande prat om "Smalspåret i Småland". Vilket avses? Mig veterligen finns det åtminstone tre stycken smalspår i Småland. På samma sätt pratas det ibland om VHVJ som något som skulle existera i nutid eller väldigt långt tillbaka trots att det bara existerade 1986-1992. I pressen kan man ibland läsa om Tjustbygdens Järnvägsförening som smalspårsföreningen eller smalspårsvännerna, vilket även det är förväxlingsrisk med verksamheter som finns på andra järnvägar.

Åter igen, det handlar inte om att lära dig, Sääf, något utan ett förtydligande för de som inte har samma detaljkunskap som du.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Nils-Eric Sääf, Thursday, March 05, 2020, 11:55 (1484 dagar sedan) @ Karlsson

Och vad hade du tänkt att göra åt namnet "Smalspårsarkivet". Jag har lämnat rätt mycket kort dit men det kanske är fel namn så då får jag väl se till att de blir bortplockade. Ska kolla med Jakob. Det du håller på med är ju löjligt.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Alex, Wednesday, March 04, 2020, 19:37 (1485 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det ser ut som det står korgar med kol på vagnen efter loket.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Stig Lagergren, Wednesday, March 04, 2020, 19:47 (1485 dagar sedan) @ Alex

Det ser ut som det står korgar med kol på vagnen efter loket.

Ja. Lokets kolförråd var tydligen inte tillräckligt stort för att klara Linköping - Vadstena t.o.r. Fanns nog inget kol i Vadstena.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Peter A, Thursday, March 05, 2020, 07:57 (1484 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det verkar vara för påfyllning av loket, med en planka att stå på när man fyller.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Karlsson, Thursday, March 05, 2020, 08:11 (1484 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det ser ut som det står korgar med kol på vagnen efter loket.


Ja. Lokets kolförråd var tydligen inte tillräckligt stort för att klara Linköping - Vadstena t.o.r. Fanns nog inget kol i Vadstena.

Förrådet rymmer ca 1 ton, det räcker ungefär 10 mil beroende på personal och tågvikt.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Anders Jansson, Wednesday, March 04, 2020, 21:16 (1485 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för alla intressanta bilder!

Jag är inte säker på att de fortsatte in på 1960-talet men transporterna av stenkol från Norrköpings hamn till sjukhusets panncentral i Vadstena gick på smalspår relativt länge.

Trafikmängder Vadstena 1960

av johanmmolin, Thursday, March 05, 2020, 00:02 (1485 dagar sedan) @ Anders Jansson

Sannolikt någon vänlig själ här som är källa till denna information, tyvärr vet jag inte vem:

[img]images/uploaded/202003042301175e60333d3a17a.jpg[/img]

Vet inte om det finns fler godskunder än Birgittas Sjukhus som kunde ha bruk för kol.

Det som jag tycker är riktigt intressant är att det levererades mer gods TILL än FRÅN Östgöta Lantmän vid denna tidpunkt. Fortfarande fraktades gödningsämne in med båt via Göta Kanal. Det var i mitten av 60-talet som botten slutligen gick ur denna båttrafik; därefter kom de norska godsfinkorna att bli en vanlig ersättare.

Trafikmängder Vadstena 1960

av Karlsson, Thursday, March 05, 2020, 07:54 (1484 dagar sedan) @ johanmmolin

Sannolikt någon vänlig själ här som är källa till denna information, tyvärr vet jag inte vem:

[img]images/uploaded/202003042301175e60333d3a17a.jpg[/img]

Vet inte om det finns fler godskunder än Birgittas Sjukhus som kunde ha bruk för kol.

Det som jag tycker är riktigt intressant är att det levererades mer gods TILL än FRÅN Östgöta Lantmän vid denna tidpunkt. Fortfarande fraktades gödningsämne in med båt via Göta Kanal. Det var i mitten av 60-talet som botten slutligen gick ur denna båttrafik; därefter kom de norska godsfinkorna att bli en vanlig ersättare.

Hade man inte någon typ av spannmålslager av beredsksapsskäl i Vadstena? Vem stod för det? Funderar på om det var anledning till stora transportvolymer.

Trafikmängder Vadstena 1960

av Bengt Löfgren, Thursday, March 05, 2020, 08:26 (1484 dagar sedan) @ Karlsson

Sannolikt någon vänlig själ här som är källa till denna information, tyvärr vet jag inte vem:

[img]images/uploaded/202003042301175e60333d3a17a.jpg[/img]

Vet inte om det finns fler godskunder än Birgittas Sjukhus som kunde ha bruk för kol.

Det som jag tycker är riktigt intressant är att det levererades mer gods TILL än FRÅN Östgöta Lantmän vid denna tidpunkt. Fortfarande fraktades gödningsämne in med båt via Göta Kanal. Det var i mitten av 60-talet som botten slutligen gick ur denna båttrafik; därefter kom de norska godsfinkorna att bli en vanlig ersättare.


Hade man inte någon typ av spannmålslager av beredsksapsskäl i Vadstena? Vem stod för det? Funderar på om det var anledning till stora transportvolymer.


[link=http://k-arv.se/posts/438]Vadstenas spannmålshitoria[/link]

Trafikmängder Vadstena 1960

av Karlsson, Thursday, March 05, 2020, 10:58 (1484 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Sannolikt någon vänlig själ här som är källa till denna information, tyvärr vet jag inte vem:

[img]images/uploaded/202003042301175e60333d3a17a.jpg[/img]

Vet inte om det finns fler godskunder än Birgittas Sjukhus som kunde ha bruk för kol.

Det som jag tycker är riktigt intressant är att det levererades mer gods TILL än FRÅN Östgöta Lantmän vid denna tidpunkt. Fortfarande fraktades gödningsämne in med båt via Göta Kanal. Det var i mitten av 60-talet som botten slutligen gick ur denna båttrafik; därefter kom de norska godsfinkorna att bli en vanlig ersättare.


Hade man inte någon typ av spannmålslager av beredsksapsskäl i Vadstena? Vem stod för det? Funderar på om det var anledning till stora transportvolymer.

[link=http://k-arv.se/posts/438]Vadstenas spannmålshitoria[/link]

Tack! Snabbläsning gör gällande att Lantmännen ägde silon och att mycket av det som lagrades hos dem gick ut via hamnen i Vadstena. Siffrorna för järnvägstransporter gör det väldigt sannolikt att transport till silon skedde via järnvägen och sedan med båt därifrån.

Trafikmängder Vadstena 1960

av Peter A, Thursday, March 05, 2020, 14:53 (1484 dagar sedan) @ Karlsson

Under banans sista år i drift gick väl spannmålet via järnvägen (i Kö-vagnar) från Vadstena, som då var någon sorts beredskapslager, till Filipstad för tillverkning av knäckebröd.

Trafikmängder Vadstena 1960

av Anders.k., Thursday, March 05, 2020, 18:37 (1484 dagar sedan) @ johanmmolin

Sannolikt någon vänlig själ här som är källa till denna information, tyvärr vet jag inte vem:

[img]images/uploaded/202003042301175e60333d3a17a.jpg[/img]

Vet inte om det finns fler godskunder än Birgittas Sjukhus som kunde ha bruk för kol.

Det som jag tycker är riktigt intressant är att det levererades mer gods TILL än FRÅN Östgöta Lantmän vid denna tidpunkt. Fortfarande fraktades gödningsämne in med båt via Göta Kanal. Det var i mitten av 60-talet som botten slutligen gick ur denna båttrafik; därefter kom de norska godsfinkorna att bli en vanlig ersättare.

Tackar för intressant lista.

Det finns ju statistik för allt .
SCB har ju Sjöfartsberättelsen från 1960 [link=http://share.scb.se/ov9993/data/historisk%20statistik/SOS%201911-%2FSj%C3%B6fart%201911-1988%2FSjofart-1960.pdf]PDF-fil från SCB[/link]

Där kan man läsa att : (börjar på sidan 128)
Vadsten
lossade 3999 ton gödning från Utlandet
Lastade 7089 ton spanmål iinrikes.
Lastade 2227 ton Oljehaltiga frön eller mjöl inrikes, Raps kanske ?

Häsholmen:
Lossade 1147 ton gödning från Utlandet

Antalet fartyg hanterade står med också men den är så rörigt skriven så det löser inte jag.

M.V.H Anders.k.

Trafikmängder Vadstena 1960

av johanmmolin, Thursday, March 05, 2020, 22:40 (1484 dagar sedan) @ Anders.k.

Finns denna och pdf-filer från andra år publicerade på internet? Har du i så fall någon hemsida där man kan hitta dem? Detta är ju guld värt (åtminstone för mig)!

Trafikmängder Vadstena 1960

av Ola Almquist, Thursday, March 05, 2020, 23:38 (1484 dagar sedan) @ johanmmolin

Finns denna och pdf-filer från andra år publicerade på internet? Har du i så fall någon hemsida där man kan hitta dem? Detta är ju guld värt (åtminstone för mig)!

Äldre statistik hittar man på SCB:s webbplats. Sjöfart [link=https://www.scb.se/hitta-statistik/sok/Index?Subject=Transporter+och+kommunikationer&Series=Sj%C3%B6fart+1911-1988&From=1911&To=1988&Sort=date&Query=&Page=5&Tab=older&Exact=False]här[/link].

/Ola

Trafikmängder Vadstena 1960

av johanmmolin, Friday, March 06, 2020, 11:53 (1483 dagar sedan) @ Ola Almquist

Mycket stort tack Ola!

Trafikmängder Vadstena 1960. Betor?

av Leif B, Thursday, March 05, 2020, 20:11 (1484 dagar sedan) @ johanmmolin

Sannolikt någon vänlig själ här som är källa till denna information, tyvärr vet jag inte vem:

[img]images/uploaded/202003042301175e60333d3a17a.jpg[/img]

Vet inte om det finns fler godskunder än Birgittas Sjukhus som kunde ha bruk för kol.

Det som jag tycker är riktigt intressant är att det levererades mer gods TILL än FRÅN Östgöta Lantmän vid denna tidpunkt. Fortfarande fraktades gödningsämne in med båt via Göta Kanal. Det var i mitten av 60-talet som botten slutligen gick ur denna båttrafik; därefter kom de norska godsfinkorna att bli en vanlig ersättare.

Jag trodde betor var Det Stora Godsslaget i de trakterna och just på hösten. Hade bettransporterna redan upphört 1960?

Trafikmängder Vadstena 1960. Betor?

av daniel, Thursday, March 05, 2020, 20:23 (1484 dagar sedan) @ Leif B

Jag trodde betor var Det Stora Godsslaget i de trakterna och just på hösten. Hade bettransporterna redan upphört 1960?

Linköpings sockerbruk lades ned 1955...

Trafikmängder Vadstena 1960. Betor?

av johanmmolin, Thursday, March 05, 2020, 22:36 (1484 dagar sedan) @ daniel

... och det var de facto dödsdomen för smalspåret väster om Vadstena. Så 1960 finns inte några betor med.

Trafikmängder Vadstena 1960

av Johan, Saturday, March 07, 2020, 14:38 (1482 dagar sedan) @ johanmmolin

Ett försök till lite förklaring där godsslagen inte är helt självförklarande.

Andersson & Edholm. Plåtslageri

I Andersson & Söner. Kan ha varit en grävmaskinsfirma

Br Carlings Eftr. Speceriaffär

Harald Fors & Co. Foderfabrik

Nya System AB. Systembolaget alltså. Fyllda flaskor in och tomma flaskor ut, utan att gissa för mycket?

Ullevi egendom var ett stort jordbruk i Örberga.

Fredrikssons Verkstads AB. Stor industri som fortfarande finns kvar. Tillverkar transportörsystem.

Kungl. Byggnadsstyrelsen ansvarade för fastigheten med Birgittas sjukhus och hade en stor utbyggnad på gång vid denna tid.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Stig Lagergren, Thursday, March 05, 2020, 13:29 (1484 dagar sedan) @ Anders Jansson

Min bror tror sig minnas att det gick gödning på båt till Norrköping och sedan med smalspåret via Kimstad - Ringstorp - Linköping till Vadstena. Det var ca 20 vagnar åt gången.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av johanmmolin, Thursday, March 05, 2020, 13:44 (1484 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Intressant! Så sent som 1963 lossades omkring 500 ton "Norgesalpeter" i Hästholmen från båt, för vidare transport till östgötabygden, rimligen till beredskapslagret i Rök och magasin i Väderstad. Troligen också till lager i Hästholmens hamn.

Denna trafik pågick t o m 1967. Båttrafikens upphörande 1968 torde förklara den kraftigt minskade godsvolymen på hästholmenbanan 1968 – samtidigt tycks de norska G-vagnarna dyka upp då.

Eftersom det mesta av gödning fraktades från Norsk Hydro så måste den gått med kustfraktare till Norrköping för vidare transport såsom du beskrev Stig. Lite lustigt att denna trafik gick så pass olika vägar beroende om det skulle fraktas till Vadstena eller till bygderna söder om Tåkern.

Å andra sidan verkar det ju som nedläggningen av smalspåret på östgötaslätten - förutom Fågelsta - Vadstena - måste m a o ha varit den direkta orsaken till att gödningen gick med direkta norska godsvagnar och överföringsvagnar till Vadstena.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Stig Lagergren, Friday, March 06, 2020, 21:20 (1483 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Min bror tror sig minnas att det gick gödning på båt till Norrköping och sedan med smalspåret via Kimstad - Ringstorp - Linköping till Vadstena. Det var ca 20 vagnar åt gången.

Det där med båt till Norrköping var nog jag som felaktigt lade till. Gödningen tillverkades tydligen i Norrköping.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, March 05, 2020, 21:36 (1484 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Några enstaka gånger på 1960-talet kördes godståg Linköping - Vadstena o.å. Jag minns inte vad de hade för last. På den här bilden, tagen av Börje Lagergren, syns S2p 3037 med ett sådant tåg någon gång på hösten 1960. Bakom står YBo5p i tåg 452-453, lokaltåg Vadstena - Fågelsta o.å.

Den 1 juli 1963 besökte jag Linköping och var runt lite på bangård och i lokstallar. I smalspårsstallet stod S2p 3037 och jag tog hand om de S1-blanketter för bdisp (vut) som fanns kvar i klämman på förarsidan. Av dessa framgår att loket användes en del under våren och sommaren 1963. Den äldsta S1 gällde vut Lp-Rip (Ringstorp) torsdag 4/4 1963 12.05-14.03, in till Lp. Begärd av öbm (överbanmästaren). Härefter finns fyra S1 gällande 5/6, 13/6, 14/6 och 20/6 Fgl (Fågelsta)-Vst (Vadstena), in till Vst (utom 5/6 då det står in till Fgl). Tiderna varierar något. Av den grafiska tidtabellen för aktuell tid framgår att det anordnades bdisp 1 och 2 Vardag utom dag före sön- och helgdag Vst-Fgl efter tåg 452 ca 11.20-12.00 och Fgl-Vst efter tåg 453 ca 12.18-13.08. I fallet 5/6 är bdisp-tiden Vst-Fgl 10.45-11.10, vilket tyder på att den ersatt bdisp 1 denna dag. De andra dagarna avser bidisp Fgl-Vst och går senare än bdisp 2, vilket tyder på att bdisp 2 ställts in och att bdisp därför anordnats på S1 dessa dagar med start kring 13.30-14.10. Såhär ser S1 ut för den 20/6.
[img]images/uploaded/202003052033245e61621455d35.jpg[/img]

Om Vadstenaföreningen, som väl äger loket idag, vill ha dessa originalorder S1 så skänker jag dem gärna.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Stig Lagergren, Thursday, March 05, 2020, 21:57 (1484 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressant. Jag har inget minne av dessa körningar med S2p 3037. Ordern är utskriven av vår granne i stationshuset, kontorist (hette det väl då) Karl-Axel Hedlund.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av johanmmolin, Thursday, March 05, 2020, 22:41 (1484 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det här är ju också en guldgruva! Du har inte dessa inscannade? Dt vore i så fall utomordentligt intressant att få ta del av – givetvis på dina villkor!

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Jan-Anders Wihrén, Friday, March 06, 2020, 16:38 (1483 dagar sedan) @ johanmmolin

Det här är ju också en guldgruva! Du har inte dessa inscannade? Dt vore i så fall utomordentligt intressant att få ta del av – givetvis på dina villkor!

Här kommer även de andra fyra S1-blanketterna som jag nämnde. Alla fem i original kommer jag att lämna över till WFJ.
[img]images/uploaded/202003061536015e626de13c606.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202003061536315e626dffd8b07.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202003061537025e626e1ee7a43.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202003061537295e626e3900a44.jpg[/img]

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av johanmmolin, Friday, March 06, 2020, 20:39 (1483 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Mycket stort tack! Jag samlar så mycket information jag kan, inte nädvändigtvis i form av originaldokument. Synnerligen vänligt av dig!

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Stig Lagergren, Friday, March 06, 2020, 20:52 (1483 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för dom S1:orna. Min far och kontorist Sven Lindqvist har bidragit med dom som utfärdats i Fågelsta.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Christer Brimalm, Friday, March 06, 2020, 10:01 (1483 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

WFJ tar naturligvis mycket gärna emot dessa dokument till vårt arkiv om Du vill donera dem.

Godståg på smalspåret i Fågelsta

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, March 07, 2020, 17:23 (1482 dagar sedan) @ Christer Brimalm

WFJ tar naturligvis mycket gärna emot dessa dokument till vårt arkiv om Du vill donera dem.

Jag har skickat e-post till dig för att få uppgifter om adress att skicka S1:orna till men har inte hört något av dig. Har du inte fått mejlet?

Lite om Vadstenas godstrafik

av Anders Jansson, Friday, March 06, 2020, 21:06 (1483 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag råkade idag hitta en utredning gjord i anslutning till att Electrolux i Motala fick normalspårsanslutning. Därmed försvann en stor del av den smalspåriga godstrafiken väster om Linköping. SJ genomförde därför betydande förändringar. Den ordinarie vagnslasttrafiken på smalspår Norsholm-Linköping-Motala/Fågelsta upphörde. Dock behölls möjligheten att köra extratåg vid större transporter av bland annat vägsalt, socker och kakao från Norrköping. De båda senare till Gullberg för vidaretransport till Cloetta i Ljungsbro. Transporterna av gödning till Vadstena skulle flyttas över till normalspår och gå på överföringsvagn från Fågelsta.

I utredningen beskrivs trafikomfattningen för 1958. Merparten av Vadstenas vagnslasttrafik gick till/från stationer utanför östgötasmalspåren. Omfattningen var 861 ton avsänt och 2.331 ton mottaget gods. All denna trafik gick på överföringsvagnar och den omlades från november 1958 till att gå via Fågelsta som då fått ramp. Till/från stationer inom östgötasmalspåren avsändes 10 ton samt mottogs 1.879 ton varav hela 1.864 ton avsåg gods från Norrköping. De tre största posterna var gödning från Superfosfatfabriken i Norrköping med 1.258 ton, kol, koks och briketter från P Jansson i Norrköping med 522 ton samt tidningspapper från Holmens bruk i Norrköping med 59 ton. Superfosfatfabriken saknade smalspårsanslutning och SJ erlade forslingsbidrag för biltransport i Norrköping. Inte heller kolfirman hade normalspårsanslutning men där kompenserades saken genom att mottagaren fick använda smalspårsvagnarna som lager i Vadstena.

Lite om Vadstenas godstrafik

av johanmmolin, Friday, March 06, 2020, 23:33 (1483 dagar sedan) @ Anders Jansson

Till både dig och Stig: Tack för kompletterande information! Då slipper jag ligga sömnlös om nätterna för att förstå gödningstrafiken till Vadstena.

Fortfarande undrar man ju dock om trafiken med båt med "norgesalpeter" till Hästholmen. I synnerhet om det fanns gödning att få tag på på närmare håll, och dessutom med normalspår ...

Gamla upparbetade leverantörskontakter? Billigare? Eller rentav effektivare att få större mängder transporterade på en gång med en båt istället för ett antal (10+) godsvagnar?

En i sammanhanget viktig fråga dyker upp i mitt sinne: Hur länge drev fabriken i Norrköping sin verksamhet? Eftersom uppenbarligen man inhandlade gödning från Norge under andra halvan av 60-talet så känn det väl osannolikt att man skaffade detta från två olika håll?

Lite om Vadstenas godstrafik

av mormorsgruvan, Saturday, March 07, 2020, 12:52 (1482 dagar sedan) @ johanmmolin

Den svenska konstgödningsindustrin klarade inte av att försörja Sverige med kvävegödning.
I Sverige tillverkades vid denna tiden Ljungasalpeter och Köpingsalpeter i Ljungaverk respektive Köping.

Lite om Vadstenas godstrafik

av Anders.k., Saturday, March 07, 2020, 13:10 (1482 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Den svenska konstgödningsindustrin klarade inte av att försörja Sverige med kvävegödning.
I Sverige tillverkades vid denna tiden Ljungasalpeter och Köpingsalpeter i Ljungaverk respektive Köping.


Sverige hade många fabriker vid denna tid som tillverkade gödningsmedel för lantbruket.

Börjar på sidan 22 i denna avhandling som är inscannad av Kungliga Biblioteket
Kungliga Biblioteket

M.V.H Anders.k.

Lite om Vadstenas godstrafik

av mormorsgruvan, Saturday, March 07, 2020, 13:27 (1482 dagar sedan) @ Anders.k.

Den svenska konstgödningsindustrin skaffade sig vid denna tid(1960-1963) två fartyg Ceres och Flora(med 6-cylindrig tvåtakts Nohabdiesel) för att få billigare transporter än med järnväg.

Lite om Vadstenas godstrafik

av mormorsgruvan, Saturday, March 07, 2020, 14:25 (1482 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det kan nämnas att år 1960 var den svenska importen av kalksalpeter(norgesalpeter etc.) 345.580 ton.