B6 vagn (Fordon: vagnar)

av V1, Thursday, March 05, 2020, 21:20 (1506 dagar sedan)

Känner någon till skillnaden mellan B06a och B06b samt B6G och B6F?
En del vagnar blev väl av med toalettutrymmet för att bli tjänstekupe?
När målades de silverfärgade taken om till mörkgrått och ljusgrått?

Mvh Erik

Bo6a, Bo6b vagnar?

av K Lemming, Friday, March 06, 2020, 12:46 (1505 dagar sedan) @ Carl-Johan

Alla svar finns på

https://www.jarnvag.net/vagnguide/b6

Det finns där väl ändå inte, där står inget om Bo6a och Bo6b, likaså inget om när taken ändrades från silver till grått.

Var möjligen Bo6a och Bo6b tidigare littera för B6F och B6G?

Bo6a, Bo6b vagnar?

av IH, Friday, March 06, 2020, 13:55 (1505 dagar sedan) @ K Lemming

Du kanske blir ännu mer förvirrad om läser sidorna 3-7 i följande dokument.

http://www.mrw1.se/pdf_filer/422_B.pdf

Det ger inte svar på allt.

Det var ju några vagnar som byggdes om med bussäten och det kan ha varit fler ombyggnadsvarianter.

Bo6a, Bo6b och Bo6c vagnar?

av K Lemming, Friday, March 06, 2020, 14:31 (1505 dagar sedan) @ IH

Du kanske blir ännu mer förvirrad om läser sidorna 3-7 i följande dokument.

http://www.mrw1.se/pdf_filer/422_B.pdf

Det ger inte svar på allt.

Det var ju några vagnar som byggdes om med bussäten och det kan ha varit fler ombyggnadsvarianter.

Tack för länken, absolut inte mer förvirrad, tvärtom. Mellan Bo6a och Bo6b tycks det enbart handla om skillnad i antal sittplatser. 92 sittplatser i Bo6a och 98 i Bo6b. Bo6c har tjänstekupé och 92 sittplatser. Däremot tycks inte toaletten ha blivit ombyggd för tjänstekupén i Bo6c (B6F ?) som det står på järnväg.net då det är identisk toalett på alla tre ritningarna.

Så Bo6c bör ha blivit B6F och Bo6a blev B6G och Bo6b blev B6. Kan det vara ett korrekt antagande?

Bo6a, Bo6b och Bo6c vagnar?

av WL11, Friday, March 06, 2020, 15:47 (1505 dagar sedan) @ K Lemming

Så Bo6c bör ha blivit B6F och Bo6a blev B6G och Bo6b blev B6. Kan det vara ett korrekt antagande?

Fritt ur minnet :

Vid litterareformen 1970
Bo6a och Bo6c blev B6G
Bo6b blev B6

Bo6a = "Stockholmsombyggda"B6 med 92 sittplatser (från 1958)
Bo6b = övriga
Bo6c = vagn med tjänstekupé (3322)

B6F = vagn med borttagen toalett och ersatt med tjk-utrymme samt rökfri (från 1973)

B6GL = vagn utrustad för trafik i Göteborg, med makuleringsapparat, multipelkabel och högtrycksledning samt lysrörsbelysning

B6FGL = samma som med B6GL samt tjänstekupé

Bo6a, Bo6b och Bo6c vagnar?

av Alex, Friday, March 06, 2020, 15:59 (1505 dagar sedan) @ WL11

Vad använde man makuleringsapparaten till?

Bo6a, Bo6b och Bo6c vagnar?

av Ted S, Friday, March 06, 2020, 16:22 (1505 dagar sedan) @ Alex

Vad använde man makuleringsapparaten till?

För att stämpla kuponger, det var väl GS kupongsystem som användes initialt i GL-trafiken.

GS = Göteborgs Spårvägar
GL = Göteborgsregionens Lokaltrafik

Bo6a, Bo6b och Bo6c vagnar?

av Carl-Johan, Friday, March 06, 2020, 19:22 (1505 dagar sedan) @ Ted S

B06a kom till eftersom det fungerade dåligt med säten 2+3 ända ut i vagnsändarna i den tunga lokaltrafiken runt Stockholm. Det var ju värdelöst med dubbla dörrar i ändarna av vagnarna om resenärerna in kunde ta sig ut till vestibulen. Därför tog man bort några säten närmast utgångarna till vestibulerna. Det underlättade lite.

Men hela konstruktionen med dubbla dörrar i vestibulen var tveksam eftersom resenärerna stockades vid den enda smala dörren mellan salongerna och vestibulerna.

Bo6a, Bo6b och Bo6c vagnar?

av Anders Sandgren, Saturday, March 07, 2020, 12:48 (1504 dagar sedan) @ Carl-Johan

När vagnarna togs fram under 80-talet för att ersätta X1 så blev det i början problem med de inåtgående dörrarna när tåget kom in på större stationer där många skulle av. Det gick inte att öppna dem när det var fullt i vestibulen med folk som tryckte på mot dörrarna.

Bo6a, Bo6b och Bo6c vagnar?

av mamma Ulla, Saturday, March 07, 2020, 13:39 (1504 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När vagnarna togs fram under 80-talet för att ersätta X1 så blev det i början problem med de inåtgående dörrarna när tåget kom in på större stationer där många skulle av. Det gick inte att öppna dem när det var fullt i vestibulen med folk som tryckte på mot dörrarna.

Jag kan rapportera att empiriska försök visat att det gick att få in 30 pers i vestibulen. Sen blev det alltså stopp. Och nästan andnöd.

Bo6a, Bo6b och Bo6c vagnar?

av K Lemming, Saturday, March 07, 2020, 10:09 (1505 dagar sedan) @ WL11

Så Bo6c bör ha blivit B6F och Bo6a blev B6G och Bo6b blev B6. Kan det vara ett korrekt antagande?


Fritt ur minnet :

Vid litterareformen 1970
Bo6a och Bo6c blev B6G
Bo6b blev B6

Bo6a = "Stockholmsombyggda"B6 med 92 sittplatser (från 1958)
Bo6b = övriga
Bo6c = vagn med tjänstekupé (3322)

B6F = vagn med borttagen toalett och ersatt med tjk-utrymme samt rökfri (från 1973)

B6GL = vagn utrustad för trafik i Göteborg, med makuleringsapparat, multipelkabel och högtrycksledning samt lysrörsbelysning

B6FGL = samma som med B6GL samt tjänstekupé

Tack för en utmärkt sammanställning.

Bo6a, Bo6b och Bo6c vagnar?

av V1, Saturday, March 07, 2020, 12:37 (1504 dagar sedan) @ WL11

Tack för denna sammanställning.
I en bok jag läst, ska tydligen vissa C06 haft en fönsterlös tjänstekupe, motsvarande toalettutrymmet fast i andra änden (senare plockades väggen bort och det blev två stycken fällsitsar mot vestibulväggen). I B06 vagnarna som fick tjänstekupe behölls väl toaletten? Två soffor fick ge plats för en liten kupe med fönster närmast toaletten?
Mycket händer under historien med en vagntyp som varit i tjänst så länge, kul att läsa era inlägg.

Mvh Erik

B6 vagn

av Thomas Tell, Friday, March 06, 2020, 23:48 (1505 dagar sedan) @ V1

När målades de silverfärgade taken om till mörkgrått och ljusgrått?

Vagnarna levererades med svarta tak. Under 1950-talet målades taken alltefter ljusgrå. Silverfärg var möjligen aluminiumbrons vilket jag inte tror de målades med.
/tell

B6 vagn

av V1, Saturday, March 07, 2020, 11:21 (1505 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det kanske aldrig fanns några av dessa vagnar med silverfärgade tak? Det brukar ju även vara svårt att avgöra genom att se på gamla foton.
Stämmer det att taken började målas mörkgrå i mitten på -70 talet eller skedde det tidigare?
Det verkar som ett tåg bestående av B6 vagnar i början på -70 talet kunde se ut lite hur som helst.

Mvh Erik

B6 vagn

av Carl-Johan, Saturday, March 07, 2020, 15:49 (1504 dagar sedan) @ V1

I Stockholmstrafiken var det varken aktuellt med toalett eller tjänstekupé.

Under andra hälften av 1950-talet bestod tågen av
en F1+ 3st B06+ en B015 + 3st 06.

Under 1960-talet försvann B015 och ersattes av ytterligare en B06 och F1 ersattes av F5.

Några år in på 1960-talet kom tåget med sex B06 med multipelkabel för att köra
Da + sex B06 + Da. Det var problem med att få kabeln och kontakterna att fungera, eftersom det var så många kontaktdon (14 st) som alla måste fungera. Ofta var det svårt att få kontakt med alla poler. Vi fick hålla på och slipa av kontakterna med smärgelduk i Hagalund. Det var ju näst intill omöjligt att veta vilken av alla kontakter som inte släppte fram signalerna. Det var långt före UIC-kabeln.

B6 vagn

av Stefan Olsson, Sunday, March 08, 2020, 12:25 (1503 dagar sedan) @ V1

Sök i Digiltalt Museum på Bo6 resp B06 noll)så finns där en del intressanta bilder i ämnet.