BJ:S K 36 (Fordon: lok)

av chfahlgren, Saturday, March 07, 2020, 13:30 (1510 dagar sedan)

Hej bästa vänner ett kort inlägg och fråga?Är det BJ:s K 36 Billerudsloket som hamnat på torekällsberget i Södertälje?

Anskrämligt

av BD, Saturday, March 07, 2020, 14:32 (1510 dagar sedan) @ Anders C

Finns det planer på att i vart fall kosmetiskt rusta loken?

Anskrämligt

av Stig Lagergren, Saturday, March 07, 2020, 16:37 (1510 dagar sedan) @ BD

Finns det planer på att i vart fall kosmetiskt rusta loken?

Onekligen trevligare när det såg ut så här. Segmon 7 juni 1966[image]

Ett lok väl värt att bevara

av Christer Brimalm, Saturday, March 07, 2020, 20:06 (1510 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

Eller så här i Segmon 1972.Lions körde chartertåg innan loket skulle ställas av.
Synd att inte detta lok finns på någon av våra normalspåriga museibanor. Där hade det passat perfekt.

[image]

Ett lok väl värt att bevara

av Göran Sohlberg, Saturday, March 07, 2020, 20:45 (1510 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Troligtvis Roland Gelin som syns

Ett lok väl värt att bevara

av Björn Arvidsson, Saturday, March 07, 2020, 21:30 (1510 dagar sedan) @ Christer Brimalm

[image]

Eller så här i Segmon 1972.Lions körde chartertåg innan loket skulle ställas av.
Synd att inte detta lok finns på någon av våra normalspåriga museibanor. Där hade det passat perfekt.

[image]

Klipp om skicket från BJs hemsida:
Loket är mycket slitet, alla storlager är ursmälta, hjulringarna på loket är tunna med mycket skarpa och tunna flänsar. Pannans skick vet vi icke men tuberna måste bytas.

Så tror jag ingen förening med egen bana och redan kö till lokverkstan skulle va intresserade av loket.
Men som det är nu så blir ju loket exteriört renoverat och bevarat för framtiden, vem vet det kanske dyker upp någon med en massa miljoner som är intresserad av att bekosta en totalupprustning.

Ett lok väl värt att bevara

av Gåård, Sunday, March 08, 2020, 13:12 (1509 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Vad är det för märke på hyttsidan, där nummerskylten tidigare satt?

Mvh Fredrik

Ett lok väl värt att bevara

av Ola Almquist, Sunday, March 08, 2020, 14:47 (1509 dagar sedan) @ Gåård

Vad är det för märke på hyttsidan, där nummerskylten tidigare satt?

Mvh Fredrik

Det är någon form av företagssymbol/logga. Det är inte Billeruds logga utan något för Kyrkebyns bruk. Någon bra närbild har jag inte hittat men samma symbol på en byggnad kan ses här.

/Ola

Ett lok väl värt att bevara

av Jöran Johansson, Sunday, March 08, 2020, 19:08 (1509 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ett par dåliga bilder från 1970, den ena delförstoring av en avståndsbild,

[image]

på den andra har jag bara lyckats få med drygt halva märket.

[image]

Ett lok väl värt att bevara

av Gåård, Sunday, March 08, 2020, 21:16 (1509 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Tack, både till Ola och Jöran för förklaringen.

Mvh Fredrik

Anskrämligt

av Björn Arvidsson, Saturday, March 07, 2020, 16:45 (1510 dagar sedan) @ BD

Finns det planer på att i vart fall kosmetiskt rusta loken?

Om du tittar på bilderna så ser du att de börjat med att målla upp SSnJ 7. Och meningen är vad jag förstått att slla fordonen ska renoveras vart efter.

Anskrämligt

av Håkan Zaar, Friday, March 13, 2020, 19:29 (1504 dagar sedan) @ BD

Jag har byggt alla spåren där på Torekällberget.
Tanken är att alla fordon ska snyggas till och ställas upp på ett snyggt sätt.
Utanför entrén är det BJ-loket och en G-finka som ska ställas ut.

Inne på ”bangården” ska det stå ett tåg med personvagn och en mjölkvagn + en till vagn intill stationen.

Spår två var från början tänkt för Förstlingens besök på Torekällberget.

Jag ser projektet som otroligt ambitiöst!

Det kommer att bli riktigt intressant att se detta färdigt!

BJ:S K 36

av Gåård, Saturday, March 07, 2020, 18:41 (1510 dagar sedan) @ Anders C

Det var som bara den... Jag hade bara läst om 7:an skulle dit. Tack för besked.

Mvh Fredrik

BJ:S K 36

av Björn Arvidsson, Saturday, March 07, 2020, 16:46 (1510 dagar sedan) @ chfahlgren

Ja det är det loket som hamnat där, för att få en kosmetisk renovering och visas

BJ:S K 36

av Anders Sandgren, Sunday, March 08, 2020, 00:25 (1510 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Alla fordon som kommit dit har nog det gemensamt att de under en längre tid varit långt ner på sina tidigare ägares renoveringsprioriterkngar, vilket dessvärre också syns på skicket. För BJ K 36 liksom SSnJ 7 är det inte bara kosmetiska åtgärder som behövs, detta gäller nog även vagnarna. Litet synd på loken men ingen annan förening hade nog ingen trafikuppgift för dem. Ett systerlok till 36 finns ju i Gävle, i bättre utseendemässigt skick men troligen långt från körbart.
Om någon kommer på en uppgift och därtill finansiering så går det nog att lösa med Tb. Såvitt jag vet finns det dylika klausuler i avtalen.

BJ:S K 36 m fl

av Granis, Sunday, March 08, 2020, 06:58 (1509 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Utan att bli allt för tjatig… Nturligtvis är det bättre att järnvägsfordon ställs upp på detta sätt, åtminstone om de får bättre skydd för väder och vind och någorlunda ”kosmetisk upprustning” än om de står uppställda, till synes bortglömda på nån bangård. I bästa fall.

Men visst är det ett svaghetstecken när dylika fordon återigen börjar ställas upp som ”monument” på och kring statiska muséer. Fordon som dessutom en gång i tiden togs om hand av museiföreningar i avsikt att driftsättas, rimligen. Förvisso var det genom sådan uppställning en hel del fordon en gång i tiden kunde komma till museiföreningar, och i många fall kom de dessutom att just renoveras och driftsättas. Men…

”Branschen” som helhet har numera fullt upp med att klara av det de redan har, underhåll av drftsfordon. Och så själva driften, trafiken alltså. Det är många tillstånd som måste sökas, såväl för de som kör på egna (typ) banor som de som kör på TrV spår. De sistnämnda har också moderniseringen av järnvägarna att kämpa med; nya avancerade signalsystem och en allt tätare trafik t ex.

Då blir det lätt att satsa på fordon som ”mer passar in där”, ”halvmoderna” el- och diesellok, och mer lättskötta stålvagnar med högre kapacitet och med korgar som klarar uppställning utomhus bättre än trävagnar. Lägg på det tilltagande personalproblem, inte minst med sådana som kan ånglok (såväl ”mekning” som körning). Då förstår man varför det blir B- och E2-lok man får se hos dessa föreningar -om de klarar ånglok ö h t. Och varför man inte får se lok av de nu aktuella typerna och årgångarna, kanske.

På museibanorna är väl läget lite bättre. Man har inga ”externa krav” från nån modern infrastrukturförvaltare att ta hänsyn till, men förvisso en hel del myndighetsd:o vilka kan vara nog så tuffa, har många banor/ föreningar fått erfara. Och ”gamla udda ånglok” (mer eller mindre) är vad man fått hålla tillgodo med hela tiden (åtminstone på smalspårsbanorna), så fördelen med det är väl att man kunnat/ varit tvungna att bygga upp på det hela en hyfsat och bred kompetens på dessa fordon. Såväl genom personal som genom utrustning och lokaler då.

Men pusta ut går inte (där heller). Även på museibanorna tar underhållet av befintliga driftsfordon mycket tid och stora resurser, tid och resurser som då påverkar möjligheterna att ägna sig åt ”godsakerna” bland det som i många fall aldrig varit i drift på museibanan. Och som inte blir direkt bättre för varje år, trots att mycket av det står under tak eller under presenningar. Men inte allt… :-|

Hur som helst hoppas jag att ångloket SkLJ ordnade för uppställning i Hjos hamn (som ersättning för VGJ 4 som då slapp sådan och nu är i drift) blir det sista 891-lok i varje fall som hanterades på det sättet.


/ L G

BJ:S K 36 m fl

av chfahlgren, Monday, March 09, 2020, 11:30 (1508 dagar sedan) @ Granis

Från CarlHenry Fahlgren jvm-vän 92,så ber jag er alla at få tacka för både svar och fina bilder SSnj ångloket.När jag här om sistens såg två man uppe på gångbordet så tyckte jag mig känna igen Torekällberget i Södertälje men den bilden är nog från annat håll.Tack alla vänner än en gång.Med Vänliga Hälsningar från
Jvm-vän 92 I Falun CarlHenry Fahlgren.