Transport av smalspårlok (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Sunday, March 08, 2020, 10:45 (1507 dagar sedan)

Hur transporterades smalspårslok på 1800-talet mellan tillverkaren och järnvägen ?

Transport av smalspårlok

av BD, Sunday, March 08, 2020, 10:48 (1507 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur transporterades smalspårslok på 1800-talet mellan tillverkaren och järnvägen ?

Med tåg eller båt.

Transport av smalspårlok

av Stefan Olsson, Sunday, March 08, 2020, 10:55 (1507 dagar sedan) @ BD

Ett exempel. Fler finns i Digitalt museum

[link]https://digitaltmuseum.se/021018038894/roj-lok-1-och-2-upplastade-pa-vagnar[/link]

Transport av smalspårlok. Oxar och hästar

av Leif B, Sunday, March 08, 2020, 18:04 (1507 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Ett exempel. Fler finns i Digitalt museum

[link]https://digitaltmuseum.se/021018038894/roj-lok-1-och-2-upplastade-pa-vagnar[/link]

Till några avlägsna järnvägar, dit det saknades både sjöväg och järnväg, fick loket - helt eller i delar - släpas på dåtidens vägar, eller - om möjligt - på snö och is, med oxar eller hästar. Till exempel drogs [link=https://www.forstlingen.se/bakgrund]Förstlingen från Västerås till Norberg av fyra par oxar, vilket tog två månader[/link].

En annan ödemarksbanan var [link=https://www.historiskt.nu/smalsp/donj/donj_snabbf/donj_snabbfakta.html]Wintjern-Lilla Björnmossen Järnväg[/link] som byggdes 1874-76 långt ut i ödemarken där det bara fanns vintervägar där malm, träkol och stångjärn fraktades med slädar. Dit upp i skogen släpades loket "Jädraås", räls, hjulaxlar och annat som behövdes för att bygga järnvägen. Det var förts 1890, flera banutbyggnader och lokanskaffningar senare, som man fick kontakt med normalspåret i Ockelbo. Det finns säkert några fler exempel på banor som varken hade båt eller järnvägsanslutningen till omgivningen (lokfabriken) när de kom till. [link=https://www.historiskt.nu/smalsp/awj/awj.htm]Ågsbanan[/link] är ytterligare ett exempel.

Transport av smalspårlok. Oxar och hästar

av Stefan Olsson, Sunday, March 08, 2020, 20:10 (1507 dagar sedan) @ Leif B

Om jag inte missminner mej så framgår det av "Från inlandet till kusten" av Rolf Sten att loket åtminstone var nerplockat.

Transport av smalspårlok. Oxar och hästar

av Lennart Fransson, Sunday, March 08, 2020, 20:28 (1507 dagar sedan) @ Leif B

Ett exempel. Fler finns i Digitalt museum

[link]https://digitaltmuseum.se/021018038894/roj-lok-1-och-2-upplastade-pa-vagnar[/link]


Till några avlägsna järnvägar, dit det saknades både sjöväg och järnväg, fick loket - helt eller i delar - släpas på dåtidens vägar, eller - om möjligt - på snö och is, med oxar eller hästar. Till exempel drogs [link=https://www.forstlingen.se/bakgrund]Förstlingen från Västerås till Norberg av fyra par oxar, vilket tog två månader[/link].

En annan ödemarksbanan var [link=https://www.historiskt.nu/smalsp/donj/donj_snabbf/donj_snabbfakta.html]Wintjern-Lilla Björnmossen Järnväg[/link] som byggdes 1874-76 långt ut i ödemarken där det bara fanns vintervägar där malm, träkol och stångjärn fraktades med slädar. Dit upp i skogen släpades loket "Jädraås", räls, hjulaxlar och annat som behövdes för att bygga järnvägen. Det var förts 1890, flera banutbyggnader och lokanskaffningar senare, som man fick kontakt med normalspåret i Ockelbo. Det finns säkert några fler exempel på banor som varken hade båt eller järnvägsanslutningen till omgivningen (lokfabriken) när de kom till. [link=https://www.historiskt.nu/smalsp/awj/awj.htm]Ågsbanan[/link] är ytterligare ett exempel.

I boken Svenska småbanor (SJK 28) skrivs om Attsjö Järnväg: "Loket kom 1906 till Lysteryds vägskäl draget av oxar på en specialbyggd vagn. För att få av loket var man tvungen att gräva ner vagnen i sanden." Var loket lastades på den specialbyggda vagnen står inte, men en gissning är omlastning från tåg i Åryd, eventuellt Hovmantorp.

Transport av smalspårlok

av Christer Fredriksson, Sunday, March 08, 2020, 22:02 (1507 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Utsjö Jvg, lång landsvägstransport, till råga på allt även då ett av loken kördes genom stallet och fick återsändas tillverkaren för rep!

Motala - södra Norge

av Christer Brimalm, Monday, March 09, 2020, 09:56 (1506 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Motala Verkstad byggde 10 st 1067-lok i början av 1880-talet, vilka levererades till två banor i sydvästra Norge. Det första, Hugin, som gick till Vossebanen finns nu på museet i Hamar.

De ska ha leverats "i byggsats".

Det verkar väl troligt att de skickades med båt på Göta kanal till Göteborg och sedan vidare med båt till Norge? Eller vad tror ni? Det fanns ingen sammanhängande järnvägsförbindelse till de aktuella delarna av Norge vid den tiden så sista biten bör de i vilket fall ha gått med båt. I och för sig kunde de ha gått på järnväg från Motala till Oslo (Kristiania) och sedan på båt, men det verkar mindre troligt.