Icke-JRL-reläsatser för reläställverk (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Tuesday, March 10, 2020, 13:38 (1501 dagar sedan)

Har någon koll på de reläsatser som togs fram för friförbundna reläställverk (och i viss mån 65), men som inte fick JRL-beteckningar?

I kryss-59:or fanns t.ex. en sats kallad SOSC, som utförde vissa stödfunktioner. En annan modul (med 11 reläer, varav en del remanenta) kallad Hjälpreläsats sitter i Skruvställverk.

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av Anders Järvenpää, Tuesday, March 10, 2020, 16:18 (1501 dagar sedan) @ Anders_W

Menar du att du har påträffat lådor i JRL-mekanik men utan JRL-artikelnummer? Hur ser kodproppen ut och hur är den stämplad i sådana fall? Eller har du något annat byggsätt i tankarna? LME-konstruerade tillsatser som exempelvis var utförda i BCH-mekanik fick givetvis nästan alltid ett BCH-artikelnummer. I enstaka fall såsom prototyper och liknande kan man i telefonisammanhang träffa på utrustning som enbart är stämplad med schemanumret eller skissnumret (SKS...).

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av Anders_W, Tuesday, March 10, 2020, 18:03 (1501 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Jag har tyvärr bara sett dem på signalritningar (Skruv) eller omnämnda i kompendier (kryss-59). Det verkar dock mycket sannolikt att de inrymts i BCH-höljen, så att de passat i stativen.

SOSC verkar ha varit standard i kryss-59:or (alla 59:or?) och det lilla jag sett har varit ritat med signals schemasymboler. Skruvs hjälpreläsats är däremot ritad på televis.

Tillägg:
SOSC omnämns i Banskolans kompendium Reläställverk del 7 Krysstation.

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av Anders_W, Tuesday, March 10, 2020, 18:31 (1500 dagar sedan) @ Anders_W

Kompendiet för krysstationer nämner även andra reläsatser som inte hör til JRL-serien: FSMA, MMRK, MMRS och RSBA.


I kompendiet hänvisas till några LME-ritningar (BCH 1411032 för SOSC resp. BCH 1111460 för MMRS), men jag har inte tillgång till några sådana överhuvudtaget.

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av daniel, Tuesday, March 10, 2020, 19:12 (1500 dagar sedan) @ Anders_W

FSMA är väl den för frånskiljarmanövrering via signalfjärren?

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av Anders_W, Tuesday, March 10, 2020, 19:30 (1500 dagar sedan) @ daniel

Svar ja.

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av Per Wirback, Tuesday, March 10, 2020, 22:15 (1500 dagar sedan) @ Anders_W

Kompendiet för krysstationer nämner även andra reläsatser som inte hör til JRL-serien: FSMA, MMRK, MMRS och RSBA.


I kompendiet hänvisas till några LME-ritningar (BCH 1411032 för SOSC resp. BCH 1111460 för MMRS), men jag har inte tillgång till några sådana överhuvudtaget.


Kompendiet "Riktlinjer för signaltekniska konstruktionsprinciper 1 o 2" nämner i 59 avsnittet följande,

BCH-reläsatser MMRU och SOCS ersätter vissa JRL-tillsatser såsom tk, tm, tsp, tu och tt.
Reläsatserna innehåller dessutom manöverkretsar för varannangångsmanövrering av växlar, automatdrift, lokalfrigivning, tågspårsspärrning och indikering av växlar mm.

Reläsats MMRS innehåller stötreläkoppling för magasineringsreläernas hållkrets.

Fjärrstyrningsenheten RSBA liksom ovanstående reläsatser är placerade i ett BCH stativ (fjb-stativ).
I detta stativ finns även en eller flera reläsatser FSMA för manövrering av kontaktledningsfrånskiljare. Dessa reläsatser ersätter tidigare frånskiljarstativ.

RSBA och övriga reläsatser i fjb-stativet är kablade till ett utav signalstativen där all anslutning och korskoppling sker i jackar.

/Per

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av Anders_W, Wednesday, March 11, 2020, 10:36 (1500 dagar sedan) @ Per Wirback

Tackar!

Kompendiet "Riktlinjer för signaltekniska konstruktionsprinciper 1 o 2" nämner i 59 avsnittet följande,

De kompendierna har jag inte fått tag på. Finns de månne som PDF:er någonstans?

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av Per Wirback, Wednesday, March 11, 2020, 13:24 (1500 dagar sedan) @ Anders_W

Tackar!

Kompendiet "Riktlinjer för signaltekniska konstruktionsprinciper 1 o 2" nämner i 59 avsnittet följande,


De kompendierna har jag inte fått tag på. Finns de månne som PDF:er någonstans?

Kompendiet (de ligger som ett enda dokument) finns som pdf hos mig, men är 78Mbyte..
Du har mail, vi ser om vi hittar en lösning på överföringen.

/Per

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av daniel, Tuesday, March 10, 2020, 19:09 (1500 dagar sedan) @ Anders_W

Till 65:an finns väl SJRA och SJRB samt STAD.

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av Anders_W, Tuesday, March 10, 2020, 19:31 (1500 dagar sedan) @ daniel

Till 65:an finns väl SJRA och SJRB samt STAD.

STA_ är stationsautomater, men vad är SJR_ ?

Icke-JRL-reläsatser för reläställverk

av daniel, Tuesday, March 10, 2020, 19:38 (1500 dagar sedan) @ Anders_W

Till 65:an finns väl SJRA och SJRB samt STAD.


STA_ är stationsautomater, men vad är SJR_ ?

1000-925 SJRA Manövrering av signalspänning och växelvärme.
1000-933 SJRB Div. funktioner vid Fjb och KMS-manövrerade stationer.