Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Karlsson, Wednesday, March 11, 2020, 14:25 (1505 dagar sedan) @ Ulfe
UBFYP + YP, det är inte för ofta det visas bilder på den kombinationen. Vinghjulen sitter kvar trots att man rimligtvis borde gjort sig av med dem året innan när SL tog över banorna söder om Rimbo.
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av HLi, Wednesday, March 11, 2020, 16:08 (1505 dagar sedan) @ Karlsson
UBFYP + YP, det är inte för ofta det visas bilder på den kombinationen. Vinghjulen sitter kvar trots att man rimligtvis borde gjort sig av med dem året innan när SL tog över banorna söder om Rimbo.
Någon UBFYP ser inte jag på bilden.
HLi
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Karlsson, Wednesday, March 11, 2020, 16:20 (1505 dagar sedan) @ HLi
UBFYP + YP, det är inte för ofta det visas bilder på den kombinationen. Vinghjulen sitter kvar trots att man rimligtvis borde gjort sig av med dem året innan när SL tog över banorna söder om Rimbo.
Någon UBFYP ser inte jag på bilden.HLi
Feta fingrar... UBYP skulle det stå. UBFYP är det betydligt vanligare att se på bilder från Roslagen.
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Stig Lagergren, Wednesday, March 11, 2020, 16:08 (1505 dagar sedan) @ Karlsson
UBFYP + YP, det är inte för ofta det visas bilder på den kombinationen. Vinghjulen sitter kvar trots att man rimligtvis borde gjort sig av med dem året innan när SL tog över banorna söder om Rimbo.
Men visst är det väl två YP i det här fallet. Eller ser jag så fel.
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Karlsson, Wednesday, March 11, 2020, 16:24 (1505 dagar sedan) @ Stig Lagergren
UBFYP + YP, det är inte för ofta det visas bilder på den kombinationen. Vinghjulen sitter kvar trots att man rimligtvis borde gjort sig av med dem året innan när SL tog över banorna söder om Rimbo.
Men visst är det väl två YP i det här fallet. Eller ser jag så fel.
Som herr Lindblom påtalade så är det ingen UBFYP men en UBYP. Jag funderade en liten stund men kom fram till att om det vore två YP så borde det varit två avgaskvastar, fönsterindelningen med öppningsbara fönster är lika på båda vagnarna och skorstenen för pannan sitter på samma plats, två YP skulle alltså varit vända likadant. Båda luftslangarna åt samma håll var ovanligt på YP men vad jag vet hade alla UBYP sådant montage.
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Alex, Wednesday, March 11, 2020, 17:24 (1505 dagar sedan) @ Karlsson
Båda vagnarna ser ut att ha blivit tankade med diesel.
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Hugo K, Wednesday, March 11, 2020, 17:36 (1505 dagar sedan) @ Alex
Båda vagnarna ser ut att ha blivit tankade med diesel.
Det är väl rätt logiskt då även släpvagnarna har dieselpanna för värme? En annan sak som talar för att det är en UBYP är konduktörens(?) position. Hade han suttit i motoränden borde han enligt min mening sitta mer i mitten, eller mer till höger (fron fotografens vy) för att inte sitta mitt i motorhuven.
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Ola Almquist, Wednesday, March 11, 2020, 17:50 (1505 dagar sedan) @ Karlsson
UBFYP + YP, det är inte för ofta det visas bilder på den kombinationen. Vinghjulen sitter kvar trots att man rimligtvis borde gjort sig av med dem året innan när SL tog över banorna söder om Rimbo.
Men visst är det väl två YP i det här fallet. Eller ser jag så fel.
Som herr Lindblom påtalade så är det ingen UBFYP men en UBYP. Jag funderade en liten stund men kom fram till att om det vore två YP så borde det varit två avgaskvastar, fönsterindelningen med öppningsbara fönster är lika på båda vagnarna och skorstenen för pannan sitter på samma plats, två YP skulle alltså varit vända likadant. Båda luftslangarna åt samma håll var ovanligt på YP men vad jag vet hade alla UBYP sådant montage.
Man kan också se det på att UBYP har tanklocket placerat närmare mitten på vagnen. På denna sida syns skillnaden tydligt. Dessutom undrar jag om någon UBo3yp/UBYP fick nedflyttad tyfon. I stort sett alla YBo5p/YP som fanns kvar efter en viss tidpunkt fick det.
UBFo3yp/UBFYP har tanklocket placerat på vagnssidans mitt. De tidigaste leveranserna hade dock bara tanklock på ena sidan. Det kan ha ändrats på några vagnar. UBFo4yp/UBFYP har det något förskjutet mot resgodsänden. Jag kan tänka mig att tankens placering har med viktfördelningen att göra.
/Ola
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Stig Lagergren, Wednesday, March 11, 2020, 18:13 (1505 dagar sedan) @ Karlsson
Men visst är det väl två YP i det här fallet. Eller ser jag så fel.
Som herr Lindblom påtalade så är det ingen UBFYP men en UBYP. Jag funderade en liten stund men kom fram till att om det vore två YP så borde det varit två avgaskvastar, fönsterindelningen med öppningsbara fönster är lika på båda vagnarna och skorstenen för pannan sitter på samma plats, två YP skulle alltså varit vända likadant. Båda luftslangarna åt samma håll var ovanligt på YP men vad jag vet hade alla UBYP sådant montage.
Så långt tänkte jag inte. Eller för att säga sanningen. Min kunskap i ämnet är för dålig.
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Thomas Tell, Wednesday, March 11, 2020, 14:27 (1505 dagar sedan) @ Ulfe
I söderbybacken strax före sista raksträckan in till Rimbo.
/tell
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Olle E, Wednesday, March 11, 2020, 18:51 (1505 dagar sedan) @ Ulfe
Trevlig men lite sorglig bild. Hade inte spåret underläggsplattor? Eller var det bara biten vid Rö..?
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Thomas Tell, Thursday, March 12, 2020, 00:27 (1505 dagar sedan) @ Olle E
Så här såg spåret vid Söderbybacken ut i oktober 1971.
/tell
Mellan Rö och Rimbo 1973, bild
av Leif B, Thursday, March 12, 2020, 11:12 (1504 dagar sedan) @ Thomas Tell
Så här såg spåret vid Söderbybacken ut i oktober 1971.
/tell
Gjordes det någon upprustning därefter, eller lyckades man hålla det spåret farbart med "konstgjord andning" fram till nedläggningen 1981?
Rö f.d jvstn
av Alex, Wednesday, March 11, 2020, 21:42 (1505 dagar sedan) @ Ulfe
Skylten som visade dit fanns iallafall kvar 31 maj 2017.
Rö f.d jvstn
av Överkörmästaren, Wednesday, March 11, 2020, 21:49 (1505 dagar sedan) @ Alex
Skylten som visade dit fanns iallafall kvar 31 maj 2017.
Den var kvar i höstas också :-)