B 1037 injektor revision (Fordon: lok)

av morrgan, Wednesday, February 04, 2009, 14:44 (5531 dagar sedan)

Innan förarinjektorn sattes upp på B 1037 reviderade vi ventilsätena då ångventilen läckte.
För inslipning av ventiler på ånglok bör man ha tillgång på en låda med olika fräsar och styrningar för ändamålet.

[image]

Stora Borås inspekterar injektorn innan "operationen".

[image]

När man fräser ventilsäten matar man försiktigt för hand så att inte fräsen hugger märken i sätet. Man får aldrig dra fräsen bakåt, när man fräst färdigt ett säte lossar, drar man upp matningen när fräsen dras framåt.

[image]

[image]

[image]

Med ytterst fina skär svarvar man av ventilkäglan så att tätningsytan blir ren.

[image]

[image]

morrgan

B 1037 injektor revision

av Bertil Lund, Wednesday, February 04, 2009, 20:34 (5531 dagar sedan) @ morrgan

Hej morrgan, dom där sätesfräsarna är det något man kan låna vid behov?

B 1037 injektor revision

av morrgan, Wednesday, February 04, 2009, 20:49 (5531 dagar sedan) @ Bertil Lund

Hej morrgan, dom där sätesfräsarna är det något man kan låna vid behov?

För mig är det helt naturligt att man skall hjälpa varandra på olika sätt, att få låna fräsarna på kort tid ingår i detta.

morrgan

B 1037 injektor revision

av Roger, Friday, February 06, 2009, 08:56 (5529 dagar sedan) @ morrgan

Kan någon på ett enkelt sätt beskriva hur en ejektor fungerar helst med en skiss också

Mvh Roger

B 1037 injektor revision

av Stora Borås @, Borgstena, Friday, February 06, 2009, 10:13 (5529 dagar sedan) @ Roger

Tråden handlade om injektorer. Du frågar efter ejektor. En injektor används för att trycka in vatten i ångpannan. De åstadkommer alltså tryck på vätskan. En ejektor används för att suga upp någonting, eller att åstadkomma vacuum. Bägge fungerar vanligtvis mrd ånga, men du kan även ha en injektor längst ned i din djupborrade brunn.
Hur dessa apparater fungerar tar väldigt stort utrymme att beskriva. Jag rekommenderar Ångloksläran. Där har du en hel sida som bara talar om principen, sedan kommer beskrivningen av de olika typerna. Stora Borås.

B 1037 injektor revision

av Roger, Friday, February 06, 2009, 11:00 (5529 dagar sedan) @ Stora Borås

Hej igen

INJEKTORER är det jag frågade om dvs. annordningen som trycker in vatten i pannan, har skrivit fel bara

Mvh Roger