Glimtar från västgötabanan (Fordon: vagnar)

av Helén Marklund, Friday, March 13, 2020, 08:42 (1499 dagar sedan)

I filmen ”Glimtar från västgötabanan” av Gunnar Tengvall syns i första delen från 1967, om resan Göteborg-Forshem, ett antal vagnar märkta SJ, VGJ, KiLJ (?) och MKJ (eller NKJ???). Någon som vet?

Glimtar från västgötabanan

av yngve nilsson, Friday, March 13, 2020, 10:21 (1499 dagar sedan) @ Helén Marklund

Även om jag inte sett filme4n ifråga torde det vara AGJs extratåg i samband med nedläggningen av delen Göteborg-Sjövik.

Glimtar från västgötabanan

av PeO, Friday, March 13, 2020, 14:04 (1499 dagar sedan) @ Helén Marklund

I filmen ”Glimtar från västgötabanan” av Gunnar Tengvall syns i första delen från 1967, om resan Göteborg-Forshem, ett antal vagnar märkta SJ, VGJ, KiLJ (?) och MKJ (eller NKJ???). Någon som vet?

Västergötlang Göteborgs Järnvägar
Kinnekulle Lidköpings Järnväg
Mariestad Kinnekulle Järnväg (även skrivit MKiJ)

Gunnar Tengvall blev jag god vän med under realskoletiden.

I en gammal tråd om Öttum skrivs lite om Alf Ödlunds bilder från en liknande resa 30/05 1970
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=134233
Alf fotoalbum på
http://www.odlund.se/alf/VGJ300570/Album.html
Jag har skrivit lite kommentarer till Stefans bildtexter fån tråden och kompletterat med den sträcka jag kände väl mellan Brobacka och Vara
kommentarer till Stefans bildtexter.

1 Omedelbart norr om plankorsningen vid Brobacka. Vägen norrut skymtar till höger. Brobacka missionshus bör ligga alldeles till vänster om där spåret försvinner bakom buskaget till vänster.
buskaget syns också längst bort på bild 2
5 Inte förvånande om du inte känner igen dig, det är mycket mer igenvuxet nuförtiden, men bilden är tagen mitt på raksträckan på bild 6
6 Ja, vägen från norra sidan berget vis Brudsängen (väster uppåt från tunneln) till söder om Gräfsnäs byggdes 1967, fortsättning norr- och söderut 1971
7 Ja, vägen upp till Brudsängen syns till höger
11 Ja, huset vid Ödegärdet syns till vänster.

13 Vill snarare ha det till Snasenvägen till höger, en bit söder om km55, men det stämmer inte heller med ordningsföljden.
14 Kan knappast vara något annat.
18 Bör vara långa raksträckan en bit norr om Arelid
19 Gissar första vänsterkurvan efter rakan, landskapet är mer öppet senare
22 Visst kan det det, någonstans vid Stussviken.
23 bör vara nästa kurva, längre fram är det bebyggt.
24 Nästan framme vid AGJ:s första station i Gräfsnäs, alltså Gräfsnäs Slottspark. Vägen till vänster inte öppen för allmän trafik.
25 Alldeles efter bild 24
26 Ja, vi har just passerat nuvarande spårslut.
27 Sic- Vi ska strax köra över (dåvarande) vägen. Bortre delen av bangården är hyresburar, garagelängor till höger om spåret, väg 190 ännu längre höger. Bild 27 tagen ungefär vid ensamma trädet till vänster om spåret i fjärran.
28 Vid Högen. Här går vägen idag, cykelbana på gamla vägen på vallen till höger.
29 Slutet av Gräfsnäsrakan, just före Karlsadlunde (Cementfabrik och grustag)
30 Kurvan alldeles efter förra bilden. Karlstadlunde till vänster. Då fortfarande av avsevärd storlek.
31 Just nedanför Landbogården (uttalas Lampegårn) Här känner man igen sig om man kör väg 190 söderut idag.
32 Du behöver inte alls vara osäker, vi ska just köra förbi semaforen.
Idag går väg 190 på banvallen, men bredare, vägen har återuppstått smalare som cykelbana
Bergsgården till höger, Björns svinhus till vänster, Möllers verkstad däremellan redan riven.

Sollebrunn - Nossebro
1 Raksträcka, kan vara St.Mellby i fjärran
2 St.Mellby, korningen med Bjärlandavägen. St Mellby mek. verkst. till höger om bilden, numera museum
3 Vid Holmaberget, Mellby mek. till höger om spåret längst bort
4 här sviktar minnet, men måste vara just före Borg, med ledning av nästa bild.
5 Borg Hpl. Lades ner när jag blev realist, Margareta i Borg var min klasskamrat, slutade alltså samtidigt i maj-68
6 Ubby, före korsning med Nossebrovägen
7 på Gendalenrakan, Ubby i fjärran
8 Bron på Gendalenrakan
9 Efter Gendalen, godsmagasinet till vänster, T-semaforen kan knappt anas till höger om spåret
10 bör vara mot slutet av rakan
11 andra korsningen med Nossebrovägen. Här har senare gått strutsar i hägn.
12 kurvan vid Glossbo
13-15 någonstans runt Glossbo, Hållplatsen lades ner när sista eleven härifrån tog realen 1967
16 Dunsåsen. Nossebrovägen till höger, strax korsning med vägen mot Vindstorp
17 Sista rakan mot Nossebro
18 Infartssemaforen
19 södra delen av bangården. Trollhättespåret kom in från höger.

Nossebro
1,2,4-6 Nossebro bangård
3 kan vara kurvan ut ur Nossebro mot Essunga
7 Kurvan in mot Vara, Silon i bild
8 Vara, jag tror huset finns kvar. Vi bör stå ganska mitt för stationshuset, där stins Nyberg residerade. Bild 5 i Vara-Tumleberg är taget från samma plats, i riktning mot Skara/Herrljunga

Sjövik - Brobacka
kan bara sätta bild 14, korsningen där det var populärt att ta fart och hoppa, söder om Ledet,
och 18, Mjörnsjö, man anar gamla vägen på bild 19.

Glimtar från västgötabanan

av Helén Marklund, Saturday, March 14, 2020, 01:05 (1498 dagar sedan) @ Helén Marklund

Är det någon som vet vilka vagnarna är?

Glimtar från västgötabanan

av Markus Frisén, Saturday, March 14, 2020, 08:00 (1498 dagar sedan) @ Helén Marklund

Personvagnarna torde iaf vara SJ CFp 390/LSSJ BC 36, SJ Cp 385/LSSJ C 30, NKlJ BCo 1001 & 1002, SJ Cp 338/SÖJ 11 och CDFo10p 691/VÅHJ CDo 8. Det ser ut att vara dom på bilderna, plus att det är väl större delen av den vagnpark som fanns då.