Inspektionsbil smalspår - men var? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Gunnar D, Friday, March 13, 2020, 13:52 (1499 dagar sedan)

[img]https://i.postimg.cc/dQrKt15t/Inspektionsbil-Web.jpg[/img]

Inspektion av bana men var? Något om bilen?

En bild ur Lars Ramstedts fotosamling.

Mvh Gunnar

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Granis, Friday, March 13, 2020, 15:44 (1499 dagar sedan) @ Gunnar D

En Volvodroska borde det vara. Och smalspår, väl? Kanske 1067 då? Mig veterligen har SRJ´s Volvo aldrig varit SJ-märkt, och jämför man med foto (som här från september 2019 i Bärby) ser man att bl a fönstren och hjulhusen på denna ser annorlunda ut. Och bakluckan är mindre. Annan årsmodell då? Hur många dylika byggdes, för det står väl inget i boken "Bilar på räls"?

/ L G
[img]images/uploaded/202003131444485e6b9c60726f6.jpg[/img]

Inspektionsbil smalspår - men var? - 1067?

av K Lemming, Friday, March 13, 2020, 15:47 (1499 dagar sedan) @ Granis

Tycker också att det ser ut att möjligen kunna vara 1067 spår.

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Ola Almquist, Friday, March 13, 2020, 17:47 (1499 dagar sedan) @ Granis

En Volvodroska borde det vara. Och smalspår, väl? Kanske 1067 då? Mig veterligen har SRJ´s Volvo aldrig varit SJ-märkt, och jämför man med foto (som här från september 2019 i Bärby) ser man att bl a fönstren och hjulhusen på denna ser annorlunda ut. Och bakluckan är mindre. Annan årsmodell då? Hur många dylika byggdes, för det står väl inget i boken "Bilar på räls"?

/ L G
[img]images/uploaded/202003131444485e6b9c60726f6.jpg[/img]

Nej, det är inte den men jag tycker också att det ser ut som en modifierad PV 801/802. Numret skulle kunna vara 144 eller 146 (mycket osäkert). Jag har ingen uppgift på inspektionsdressiner med högre nummer än 143 men det fanns säkert. De flesta med nummer över 100 var HC-byggen men det fanns ett par som var baserade på Ford Prefect, 139 och 143.

[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=107295]Tidigare tråd[/link]

/Ola

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Sven Bårström, Friday, March 13, 2020, 19:07 (1499 dagar sedan) @ Ola Almquist

Denna bild föreställer väl den volvodressin som fanns på SJ-resterna av Roslagsbanan så sent som på 70-talet. Jag åkte i den för "inspektion" någon gång i slutet av 70-talet mellan Rimbo och Hallstavik medan vi byggde banan därifrån till Hargshamn. Dressinen var då i uruselt skick. Bl a saknade den fullständig fjädring över ena framhjulet, så den gick stötigt och något sidlutande i spåret.
I övrigt har jag för broinspektion åkt i B-fordonsfärder i två liknande motordressiner på gamla Sundsvallsdistriktet, troligen 1968-69. Dels var det en Volvo av liknande typ som bildens, placerad i Östersund, dels en liten mörkblå Ford, som fanns i Sundsvall. Mycket sympatiska resor med trevliga "trallkuskar", som alltid höll gott kaffe tillgängligt. Det fanns fotogenkök i dressinerna.
Sven B

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Granis, Friday, March 13, 2020, 19:40 (1499 dagar sedan) @ Sven Bårström

Denna bild föreställer väl den volvodressin som fanns på SJ-resterna av Roslagsbanan så sent som på 70-talet

Nej, det gör den inte. Se mitt inlägg ovan. [link=http://www.srjmf.se/maskinavdelning/ralsbil]Denna[/link] rullar sedan slutet av samma decennium på ULJ. Förvisso är renoveringen -och därmed insamlingen- nu avslutad, men pengar välkomnas säkert ändå.

/ L G :-)

Inspektionsbil smalspår - men var?

av HarryT43228, Friday, March 13, 2020, 20:13 (1499 dagar sedan) @ Ola Almquist

Rälsbilen som avhandlas i länken från Ola visar på en vanligt förekommande Rälsbil/Bildressin som även fanns i likadant utförande på normalspår.(se digitaltmuseum) dessa fordon hade en mindre vändskiva väl balanserad under fordonet så man enkelt kunde vända det för hand. Det finns också en bild på just denna vändning på ovanstående bildbas.

Just rälsbil/Bildressin Nr 138 på 1067-nätet förolyckades enligt uppgift den 12 oktober 1971 i en kollision i Hemsjö med vut med Z4t 323 + 398, vilka skall ha spårat ur efter kollisionen, efter att banans enda rälsbil var ute på inspektion. Nr 138 skrotades kort därefter. Kanske det finns någon där ute som kan bringa mer klarhet i denna händelse?

I övrigt tycker jag att spåret i bilden utan tvekan är 891 spår:)

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Gunnar D, Saturday, March 14, 2020, 14:29 (1498 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nej, det är inte den men jag tycker också att det ser ut som en modifierad PV 801/802. Numret skulle kunna vara 144 eller 146 (mycket osäkert). Jag har ingen uppgift på inspektionsdressiner med högre nummer än 143 men det fanns säkert. De flesta med nummer över 100 var HC-byggen men det fanns ett par som var baserade på Ford Prefect, 139 och 143.

Tidigare tråd

/Ola

Tittade på den bästa skanning jag har och jag tycker också att det kan vara 146. Papperskopian finns nu på Jvm.

/Gunnar

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Jan Frelin, Friday, March 13, 2020, 22:38 (1499 dagar sedan) @ Gunnar D

Smalspår i alla fall.

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Gunnar D, Saturday, March 14, 2020, 08:18 (1498 dagar sedan) @ Jan Frelin

Smalspår i alla fall.

Troligen är bilden från västra Sverige liksom många av Lars bilder.

/Gunnar

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Stefan Olsson, Saturday, March 14, 2020, 09:10 (1498 dagar sedan) @ Gunnar D

Finns det inga bilder före och efter i filmremsa eller i negativblad?

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Gunnar D, Saturday, March 14, 2020, 11:54 (1498 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Finns det inga bilder före och efter i filmremsa eller i negativblad?

Bilden ingick i en bunt papperskopior av varierande utförande.

/Gunnar

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Granis, Saturday, March 14, 2020, 12:37 (1498 dagar sedan) @ Gunnar D

Vad det nu är värt: Min uppfattning är väl i fallet SRJs (numera ULJ´s ) rälsbil helt klar: Nej. Den ser alltså annorlunda ut. Och har aldrig varit SJ-märkt. Eller SRJ-märkt heller för den delen; den Austinrälsbil bolaget också hade (även DONJ hade en sådan -numera bevarad på JTJ) var dock försedd med en "SRJ-kringla", iallafall tidvis enligt foton. Men aldrig Volvorälsbilen (?)

Smalspår (utanför Roslagen då); jag tyckte spontant när jag tittade på bilden första gången att spåret såg lite brett ut för 891 i varje fall. Så 1067 skulle passa bra då, liksom. Och om det fanns en Volvorälsbil på det nätet borde det väl kunna stämma rätt bra då? Finns det ingen som kan tyda numret på dörren och (eller nån annan då) som har tillgång till en lista som omfattar även detta fordon, det som krockade och väl medförde att även Z4t 398 skrotades väl? Och finns det inget (annat?) foto på möjligen aktuell "1067-Volvodroska"?

/ L G

Inspektionsbil smalspår - men var? - 1067-Nytt.....

av K Lemming, Saturday, March 14, 2020, 13:19 (1498 dagar sedan) @ Granis

Vad det nu är värt: [b]Min[/b] uppfattning är väl i fallet SRJs (numera ULJ´s ) rälsbil helt klar: Nej. Den ser alltså annorlunda ut. Och har aldrig varit SJ-märkt. Eller SRJ-märkt heller för den delen; den Austinrälsbil bolaget också hade (även DONJ hade en sådan -numera bevarad på JTJ) var dock försedd med en "SRJ-kringla", iallafall tidvis enligt foton. Men aldrig Volvorälsbilen (?)

Smalspår (utanför Roslagen då); jag tyckte spontant när jag tittade på bilden första gången att spåret såg [i]lite[/i] brett ut för 891 i varje fall. Så 1067 skulle passa bra då, liksom. Och om det fanns en Volvorälsbil på det nätet borde det väl kunna stämma rätt bra då? Finns det ingen som kan tyda numret på dörren och (eller nån annan då) som har tillgång till en lista som omfattar även detta fordon, det som krockade och väl medförde att även Z4t 398 skrotades väl? Och finns det inget (annat?) foto på möjligen aktuell "1067-Volvodroska"?

/ L G

Har för mig att det i den avsomnade föreningstidningen "1067-Nytt" finns en artikel om denna olycka. Tyvärr har jag inte tillgång till mina ex av tidningen där jag befinner mig nu så jag kan inte kolla upp om jag minns rätt.

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Ola Almquist, Saturday, March 14, 2020, 15:28 (1498 dagar sedan) @ Granis


Smalspår (utanför Roslagen då); jag tyckte spontant när jag tittade på bilden första gången att spåret såg [i]lite[/i] brett ut för 891 i varje fall. Så 1067 skulle passa bra då, liksom. Och om det fanns en Volvorälsbil på det nätet borde det väl kunna stämma rätt bra då? Finns det ingen som kan tyda numret på dörren och (eller nån annan då) som har tillgång till en lista som omfattar även detta fordon, det som krockade och väl medförde att även Z4t 398 skrotades väl? Och finns det inget (annat?) foto på möjligen aktuell "1067-Volvodroska"?

Någon lista har så vitt jag känner till ännu inte hittats. Det finns hemgjorda försök. Som tidigare nämnts så var det högsta nummer jag sett tidigare 143 så detta blev en värdefull pusselbit.

På f.d. ULB (9 bs) fanns en Ford Prefect liksom på 27 bs/Öland. I Västergötland TÖJ:s Graham Paige. Se även min länk till en tidigare diskussion. Jag är väldigt osäker men landskapet är i alla fall inte helt platt...

EDIT: Rälsvikten ser ut att vara ca 24,8 kg/m (eller vad det nu var). Det kan innebära t.ex. delar av Småland, f.d. VGJ och KVBJ (men jag tror inte att det är 1067). Tp-lok bör i alla fall ha varit tillåtna på detta spår (om de fanns där rent fysiskt). Det är t.ex. inte f.d. Falkenbergs Järnväg.

Z4t 398+320 kolliderade med en timmerbil söder om Hemsjö 1978-01-20. Båda lokomotorerna spårade ur med en axel. Inga personskador. Det var denna olycka som medförde slopningen av 398.

/Ola

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Gunnar D, Saturday, March 14, 2020, 17:47 (1498 dagar sedan) @ Ola Almquist

EDIT: Rälsvikten ser ut att vara ca 24,8 kg/m (eller vad det nu var). Det kan innebära t.ex. delar av Småland, f.d. VGJ och KVBJ (men jag tror inte att det är 1067). Tp-lok bör i alla fall ha varit tillåtna på detta spår (om de fanns där rent fysiskt). Det är t.ex. inte f.d. Falkenbergs Järnväg.

Mannen ser ut att skrapa lera från skorna och vattenbemängd mark bakom.
Det kan inte vara Uknadalen på "Tjustbanan"? Fast då är det östra Sverige...

/Gunnar

Inspektionsbil smalspår - men var?

av HJP, Saturday, March 14, 2020, 17:15 (1498 dagar sedan) @ Gunnar D

****
Hade dessa rälsbilar någon littera? MDR, MTR?

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Olle E, Saturday, March 14, 2020, 21:45 (1498 dagar sedan) @ Gunnar D

Dom där icke trädbevuxna kullarna borde vara igenkännbara.
Tycker spårets proportioner känns mer 1067. Eller kan det ha funnits en motsvarande dressin på KURJ..?

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Ola Almquist, Saturday, March 14, 2020, 22:02 (1498 dagar sedan) @ Gunnar D

[img]https://i.postimg.cc/dQrKt15t/Inspektionsbil-Web.jpg[/img]

Inspektion av bana men var? Något om bilen?

En bild ur Lars Ramstedts fotosamling.

Mvh Gunnar

Jag fick ett meddelande från en kollega som är intresserad av bilar och inte minst droskbilar. Det är inte en Volvo. Allt tyder på att det är en [link=https://www.car.info/sv-se/image/0-728036]Chevrolet[/link] från ca 1936.

/Ola

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Anders Jansson, Saturday, March 14, 2020, 22:42 (1498 dagar sedan) @ Ola Almquist

[img]https://i.postimg.cc/dQrKt15t/Inspektionsbil-Web.jpg[/img]

Inspektion av bana men var? Något om bilen?

En bild ur Lars Ramstedts fotosamling.

Mvh Gunnar


Jag fick ett meddelande från en kollega som är intresserad av bilar och inte minst droskbilar. Det är inte en Volvo. Allt tyder på att det är en [link=https://www.car.info/sv-se/image/0-728036]Chevrolet[/link] från ca 1936.

/Ola

Nu är jag ute på mycket djupt vatten men följande skulle kunna vara ett uppslag att spinna vidare på.

På VGJ fanns en tidningsdressin ägd av Handelstidningen. Jag har ett mycket vagt minne att det var just en Chevrolet från 1930-talet. Jag har ett minst lika vagt minne av att den av Handelstidningen såldes till SJs Boråsdistrikt. Då skulle det eventuellt kunna röra sig om Falkenbergsbanan.

Har även ett möjligen något mindre vagt minne av att tillkomsten av nämnda tidningsdressin beskrivs med bild i Meddelanden från Sveriges Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbund någon gång runt 1940.

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Ola Almquist, Sunday, March 15, 2020, 01:15 (1498 dagar sedan) @ Anders Jansson

Nu är jag ute på mycket djupt vatten men följande skulle kunna vara ett uppslag att spinna vidare på.

På VGJ fanns en tidningsdressin ägd av Handelstidningen. Jag har ett mycket vagt minne att det var just en Chevrolet från 1930-talet. Jag har ett minst lika vagt minne av att den av Handelstidningen såldes till SJs Boråsdistrikt. Då skulle det eventuellt kunna röra sig om Falkenbergsbanan.

Har även ett möjligen något mindre vagt minne av att tillkomsten av nämnda tidningsdressin beskrivs med bild i Meddelanden från Sveriges Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbund någon gång runt 1940.

Bra förslag, men...

[img]images/uploaded/202003150009555e6d72538c3ca.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202003150011315e6d72b3e1a1a.jpg[/img]

Fynd från Landsarkivet i Göteborg.

Det behöver ju inte betyda att det inte är den. II distriktet ville inte ha den men kanske VI?
Men Nash-motor från 1928?

Kan artikeln finnas i meddelanden från SEJIF 1943?

/Ola

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Ulf Diehl, Sunday, March 15, 2020, 12:09 (1497 dagar sedan) @ Ola Almquist

I princip varje svensk privatbana hade en rälsbil för inspektionsändamål i slutet av 1930-talet. De är svårspårbara eftersom de inte räknades med bland rullande material, saknade oftast nummer och var tillverkade på egen verkstad (även om SOEJ verkstad var en storleverantör). SJ övertog de flesta, men passade på att utnyttja gamla nummer (i den mån de fick nummer) och bokfördes oftast bara på det egna distriktet. Hilding Carlsson byggde många för SJ tills SJ utfärdade beställningsförbud för att inte störa rälsbussleveranserna.
För VGJ är det omtalat dels en med nummer, 3P, som var fd GHT tidningsdressin Nash ombyggd Bilägarnas Inköpscentral 1943 med gengas (och t.o.m. besiktigad av VoV). Det finns en bild från Sollebrunn med hustransport (KDAA08125) och det skulle väl vara den som SOEJ 1925 byggde om från VGJs gamla Lundviks ångdressin? Den är märkt 3P under fotsteget. Numret tyder dock att det fanns flera dressiner (?)
Det är dock inte är samma som den Chevrolet 1939 som inköptes för 1200 kr (SEJIF 174/1940) som väl skulle kunna vara bilen på bilden. Kan någon se numret?
Det finns många frågetecken. Rekommenderar den gamla boken "Bilar på räls".
Ulf Diehl

Inspektionsbil smalspår - men var?

av Ola Almquist, Sunday, March 15, 2020, 12:37 (1497 dagar sedan) @ Ulf Diehl

I princip varje svensk privatbana hade en rälsbil för inspektionsändamål i slutet av 1930-talet. De är svårspårbara eftersom de inte räknades med bland rullande material, saknade oftast nummer och var tillverkade på egen verkstad (även om SOEJ verkstad var en storleverantör). SJ övertog de flesta, men passade på att utnyttja gamla nummer (i den mån de fick nummer) och bokfördes oftast bara på det egna distriktet. Hilding Carlsson byggde många för SJ tills SJ utfärdade beställningsförbud för att inte störa rälsbussleveranserna.
För VGJ är det omtalat dels en med nummer, 3P, som var fd GHT tidningsdressin Nash ombyggd Bilägarnas Inköpscentral 1943 med gengas (och t.o.m. besiktigad av VoV). Det finns en bild från Sollebrunn med hustransport (KDAA08125) och det skulle väl vara den som SOEJ 1925 byggde om från VGJs gamla Lundviks ångdressin? Den är märkt 3P under fotsteget. Numret tyder dock att det fanns flera dressiner (?)
Det är dock inte är samma som den Chevrolet 1939 som inköptes för 1200 kr (SEJIF 174/1940) som väl skulle kunna vara bilen på bilden. Kan någon se numret?
Det finns många frågetecken. Rekommenderar den gamla boken "Bilar på räls".
Ulf Diehl

Tack. Gunnar D tror att det är 146.
[link=http://www.jvmv2.se/gamlaforum/22626.htm]Gammal tråd[/link]. Hoppas att bilderna fortfarande kan ses.

/Ola