Ånglok flest kilometer (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Sunday, March 15, 2020, 11:17 (1475 dagar sedan)

Vilket svenskt ånglok har gått flest kilometer ?

Ånglok flest kilometer

av Henrik Birath, Sunday, March 15, 2020, 14:03 (1475 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Om det gäller här och nu skulle jag gissa på att Thor på ULJ är en bra kandidat. /Henrik/

Ånglok flest kilometer

av Ulf Diehl, Sunday, March 15, 2020, 14:10 (1475 dagar sedan) @ Henrik Birath

Det är svårt att beräkna eftersom man nollställda "räkneverket" varje storrevision.
Ulf Diehl

Ånglok flest kilometer

av mormorsgruvan, Sunday, March 15, 2020, 14:11 (1475 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Lämnade inte järnvägarna in statistik varje år ?

Ånglok flest kilometer

av Christer Fredriksson, Sunday, March 15, 2020, 15:26 (1475 dagar sedan) @ Ulf Diehl

TGOJ-banorna nollställde aldrig vid SR, utan man lät km-räkningen pågå kontinuerligt från leverens från tillverkaren till slutlig slopning!
Man räknade naturligtvis även antal km från föregående SR!

Ånglok flest kilometer

av Sven A, Sunday, March 15, 2020, 14:42 (1475 dagar sedan) @ Henrik Birath

En mycket grov uppskattning så kommer Thor prestera någonstans mellan 7000-10000 km i år ULJs trafik och trafiken är av ungefär samma omfattning som de senaste åren.
Thor har varit i drift sedan 1977, men var avställd pga av ett större pannhaveri under knappt 10 år. Räknat på 30 år och 7000 km, blir det ca 200 000 km, räknar vi med 33 år och 10 000 km blir det 330 000 km.
Dvs någonstans mellan 200 000 - 300 000 km i museitrafik, gissningsvis.

Under BLJ tiden gick den 1.064.621 km (Rx 3-4/1974), sålunda runt 1.400.000 km.
Återkommer efter att ha hört med ångloksfolket på ULJ.

*Tillägg*
Efter att hört med en av ånglokskillarna på ULJ, kan jag bekräfta ovanstående uppskattning, dvs runt 1.350 000 km totalt.
37 års tjänst på ULJ och någonstans runt 6000-8000 km per år.
Det finns drifttjänststatistik men den har jag inte tillgänglig.

Ånglok flest kilometer

av Micke Carlsson, Tuesday, March 17, 2020, 03:13 (1473 dagar sedan) @ Sven A

En miljon kilometer kan låta mycket, men det blir ungefär 5 mil om dagen i snitt under BLJ-tiden 1909-1964. Det fanns säkerligen många ånglok som rullat längre än Thor år 1964.

På de 42 åren 1977-2019 har Thor rullat i snitt drygt 700 mil/år, vilket blir i snitt 2 mil om dagen vilket motsvarar 14 mil per helg, eller 70 mil per helg på en 10-veckorssäsong. Vad är det, 10 ggr Faringe-Uppsala ToR per trafikhelg? (Jag förstår att charter osv påverkar). Thor har i snitt rullat 1230 mil/år eller drygt 3 mil om dagen sedan 1909.

Det är kanhända så att Thor har rullat förhållandevis långt som museilok, men det verkar helt orimligt att det skulle ha rullat mest av alla ånglok, även om Thor visst har gjort rätt för sig. Ett lok som rullar 19 mil om dagen i snitt i 20 år har rullat lika långt som Thor. SJ:s stora tenderlok från 1910-talet gjorde åtminstone 30 mil om dagen (15 mil, slaggning/lokbyte, hem igen) fram till elektrifieringen av stambanorna så även om vi drar av stillestånd för rep och revision så borde man med rätt underlag kunna hitta lok som rullat (mycket) längre.

SJ:s sista ångloksdragna omlopp var väl Oskarshamn-Växjö, 13 mil. 3 lok delade på omloppet så det blev 8 mil om dagen i snitt, per lok. Det gick förstås inte alla veckodagar så några mil kan väl dras av. Men som jämförelse. 3 lok i ett omlopp är ganska häftigt och ganska gott om lok, vilket det inte alltid varit. Det skulle förvåna mig om det inte fanns lok på VGJ eller NÖJ som rullade längre än vad Thor har gjort, BLJ- och ULJ-tiden ihop.

Kuriosa: När jag kollade omlopp på Rc-lok i FORD för några år sedan fanns ett omlopp som var 550 mil på en vecka. Det var långt, tyckte jag. Rena X2-siffrorna. En del personvagnar rullar lika långt som Thor på ungefär 4 år. Apropå vad som är långt. Ånglok har ju ganska kort aktionsradie innan "olika behov" gör sig påminda. Om Thor vore en vagn var det snart dags för den första boggirevisionen, bara 35 år kvar i nuvarande takt!

Ånglok flest kilometer

av Sven A, Tuesday, March 17, 2020, 18:24 (1473 dagar sedan) @ Micke Carlsson

På de 42 åren 1977-2019 har Thor rullat i snitt drygt 700 mil/år, vilket blir i snitt 2 mil om dagen vilket motsvarar 14 mil per helg, eller 70 mil per helg på en 10-veckorssäsong.

Du får räkna bort 6 år då Thor genomgick reparationer efter pannskadan.

Thors prestation är nog att han rullat så mycket i museitrafik, torde vara svårslaget iaf i Sverige.

Ånglok flest kilometer

av Lennart Petersen, Tuesday, March 17, 2020, 19:54 (1472 dagar sedan) @ Sven A

På de 42 åren 1977-2019 har Thor rullat i snitt drygt 700 mil/år, vilket blir i snitt 2 mil om dagen vilket motsvarar 14 mil per helg, eller 70 mil per helg på en 10-veckorssäsong.


Du får räkna bort 6 år då Thor genomgick reparationer efter pannskadan.

Thors prestation är nog att han rullat så mycket i museitrafik, torde vara svårslaget iaf i Sverige.

Några ÖSLJ-lok har också gått mycket i museitrafik, t.ex KM Nelsson med över 80000-km . Men det är ju korta avstånd och låga hastigheter.

Ånglok flest kilometer

av Micke Carlsson, Wednesday, March 18, 2020, 21:05 (1471 dagar sedan) @ Sven A

Du får räkna bort 6 år då Thor genomgick reparationer efter pannskadan.


970 mil/år och 2,6 mil/dag.

Ånglok flest kilometer

av mormorsgruvan, Sunday, March 15, 2020, 14:09 (1475 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Förstlingen har gått 1.597.587 km, ett BJ littera B har gått 2.559.463 km. Jag vet inte om detta är något rekord.
Detta kan jämföras med LNER Flying Fox som har gått 4.253.271 km.

Ånglok flest kilometer - brittiska jämförelser

av Richard Loe, Tuesday, March 17, 2020, 09:57 (1473 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Förstlingen har gått 1.597.587 km, ett BJ littera B har gått 2.559.463 km. Jag vet inte om detta är något rekord.
Detta kan jämföras med LNER Flying Fox som har gått 4.253.271 km.

Vi kan notera att LNER A3 loket 4475 Flying Fox har det brittiska rekordet för högst antal kilometer med sina 4.253.271km, vilka uppnåddes under lokets 41 år i tjänst. (Snittsiffrorna för brittiska ånglok ligger på mellan 2.400.000km och 3.200.000km över 40 år, lite beroende på lokens storlek och tjänstgöringsområde.)

Detta rekord kan jämföras med Deltic dieselloken som ersatte A4, A3 och A1 loken. Deltic rekordet innehas av 55010 Kings Own Scottish Borderers med sina 5.412.658km, som avverkades på bara 20 år (1961-1981). Deltic loken användes intensivt, och ett exempel på detta är DP2 (prototypen för de senare Class 50 loken) som sattes in på en typisk Deltic schema - på bara 8 veckor körde DP2 in 68.800km.

Ånglok flest kilometer

av Sven Bårström, Tuesday, March 17, 2020, 10:19 (1473 dagar sedan) @ Richard Loe

I SJ 75-årsminnesskrift finns ett diagram som visar SJ-ånglokens löpsträckor i medeltal för åren 1906 - 1930. Man ser där att 1917 nåddes rekordsträckan ca 57000 km/lok och att man var nere i lägsta prestationen 32000 km/lok under 1922. Sedan ökade den successivt till 49000 km/lok år 1930. Ellokstjänsten mellan 1926 och 1930 omfattade ca 100000 km/år och lok.
Sven B

Ånglok flest kilometer

av Sven Bårström, Tuesday, March 17, 2020, 10:29 (1473 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Var hittar man uppgiften att "Förstlingen" skulle ha gått 1,6 miljoner km? Det låter märkligt mycket för ett sådant lok.
Sven B

Ånglok flest kilometer

av IH, Sunday, March 15, 2020, 19:29 (1474 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Inte för att jag vet vilket ånglok som gått längst, men jag skulle gissa att det är ett SJ B-lok. Nästan alla B-lok tillverkades på 1910-talet. Många av B-loken var driftslok in på 60-talet.

Ånglok flest kilometer

av Överkörmästaren, Monday, March 16, 2020, 20:33 (1473 dagar sedan) @ IH

Inte för att jag vet vilket ånglok som gått längst, men jag skulle gissa att det är ett SJ B-lok. Nästan alla B-lok tillverkades på 1910-talet. Många av B-loken var driftslok in på 60-talet.

Fanns det någon loktyp med jämförbar driftsäkerhet och livslängd, som var väsentligt snabbare? Ju snabbare lok, desto fler kilometer hinner det ju köra innan det är skrotfärdigt.

Som jämförelse kan nämnas att det elfordon som hade gått längst vid en kontroll för några år sedan var en X2.

Ånglok flest kilometer

av Mattias Jansson, Monday, March 16, 2020, 20:50 (1473 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Inte för att jag vet vilket ånglok som gått längst, men jag skulle gissa att det är ett SJ B-lok. Nästan alla B-lok tillverkades på 1910-talet. Många av B-loken var driftslok in på 60-talet.


Fanns det någon loktyp med jämförbar driftsäkerhet och livslängd, som var väsentligt snabbare? Ju snabbare lok, desto fler kilometer hinner det ju köra innan det är skrotfärdigt.

Inte i Sverige, de enda lok med högre sth var BJ H3s/SJ A8 och de rullade garanterat betydligt kortare då de faktiskt blev s g s arbetslösa för sin tilltänkta huvudtjänstgöring redan efter 12 år.

Ånglok flest kilometer H3s

av Sune Nylén, Tuesday, March 17, 2020, 08:37 (1473 dagar sedan) @ Mattias Jansson

De utgick till och från från Åmål och var fyra stycken. Om ett lok gick ner med 37 och upp med 42 gick det per dygn 2 x 164km 328 km +några kilometer till lokstn. säg 33 mil.Per dygn åtgick 2 lok. Säg ett i reserv och ett för småreparationer, pannspolning,påeldning o.s.v säg 5 dgr i veckan 5 x 33 165 mil x 52 8580 mil/år ungefär för de mest aktiva.

Ånglok flest kilometer H3s

av Sven Bårström, Tuesday, March 17, 2020, 09:52 (1473 dagar sedan) @ Sune Nylén

Om man räknar på medeltalet löpkm för alla fyra A8-loken (H3s) i de tursatta snälltågen får man drygt 60000 km/år för varje lok. Det är inte speciellt dåligt. Kanske har de också gått lite extra därutöver. De första två åren fanns bara tre lok. Då bör löpsträckorna ha varit längre - kanske omkring 80000 km/lok om tidtabellen var densamma som på 30-talet. Men det måste ha varit väl mycket, eftersom BJ snart investerade i ytterligare ett lok.
I mitten av februari skrev vi om SJ F-lok. Man kunde då se att de 11 loken med utgångspunkt i 1931 års turlista gick mellan 80000 och 100000 km pr lok och år. Det bör under deras drygt 20-åriga livstid i Sverige betyda att de gått omkring 2 milj km vardera här. Lägg sen till trafiken i Danmark under 20 år. Då blir det nog ytterligare mellan 1 och 2 milj km pr lok.
Sven B

Ånglok flest kilometer H3s

av Sune Nylén, Tuesday, March 17, 2020, 11:02 (1473 dagar sedan) @ Sven Bårström

Ja tidtabellen var samma kan man säga när det gällde Oslotågen. Lok 4 beställdes nog för leverans när det började dra ihop sig till A revision för de andra. Förutom Oslotågen användes de också till skidtågen till Filipstad, Vasaloppet, Rämshyttan mm. men
det var ju enstaka händelser. Hade man inte H3s fick man sätta in 2 H3 enl tillfälliga tjänstetidtabeller för ovan angivna.

Ånglok flest kilometer H3s

av Lennart Petersen, Wednesday, March 18, 2020, 21:40 (1471 dagar sedan) @ Sven Bårström

Om man räknar på medeltalet löpkm för alla fyra A8-loken (H3s) i de tursatta snälltågen får man drygt 60000 km/år för varje lok. Det är inte speciellt dåligt. Kanske har de också gått lite extra därutöver. De första två åren fanns bara tre lok. Då bör löpsträckorna ha varit längre - kanske omkring 80000 km/lok om tidtabellen var densamma som på 30-talet. Men det måste ha varit väl mycket, eftersom BJ snart investerade i ytterligare ett lok.
I mitten av februari skrev vi om SJ F-lok. Man kunde då se att de 11 loken med utgångspunkt i 1931 års turlista gick mellan 80000 och 100000 km pr lok och år. Det bör under deras drygt 20-åriga livstid i Sverige betyda att de gått omkring 2 milj km vardera här. Lägg sen till trafiken i Danmark under 20 år. Då blir det nog ytterligare mellan 1 och 2 milj km pr lok.
Sven B

Om vi får räkna med tiden i Danmark så kanske rentav F1200 är vinnaren ?

Ånglok flest kilometer - tysk jämförelse m.m.

av Christer Brimalm, Tuesday, March 17, 2020, 12:02 (1473 dagar sedan) @ IH

Om man begränsar det till körning i Sverige verkar det rimligt att något B-lok visar upp den längsta totala körsträckan.
Annars skulle jag nog sätta en slant på något av F-loken, eftersom de gick många år i Danmark också efter att de sålts dit.

Det är imponerande med de fem A4-loken från LNER i Storbritannien som gick över 4 milj km.
Jag råkade hitta några siffror från Tyskland också.

De trecylindriga snälltågsloken litt 03.10 - som många något äldre tågresenärer säkert erinrar sig från tiden då de drog snälltågen från Sverige mellan Sassnitz och Berlin - användes också rätt intensivt.

[image]

03 0046 (bild ovan i Stralsund 1976) levererades 1940 och var i drift fram till 1979. Det rullade totalt 3,36 milj km. Högsta siffran för loket under ett år var 133.330 km år 1966. Längsta körsträckan under en månad 21.614 km under juni 1967. Ett annat exemplar, 03 0059, rullade 23.175 km under oktober månad 1975.

[image]

03 0059 med D 814 vid Ostkreuz i Berlin 1979

Jag vill mena att det finns andra tyska snälltågslok som rullat mer än 4 milj km, men hittar inte uppgifterna just nu.

Ånglok flest kilometer - tysk jämförelse m.m.

av Christer Brimalm, Tuesday, March 17, 2020, 12:23 (1473 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Hittade just en uppgift att 01 1061, också ett trecylindrigt lok - som finns bevarat som museilok - rullade ca 4.200.000 km innan det ställdes av.

Ånglok flest kilometer - tysk jämförelse m.m.

av Mattias Jansson, Tuesday, March 17, 2020, 18:19 (1473 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Hittade just en uppgift att 01 1061, också ett trecylindrigt lok - som finns bevarat som museilok - rullade ca 4.200.000 km innan det ställdes av.

Jag skulle dock gissa på att några av de ursprungliga BR 01 som levererades från 1925 (ungefär 100 st fram till 1931, ytterligare drygt 130 1932-1938) bör komma upp i mer, då en del av de loken var i tjänst uppåt 45-50 år. De lok du skriver om levererades 1939-40 och fastän de garanterat gjorde imponerande tjänst så hade de helt enkelt ett drygt decennium kortare tid på sig att "samla kilometer" på.

Så mitt tips - fast jag är långt ifrån säker - för tyska lok blir något av de relativt tidiga 01-loken som byggdes om och fanns i drift ända till slutet. Även BR 03 kom trots allt i drift något senare än 01 och fick av det skälet sällan riktigt lika lång sammantagen driftstid.

Vidare - fast här är jag ännu mer osäker - skulle jag kunna tänka mig att något av de lok som efter kriget hamnade i DDR skulle kunna vara "värst" eftersom ångloksdriften helt enkelt höll på litet längre där än i Västtyskland, särskilt för de stora snälltågsloken.

(Ovanstående resonemang är med reservation för att någon P8/BR 38 skulle kunna matcha; en del av dem var också uppe och nosade på 50 års livslängd.)

Km mellan A-klass

av BD, Tuesday, March 17, 2020, 17:59 (1473 dagar sedan) @ mormorsgruvan

För 100 år sedan gick ett B-lok något mer än 100 000 km mellan A-revisionerna. Däremellan en eller två B-revisioner.
För ca 80 - 90 år sedan kunde loken gå ungefär 200 000 mellan A-klasser.

Med ledning av antalet A-klasser ett lok undergått kan man få en uppfattning om hur långt loken gått.