Falsterbo 1 maj 1963 (Järnväg allmänt)
Det s.k. badtåget till Falsterbo framfördes 1963 varje sön- och helgdag under sommaren från den 1 maj med ånglok littera J och trävagnar. Jag hade nöjet att få följa med på J 1262 i pt 2755 från Södervärn 9.20 med ankomst Falsterbo 10.12 första dagen för året (1 maj). Tåget hade följande vagnar från lok räknat: F1 25468 + Bo15 3426 + 2027 + 3874. Senare under sommaren utökades antalet vagnar till ungefär det dubbla men såhär i början av maj var det nog inte så många som var badsugna.
Här ses tåget efter att just ha ankommit till Falsterbo.
Eftersom F1-vagnen behövdes som skyddsvagn närmast lok på kvällens återfärd till Södervärn i pt 2758 växlades den till andra änden av vagnsättet. Falsterbo bangård bestod av tre rundgångsspår (förutom ett via magasinet) och tåg 2755 hade kommit in på spår 1. Växlingen tillgick så att lok + F-vagn drogs framåt förbi växlar till spår 2 och 3, varefter skjuts tillämpades med F-vagnen så att den hamnade på spår 2. Under tiden som F-vagnen rullade på spår 2 gick loket förbi på spår 3 och hämtade upp F-vagnen i andra änden av bangården. Härefter kopplades F-vagnen till det övriga vagnsättet på spår 1. På bilderna nedan ses hur F-vagnen växlas.