Kan man även få fram lite uppgifter om 3025 och 3026 som var ganska konventionella BCo11a men som anges som ombyggda från BCo3.
Här från kontrakten.
UGJ BCo 61 BCo11 3026 kontrakt Kockums 1935
Hylsbuffertar monteras, buffertbalkarna bytes mot 300x100x10x16mm, centrumbalkarna förstärkes, nya spännstag, draginrättningen ändras, boggierna m91 bytes mot m07, KK-bromsen justeras för m07, bromregulator FA2 350 bytes mot FA2 600
Vaporvärmen ändras och elvärme inmonteras enl Mbr 23081.
Beklädnadsplåtarna återuppsättes, korgen repareras med diagonaler, plattforma byggs in och förses med bälganordning, takduken lappas efter gaslampornas borttagande, lanterninfönstren igensättes, fönstren repareras, korridorens luftsugare borttages
Innersta 2 klasskupén ändras till 3 klass.
Gasbelysningen borttages och ersättes med elektrisk generatorbelysning,
3 klass sofftyg borstas och tvättas i nya kupén klädes med tigerfärgat tyg
Toaletterna moderniseras
Vagnen ommålas utvändig och märkes
Vagnen var färdig 21 december 1935.
Bild av 3025 i Vislanda 1969 visar att innersta kupén har samma storlek som de i första klass.
Ritningen i str 422 visar att förstaklasskupéerna utökats i längd på bekostnad av innersta kupén som minskats till samma storlek som de andra kupéerna.
Frågan är hur 3026 byggdes om?
Delen av vykortet nedan visar en av de två BCo11a-vagnarna. Det fanns bara dessa två som var plåtklädda BCo11a.
Är det 3026 på vykortet? Här ser vagnen ut som på ritningen alltså med förstorade andraklasskupéer.
Och till sist, har någon skrotningsuppgifter om 3023 - 3028?
3023 † 1967
3024 † 1966
3025 † 1970
3026 † 1967
3027 † 1971
3028 † 1971
/tell