Ett par Od-lok (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Monday, March 16, 2020, 17:04 (1500 dagar sedan)

som tyvärr inte var i tjänst vid fototillfällena men fortfarande användes för banavdelningans transporter.

[img]images/uploaded/202003161602265e6fa3129d1ce.jpg[/img]Od 50 i Kiruna 3 augusti 1966. Bakom skymtar Of2 78 - 79.


[img]images/uploaded/202003161603225e6fa34a3e3d1.jpg[/img]Od 44 i Gällivare 4 augusti 1966.

Ett par Od-lok

av FAF, Monday, March 16, 2020, 17:16 (1500 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Snygg!! Är den någon som försökt sig på ett modellbygge?

/Gunnar

Ett par Od-lok

av Ola Ahlström, Monday, March 16, 2020, 17:37 (1500 dagar sedan) @ FAF

Försökte mig på ett bygge i HO för 30 år sedan men som aldrig blev klart.

[img]images/uploaded/202003161632085e6faa088469f.jpg[/img]

Med en "omsågad" UGJ korg (D-lok) och ett egen konstruerat stelt chassiet var ambitionen stor men resultatet det motsatta,
[img]images/uploaded/202003161634005e6faa7854d60.jpg[/img]

Och koppelstången var etsad av en modelljärnvägskamrat.

För 30 år sedan var underlag begränsat till någon ritning i Skarvjärnet och ett fåtal bilder i böcker, idag är förutsättningarna något helt annat inte minst tack vara Järnvägshistoriskt Forum.

Ola Ahlström
Malmö

Ett par Od-lok

av FAF, Monday, March 16, 2020, 19:05 (1500 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Slumpen gjorde att jag snubblade i på den här tråden
[link]http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=1119&start=1060[/link]

/Gunnar

Ett par Od-lok

av PeO, Tuesday, March 17, 2020, 12:18 (1499 dagar sedan) @ FAF

Jag får "den aktuella tråden kunde inte hittas", men tryck på "forumindex", bläddra ner en sida, Klicka på avdelning "Från min egen verkstad", tråd "Mina aktuella byggprojekt" långt ner på sidan 54. Just nu (17/3) kommen man direkt på, men tråden är högaktiv, så i morgon kan man behöva bläddra.

Ett par Od-lok

av Per Ljungberg, Tuesday, March 17, 2020, 10:07 (1499 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hur var dessa lok i drift? Var de underhållskrävande när det gällde koppelstångslagret vid blindaxeln? Var de omtyckta av förarna?
Jag har bara sett en Od i drift. Det var i Luleå 1958 och på långt avstånd. Samt en Od i Kiruna som i likhet med ovanstående inte var i tjänst. Det var en intressant loktyp som jag flera gånger tänkt bygga i modell. Men det har aldrig blivit av bl.a för att jag inte kunnat lösa drivningen. Även jag har ritningen i "Järnvägar".

Ett par Od-lok

av Anders Sandgren, Tuesday, March 17, 2020, 13:22 (1499 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Od blev väl inte vad man hoppades på. Från början tänkta att gå multade i malmtågen och möjligen med pålok.
Multipelutrustningen försvann tidigt och loken användes till annat.
Är det inte så att kontrollern för att manövrera Od från slungorna A3-4 finns kvar trots att loken sedan länge blivit av med dosorna?

Ett par Od-lok

av Leif B, Tuesday, March 17, 2020, 14:52 (1499 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Od blev väl inte vad man hoppades på. Från början tänkta att gå multade i malmtågen och möjligen med pålok.
Multipelutrustningen försvann tidigt och loken användes till annat.
Är det inte så att kontrollern för att manövrera Od från slungorna A3-4 finns kvar trots att loken sedan länge blivit av med dosorna?

"De populära och omtyckta Od-loken som på sin tid användes på Malmbanan Luleå-Riksgränsen hade den mest skiftade tjänst som ett lok kunde ha. Mest kom de kanske att dra lokalgodståg. .... " Ur boken "Järnvägsminnen 4" av Curt W Engström & Jan Bergsten. Boken innehåller några Od-lokhistorier bland mycket annat intressant och dråpligt från Malmbanan. Curt var en bra berättare.

Ett par Od-lok

av Anders Sandgren, Tuesday, March 17, 2020, 23:21 (1499 dagar sedan) @ Leif B

Bara för att de inte kom att användas som de var tänkta behöver det ju inte vara misslyckade lok. Att de var i tjänst i närmare 50år visar nog det. Den annorlunda inkopplingen mot blindaxeln verkar ha fungerat, hade inte Oc en liknande konstruktion? Förvisso bara två drivaxlar per boggie, men ändå.
Såväl Oa, Pa, Oc och Od hade multipeldosor från början men bara Oc-loken fick behålla dem. Oc verkar ha haft hopkopplade huvudbehållare om man ser till slangantalet i ändarna, oklart om de andra hade det. Oc hade AEG elsystem, möjligen fungerade det bättre.

Ett par Od-lok

av Martin Långström, Tuesday, March 17, 2020, 17:49 (1499 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Od blev väl inte vad man hoppades på. Från början tänkta att gå multade i malmtågen och möjligen med pålok.
Multipelutrustningen försvann tidigt och loken användes till annat.
Är det inte så att kontrollern för att manövrera Od från slungorna A3-4 finns kvar trots att loken sedan länge blivit av med dosorna?

Manöverfunktionen på snöslungorna A-3 & A-4 är kvar komplett med kontroller och multippeldosor.

Ett par Od-lok

av Bertil Bengtsson, Tuesday, March 17, 2020, 15:29 (1499 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Den mittre koppelstången var ju en koloss, så man kan ju misstänka att slitaget på koppelstångslagren på hjulen intill var stort. Jag jobbade visserligen i mina sena tonår ett tag i Notviken - men vad beträffar Od, mest för att plocka bort grejor inför skrotning. Så jag vet inget konkret om det. Tyvärr visste inte då att jag skulle behövt intervjua gubbarna på lokverkstan..!
Om loken inte hade någon plog monterad, var det rätt kul att se loket på litet avstånd framifrån: man såg utmärkt hur koppelstängerna rörde sig i 90 gr vinkel mot varandra. Ånglok litt E var ungefär likadant - men där satt det en luftpump ivägen.
Sedan tåg 94 Nordpilen fortsatt sin resa norrut från Boden, kom det ett lokalgodståg, med en CF4 bakom Od-loket, från Luleå, mot Gällivare och, gissar jag, mot Kiruna. Nu pratar vi 50-tal. Det var då det var kul att se Od-lokets koppelstänger. Undrar hur lång tid den färden tog?
Berra

Ett par Od-lok

av Cargoman, Tuesday, March 17, 2020, 16:54 (1499 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Alldeles i början av 1950-talet - enligt grafen gällande från den 10 juni detta år - avgick Lgt 8702 vardagar från Luleå kl 05.53. Uppehåll i Boden 07.14-08.00, och tåg 94 samt malmtåg 86 gick förbi i Gullträsk. Tåget ankom Gällivare 16.04, en stund före tåg 22 som ankom 16.37.
Tåget återvände till Luleå morgonen efter som tåg 8701.

Ett par Od-lok

av Sven Malmberg, Wednesday, March 25, 2020, 12:28 (1491 dagar sedan) @ Cargoman

Enligt 15 Ts tidtabellsbok för tidtabell 121 som gällde fr.o.m. den 1 juni 1922 gick snälltågen 25 Kiruna 23.00 - Boden 7.30 och 26 Boden 21.50 - Kiruna 7.10 med Od-lok. Sth var naturligtvis beskedliga 60 km/h.

Od användes vid den tiden också i några persontåg, blandade tåg och godståg.

Av tidtabellsboken för tidtabell 136 (Då 19 Ts) framgår att Od då huvudsakligen användes Gällivare - Malmberget/Koskuskulle/Tingvallsskulle.

Det framgår också att Od fick dra lika tunga tåg som Oc.